LOTUR nie zwalnia tempa, czyli 10 lat w pigułce

Tegoroczny jubileusz 10-lecia powstania Lubuskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej jest doskonałą okazją do podsumowania niemałych osiągnięć popularnie zwanego LOTUR.
- Lata 2004 - 2014 były dla lubuskiej turystyki ważnym okresem rozwoju. Z jednej strony aktywność lubuskiej branży turystycznej, rozwój jakości bazy noclegowej i usług około turystycznych, które są ważnym argumentem dla wyboru Lubuskiego jako atrakcji turystycznej przez wielu turystów, z drugiej strony napływ funduszy unijnych pozwoliły na realizację wielu projektów, które były w sferze pomysłów i nadziei. Dzięki temu Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna z większymi i mniejszymi sukcesami, zdołała bez trudu doczekać swojego Jubileuszu. Obecna, i utrzymująca się od dłuższego czasu, liczba 47 członków sprawia, że działalność LOTUR dobitnie świadczy o potrzebie jej istnienia – podsumowuje prezes Lubuskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej LOTUR Jadwiga Błoch.
W województwie lubuskim przez szereg lat praktycznie nie funkcjonowała oferta turystyczna i głównym zadaniem LOTUR na początku działalności było przewartościowanie podejścia do turystyki wśród samorządów, a nawet w tzw. branży. Trzeba przyznać, że doskonale się to udaje głównie za sprawą organizowanych szkoleń, konferencji, czy też konkursów na najlepsze produkty turystyczne. Obecnie wachlarz produktów turystycznych jest bardzo bogaty i stale wzrasta. Wszyscy znają przecież Przystanek Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Winobranie i Lato Muz Wszelakich w Zielonej Górze, Wielką Ucieczkę i Jarmark Św. Michała w Żaganiu, Święto Czekolady w Kargowej. Promocja walorów turystycznych Ziemi Lubuskiej to chyba najistotniejsze zadanie wypełniane przez LOTUR zarówno poprzez udział w targach w kraju i zagranicą, organizację podróży studyjnych dla mediów międzynarodowych, bezpośrednią bardzo dobrą współpracę z mediami i wydawnictwa własne.
Duże doświadczenie w pozyskiwaniu środków unijnych pozwoliło na realizację licznych projektów, m.in. cieszącego się sporym zainteresowaniem projektu pn.: „Zawód Pamiątkarz", „Szlakiem Krzyży Pokutnych", czy „Turystyka wodna".
Aktywna współpraca z Polską Organizacją Turystyczną zaowocowała chociażby pozyskaniem infokiosków multimedialnych dla informacji turystycznych na terenie całego województwa, czy też powstaniem portalu lubuskie.travel. W ostatnim czasie swój punkt kulminacyjny miała kampania promocyjna Polski w ramach „Kreacji Bajkowych". Na naszym gruncie w rolę wcieliła się lubuska księżniczka Pocahontas, siedząca nad brzegiem jeziora Łagowskiego, która zwyciężyła głosowanie na zdjęcie promujące region najlepiej dopasowane do jego charakteru.
Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna dzięki zaangażowaniu zarządu podjęła owocną współpracę z uczelniami, stowarzyszeniami krajowymi, jak również niemieckimi, z Euroregionami „Sprewa-Nysa-Bóbr" oraz „Pro-Europa-Viadrina". Od kilku lat LOTUR uczestniczy także w realizacji i promocji największego w Europie produktu turystycznego, jakim jest „Partnerstwo Odra". Liderem wykonawczym Partnerstwa Odra jest jedna z największych informacji turystycznych w Europie, czyli berlińska spółka VisitBerlin, a działalność skupia się na promocji całego pogranicza polsko-niemieckiego.
Do innych bardzo istotnych zadać statutowych należy również certyfikacja informacji turystycznych oraz przeprowadzanie corocznych konkursów na Lubuską Perłę Turystyczną czy na najlepszą destynację turystyczną EDEN. Dzięki prowadzeniu działalności wydawniczej, większość materiałów promocyjnych udaje się wydać w ramach przeprowadzanych projektów, m.in. z Turystyki Wodnej. Udział w targach krajowych i zagranicznych stał się już stałym punktem w planie pracy LOTUR, dzięki czemu organizacja jest w ciągłym kontakcie ze współpracującymi z nią partnerami. Jako jedno z nielicznych stowarzyszeń LOTUR inwestuje w kapitał ludzki organizując szkolenia dla kadry turystycznej. Ukoronowaniem 10-letniej działalności Lubuskiej Organizacji Turystycznej zdaje się być utworzenie Wojewódzkiego Centrum Informacji Turystycznej z siedzibą w Gorzowie Wlkp. W swoim dziesięcioleciu istnienia LOTUR otrzymał specjalne wyróżnienia i liczne nagrody za popularyzację i promocję lubuskiej turystyki, co dodało jej skrzydeł i motywacji do jeszcze większej aktywności.
- Ostatnie 10 lat może nie było łatwym okresem, ale za to pięknym. Jak można nie napawać się szczęściem uczestnicząc w procesie tak pozytywnych zmian dla lubuskiej turystyki? Nasz region przestaje być tylko obszarem tranzytowym. Turyści przekonują się jak wiele mamy do zaoferowania i o tym, że życzliwość i otwartość naszych mieszkańców w połączeniu z widoczną dynamiką rozwoju gospodarczego, przy jednoczesnej dbałości o piękno zabytków i dziewiczość natury – są właśnie tym, co turyści chcą poznawać, odkrywać, smakować i długo pamiętać – dodaje prezes Jadwiga Błoch.
W Jubileuszowych obchodach połączonych z Lubuskimi Obchodami Światowego Dnia Turystyki w Gorzowie Wlkp. uczestniczyła oprócz wielu znakomitości Elżbieta Wąsowicz-Zaborek z Polskiej Organizacji Turystycznej. Podczas uroczystej konferencji wręczono m. in. medale MSiT, wyróżnienia i podziękowania dla partnerów LOTUR, podsumowano także Lubuski Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny o Lubuską Perłę Turystyczną wręczając zwycięzcom statuetki Lubuskich Pereł.
Monika Kobel, wiceprezes LOTUR
Karolina Gałązka, wiceprezes LOTUR