Wciąż niewyczerpana, pozytywna energia Śląska

Stoisko ŚOT. Od lewej. Robert Cebula i Dominika Glądała, miasto Jastrzębie Zdrój; Marcin Mączyńki, grupa Hotelowa Trip (gościnnie); Agnieszka Sikorska, dyrektorka biura ŚOT; Agnieszka Zyzało, przedsiębiorstwo turystyczne „Szot” (gościnnie); Katarzyna Kubaszewska, Miasto Wisła; Robert Nieroda, Związek Gmin Jurajskich

Śląska Organizacja Turystyczna, posiadająca, podkreślmy, dwa Złote Certyfikaty POT dla Najlepszych Produktów Turystycznych - jest bezkonkurencyjna w wielu dziedzinach. Do jednej z nich należy statystyczna liczba zgromadzonych nagród za sposób przygotowania i prezentacji targowych ofert. Podczas tegorocznych, dwudziestych, warszawskich targów Lato, komisja konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Polska, „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu", jednomyślnie wystawiła stoisku ŚOT, najwyższe oceny.

Na podstawie regulaminu, komisja konkursowa podczas oceny poszczególnych ekspozycji targowych wraz z prezentowaną ofertą brała pod uwagę sposób dotarcia z ofertą do potencjalnego klienta targowego, w tym formy promocji poza stoiskiem, ogólne wrażenie stoiska, oryginalność jego zabudowy, estetykę i porządek na stoisku, profesjonalizm obsługi, atrakcyjność prezentowanej oferty, dobór materiałów promocyjnych do specyfiki targów.

Nie zmieniać metody, lecz ją doskonalić

Scenografia zabudowy znana była z poprzedniego roku. Wielkogabarytowa instalacja wypełniona świetlną kompozycją fotograficznych motywów charaktertyzujących region turystycznie, między innymi odniesienia do produktów nagrodzonych Złotym Certyfikatem POT produktów turystycznych: Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego oraz Szlaku Orlich Gniazd. Całość spinało dobrze znane, konsekwentnie od pięciu lat promowane hasło - „Śląskie. Pozytywna energia". Materiały informacyjne i gadżety promocyjne w podobnym co poprzednio stylu. Mimo to, wartością, która przekonuje gremia oceniające i jedna klientów jest zrozumiały, zapadający w pamięć sposób budowy wizerunku turystycznego Śląska.

Turystyka nie zna (administracyjnych) granic

- Staramy się, aby ten wizerunek był spójny, i jednocześnie utrwalany wśród zwiedzających. Wprowadzamy nowe elementy w organizacji stoiska targowego, ale jego całość pozostaje niezmienna przez dwa lata. Ideą jest pokazanie wszystkich zakątków województwa. W mojej ocenie udaje się nam to robić lepiej niż w przypadku innych regionów Polski – mówi z pewnością w głosie dyrektorka Biura ŚOT Agnieszka Sikorska. Bywalcy targów mają porównanie. Ta sprawdzona metoda doskonalona jest od kilku lat. Ściśle mówiąc od 2008 roku, kiedy Śląska Organizacja Turystyczna realizowała projekt „Tym Razem Śląskie! Promocja turystyczna województwa śląskiego podczas targów krajowych i zagranicznych wraz z publikacją materiałów informacyjnych i promocyjnych". Na Śląsku nie ma wielu lokalnych organizacji turystycznych, współpraca oparta została między innymi na stowarzyszeniach gmin, które reprezentują lokalnych partnerów. Jurę Krakowsko-Częstochowską promuje Związek Gmin Jurajskich i Częstochowska Organizacja Turystyczna, Śląsk Cieszyński reprezentuje Stowarzyszenie Olza, Euroregion Beskidy prezentuje walory Beskidów, Związek Subregionu Zachodniego promuje okolice Rybnika i Raciborza.

Dyrektor Sikorska zwraca uwagę na specyfikę tego podziału. Dwa ostatnie stowarzyszenia są częścią euroregionu, czyli promują nie tylko polską część Beskidów, ale również czeską i słowacką. Euroregion Beskidy obejmuje między innymi powiat oświęcimski, z kolei Jura Krakowsko-Częstochowska oprócz województwa śląskiego, mieści również część Małopolski. – Jak z tego wynika, prezentowanej oferty nie zamykamy w administracyjnych granicach województwa. Staramy się, żeby była ona kompleksowa, spójna i dostosowana do oczekiwań turystów. Turystyka nie zna granic – uzasadnia Agnieszka Sikorska. Dzięki takiej organizacji stoiska, odwiedzający targi mają możliwość poznania atrakcji całego regionu, a jednocześnie dopytania o szczegóły lokalnych ofert bezpośrednio u źródła. Udzielane informacje dotyczą konkretnych produktów turystycznych, na przykład szlaków wyróżnionych Złotymi Certyfikatami POT, obiektów noclegowych, wypożyczalni sprzętu turystycznego, propozycji aktywnego wypoczynku, ale też wielu atrakcji regionu w ujęciu terytorialnym. Nie bez znaczenia jest też oczywiście aspekt finansowy stosowanej metody wystawienniczej. Nakłady promocyjne poszczególnych części regionu śląskiego, wzmacniają potencjał jednego dużego stoiska, i nie rozpraszają się na kilka czy kilkanaście mniejszych.

Przebijające atuty

Podczas warszawskich targów Lato, mocną stroną, jak zawsze były wydawnictwa. Nawet pasjonaci regionu śląskiego posiadający bibliotekę pęczniejącą od informatorów na temat turystycznych atrakcji Śląska, nie mogli czuć niedosytu liczby oferowanych publikacji. Śląska Organizacja Turystyczna posiada jeszcze dwa atuty, którymi przebija innych. Pierwszy z nich to zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny. Artyści, którzy zadziwiają bywalców sal koncertowych, chętnie (w kameralnym składzie) dają przebojowe mini recitale mając za audytorium publiczność targową, tłumnie zgromadzoną przed stoiskiem ŚOT. Drugi atut to kuchnia regionalna, której smak zwiedzający targi Lato mogli poznać, a ci którzy go już znają chętnie się nim podelektowali, ponieważ te z gruntu proste śląskie potrawy można przyrządzić zaskakująco różnorodnie korzystając z dawnych receptur z dodatkiem kompozycji ziół i przypraw. Prawdziwe kulinarne show dał Michał Bałazy, prowadzący przez trzy targowe dni pokazy sztuki gotowania i jednoczesnej konwersacji z licznym audytorium, które niecierpliwie oczekiwało, kiedy z pozycji widzów i słuchaczy przejdzie w rolę konsumentów. Regionalne dania ściśle według tradycyjnych przepisów, serwowane są w restauracjach i karczmach wzdłuż Szlaku kulinarnego „Śląskie smaki", który w trakcie warszawskich targów, na wspólnym stoisku ŚOT i Polskiej Organizacji Turystycznej, reprezentował członków konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne utworzonego z inicjatywy POT.

Zwycięski zespół

A oto cały zgrany zespół stoiska ŚOT, którego praca złożyła się na końcowy sukces w konkursie „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu". Agnieszka Sikorska i Natalia Wójcik, Śląska Organizacja Turystyczna; Dominika Glądała i Robert Cebula, miasto Jastrzębie Zdrój; Katarzyna Kubaszewska, Beskidzka 5, reprezentowana przez miasto Wisła; Jolanta Strzyżykowska i Anna Zgierska, miasto Bielsko-Biała; Renata Gerlach-Holewka, Miejskie Centrum Informacji Turystycznej w Bielsku-Białej; Alina Macher, Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej; Mirosław Dziergas, Starostwo Powiatowe w Żywcu; Rafał Rębisz i Robert Nieroda, Związek Gmin Jurajskich; Jerzy Roszkiewicz, Stowarzyszenie Podziemne Trasy Turystyczne Polski; Joanna Skiba, Hotel 511 z Podzamcza; Magdalena Michniewska, Zamek Ogrodzieniecki, Podzamcze; Edyta Matyja i Radosław Majer, Miasto Częstochowa; Paweł Tułodziecki, Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Woj. Śląskiego; Piotr Hankus, Beata Danielska oraz artyści chóru, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk" im. Stanisława Hadyny; szef kuchni Michał Bałazy i asystent Tomasz Kwiecień.

Jak zostaną wykorzystane nagrody

Komisja konkursowa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) i MT Targi pod nazwą „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu", działająca w ramach XVIII Targów Turystyki i Wypoczynku „Lato 2015", której przewodniczył Marek Tobiasz z Departamentu Współpracy Regionalnej POT - zdecydowała się przyznać trzy główne nagrody i trzy wyróżnienia. Oprócz najwyżej ocenionego stoiska Śląskiej Organizacji Turystycznej, nagrody przypadły Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne" i Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Stoiska wyróżnione – Green Velo Wschodni Szlak Rowerowy, Suwalska Izba Rolniczo-Turystyczna, Sądecka Organizacja Turystyczna.

Najważniejsze jest zadowolenie klientów, ale znaczenie ma również uznanie za zawodowy profesjonalizm wyrażony przez własne środowisko branżowe. Satysfakcja byłaby jednak niepełna, gdyby nagroda pozostała jedynie kurtuazyjnym symbolicznym gestem. Tak nie jest. Pierwsze trzy miejsca, organizatorzy konkursu nagradzają między innymi dofinansowaniem powierzchni wystawienniczej, bezpłatną reklamą w katalogu targowym i radiowęźle, eksponowanym miejscem na reklamę w obrębie hal targowych, prezentacją oferty na portalach internetowych POT i targów Lato dwudziestej pierwszej, przyszłorocznej edycji. Z zainteresowaniem oczekujemy w jaki sposób nagrody zostaną wykorzystane przez laureatów.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit