Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna

Promujemy województwo podlaskie na wiele sposobów

Podlaskie Targi Turystyczne to największa impreza targowa północno-wschodniej Polski. W marcu 2010 roku odbędzie się V jubileuszowa edycja targów organizowanych przez PROT / fot.: Archiwum PROT

Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna jest stowarzyszeniem, które rozpoczęło swoją działalność w 2002 roku w celu kreowania pozytywnego wizerunku województwa podlaskiego, promowania jego walorów oraz atrakcji turystycznych. Pomimo niewielkiego budżetu PROT stara się jak najlepiej realizować cele statutowe.

 

Do największych osiągnięć Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej należy zaliczyć organizację dwóch imprez, które przyciągają ogromną rzeszę wystawców jak również odwiedzających. Są to Podlaskie Targi Turystyczne oraz Międzynarodowy Festiwal Kuchni w Białymstoku. PROT jest jedyną regionalną organizacją turystyczną w Polsce, która przejęła organizację targów turystycznych.

 

Podlaskie Targi Turystyczne

 

W dniach od 19 do 21 marca 2010 roku odbędzie się V jubileuszowa edycja targów organizowanych przez PROT. Do wzięcia udziału w PTT - największej imprezie targowej północno-wschodniej Polski, zapraszamy touroperatorów, agentów turystycznych i przewoźników, regiony i miasta, ROT-y, LOT-y, i punkty informacji turystycznej, gestorów bazy noclegowo-gastronomicznej, organizatorów wypoczynku aktywnego, producentów sprzętu turystycznego i sportowego, wydawnictwa turystyczno-sportowe i kartograficzne, inwestorów bazy turystycznej, producentów programów komputerowych dla turystyki, media.

W 2009 r. na Podlaskich Targach Turystycznych zaprezentowało się na 47 stoiskach prawie 350 firm i instytucji z Polski i zagranicy związanych z branżą turystyczną. W ciągu 3 dni targi odwiedziło prawie 10 tysięcy osób. Najbardziej oblegane były stoiska z kuchnią regionalną, na których można było spróbować domowych przetworów, swojskich wędlin, kindziuków, boczków, chlebów pieczonych na liściach chrzanu, a także słynnych sękaczy i „mrowisk”. Wielu zainteresowanych zgromadziły też stoiska biur i organizacji turystycznych ofertujących wyjazdy m.in. do naszych wschodnich sąsiadów.

- Targi turystyczne to znakomita okazja do wypromowania naszych podlaskich atrakcji turystycznych - mówi Jadwiga Dąbrowska, dyrektor Biura Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Białymstoku. - Dlatego organizujemy takie targi w Białymstoku, jak i uczestniczymy w targach odbywających się w różnych zakątkach naszego kraju, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Kielcach, a także w Berlinie, Helsinkach, Londynie, Wiedniu, Wilnie.

 

Międzynarodowy Festiwali Kuchni w Białymstoku

 

Międzynarodowy Festiwali Kuchni w Białymstoku 2009. Konkurs prowadził ekspert kulinarny Karol Okrasa, sekretarz Fundacji Klub Szefów Kuchni / fot.: Archiwum PROTW dniach od 5 do 6 czerwca 2010 roku odbędzie się Międzynarodowy Festiwali Kuchni w Białymstoku. W Konkursie Kulinarnym wezmą udział profesjonalni kucharze, jak i kochający gotowanie amatorzy. Profesjonaliści będą gotować na oczach jurorów i publiczności. Amatorzy zaprezentują gotowe wyroby kulinarne podczas Jarmarku Wyrobów Regionalnych. Tematem przewodnim Konkursu Kulinarnego będzie kuchnia dworska odwołująca się do czasów Jana Klemensa Branickiego, hetmana wielkiego koronnego, pretendenta do polskiej korony.

Ideą imprezy jest nawiązanie do dziedzictwa kulturowego Białegostoku,  w tym historii Branickich  oraz wielokulturowości północno-wschodniej Polski znajdującej swe odbicie w kuchni regionu Podlasia. Międzynarodowy Festiwal Kuchni w Białymstoku ma na celu prezentację kuchni podlaskiej, w której zakorzenione są tradycje wielu kultur i narodów.

Do udziału w Festiwalu zapraszamy restauracje specjalizujące się w kuchni żydowskiej, tatarskiej, litewskiej, białoruskiej oraz rosyjskiej, które przygotują dla odwiedzających degustację potraw zarówno kuchni wykwintnej, jak i tej prostej, sycącej spod chłopskiej strzechy. Kulinarne zmagania uczestników, uświetnią wieczorem koncerty zespołów „Czeremszyny”  i „Devil Blues” z Białegostoku. Wybór zespołu bluesowego z Białegostoku nie jest przypadkowy. Białystok jako stolica bluesa, ma spore tradycje związane z tą muzyką. Zarówno kulinaria podlaskie, jak i blues to wyróżniki miasta, które chcemy kreować podczas przyszłej edycji Festiwalu.

- Poprzez Festiwal chcemy pokazać, w jaki sposób mozaika narodowościowa mieszkańców województwa podlaskiego wzbogaca kulturę regionu w aspekcie kulinarnym. Wielonarodowościowość woj. podlaskiego często przyczynia się do powstawania znakomitych, urozmaiconych i nieszablonowych pomysłów kulinarnych, dobrych przepisów na najlepsze dania  regionu – mówi dyrektor Dąbrowska. - Chcemy być świadkiem popisów największych wirtuozów kulinarnych regionu, Polski, Europy oraz wschodu, wierząc, że odwiedzającym przypadnie do gustu idea promocji regionu poprzez kuchnię. Wszak przez żołądek do serca!

 

Kalejdoskop wydawniczy

 

Podlasie  to ostoja żubra nizinnego.  Aktualnie populacja żubrów na świecie liczy  około 3400 osobników, z  czego 650 żyje w Polsce na terenie Puszczy  Białowieskiej / fot.:  Archiwum PROT/ J. KlejW celu promocji województwa podlaskiego Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna wydaje publikacje w różnych wersjach językowych (polska, angielska, niemiecka, francuska, esperanto), które są dostępne w Centrum Informacji Turystycznej w Białymstoku prowadzonym przez PROT oraz w punktach „it” w całym województwie. Dystrybuowane są również na wszystkich targach krajowych i zagranicznych, w jakich uczestniczy PORT. Są to m.in.: „Informator turystyczny województwa podlaskiego”, „Spacerkiem po Białymstoku”, „Szlaki turystyczne województwa podlaskiego”, „Białystok nocą”, „Podlaskie zaprasza”, „Przygraniczne znakowane szlaki turystyczne Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej”, mapa turystyczna województwa podlaskiego, mapa turystyczna Puszczy Knyszyńskiej, „Campingi i pola namiotowe w województwie podlaskim”, płyta multimedialna CD „Województwo Podlaskie. W 90 dni dookoła Podlasia”, „Rozwój Internetowego Systemu Informacji Turystycznej i Promocji Polski (ISIT) na obszarze Euroregionu Niemen”, „Program tworzenia i rozwoju produktów turystycznych Województwa Podlaskiego”, publikacja dotycząca „Internetowego systemu Informacji Turystycznej i Promocji Polski (ISIT)”, „Rowerem przez Podlaskie”, ulotka promująca PROT i CIT, ulotka z wykazem punktów informacji turystycznej w woj. podlaskim oraz nasza najnowsza publikacja „Odkryj Podlaskie. Najciekawsze produkty turystyczne” zawierające ofertę certyfikowanych przez POT i wyróżnionych przez PROT produktów turystycznych..

 

Szkolenia, projekty, konkursy

 

W dniach 17-18 września 2009 r. Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna zorganizowała szkolenie pt. „Wykorzystanie produktów turystycznych celem zwiększenia konkurencyjności ofert pobytowych w województwie podlaskim”. Szkoleniu towarzyszyło study tour po Ziemi Łomżyńskiej „Opowieści z Narwi” współfinansowane przez Urząd Miasta Łomża i Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

W bieżącym roku PROT zrealizowała projekt „Odnowienie, oznakowanie i promocja Podlaskiego Szlaku Bocianiego jako ponadregionalnego produktu turystycznego łączącego cztery parki narodowe i ścianę wschodnią”, który został dofinansowany przez Ministerstw Sportu i Turystyki. W ramach projektu m.in. odnowiono oznakowanie szlaku na trasie Białowieża - Goniądz i wyznaczono nowy odcinek szlaku na trasie Goniądz - Jasionowo (29km).

Forty Piątnica – Twierdza Łomża, to XIX-wieczne fortyfikacje stanowiące zespół trzech wielkich systemów obronnych wzniesionych przez przygotowujące się do przyszłej rozprawy wojennej ówczesne mocarstwa: Rosję, Austro-Węgry i Niemcy / fot.: Archiwum PROTJuż po raz kolejny PROT wspólnie z SPH Krynka organizuje  konkurs fotograficzny. W bieżącym roku przebiega on pod nazwą „Podlaskie pejzaże – cztery pory roku”. Zgłoszenia do Konkursu przyjmowane będą do 31 grudnia 2009 roku. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w terminie do 28 lutego 2010 roku. Aby wziąć udział w Konkursie należy wykonać zdjęcie o tematyce, która powinna nawiązywać do walorów turystycznych województwa podlaskiego i aktywnych form spędzania czasu wolnego. Po zakończeniu konkursu wyróżnione prace, a także inne najciekawsze zdjęcia zostaną zaprezentowane na zorganizowanej wystawie. Fotografie będą również wykorzystywane w materiałach promocyjnych wydawanych przez PROT, na stronie internetowej www.podlaskieit.pl. Nagrodzone zdjęcia zostaną przesłane do Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej za granicą do ewentualnego wykorzystania.

 

- Rok 2009 powoli dobiega końca i myślę, że można go zaliczyć do udanych – mówi Jadwiga Dąbrowska. - Na nadchodzący rok Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna ma już zaplanowany szereg działań, które będziemy się starali zrealizować. Będzie to kontynuacja działań z lat ubiegłych, jak również dojdą nam nowe, z którymi będziemy próbowali się zmierzyć.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit