W zachodniopomorskim liczą się rowerzyści

26 EuroVelo13-2

W województwie zachodniopomorskim powstaje „Koncepcja sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego". Właśnie zakończono trwające od maja do lipca pomiary ruchu rowerowego w pięciu miejscach województwa. Wzięto pod uwagę: kierunki jazdy, płeć, sposób przewożenia dziecka w foteliku lub przyczepce, oraz wyposażenia w sakwy rowerowe.

 Pomiary prowadzono w pięciu miejscach w ciągu trzech dni. Sobota majowa – początek sezonu rowerowego oraz w dwa lipcowe dni w szczycie sezonu. Pomiary stanowią niezbędny wkład do powstającej „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego". Koncepcja ma wyznaczyć przebieg długodystansowych tras rowerowych pozwalających na spędzenie całego urlopu na rowerze.

Badanie odbywało się przy słonecznej pogodzie, w trakcie tzw. porannego i popołudniowego „szczytu" przejazdów turystycznych i rekreacyjnych, czyli w godzinach 10-12 i 14:30-16:30, w dniach 5 maja 2015, a także 4 i 6 lipca 2015. Badano kierunek jazdy rowerzystów, płeć, przewożenie dziecka w przyczepce czy foteliku, oraz wyposażenie turysty w sakwy rowerowe. Sakwy rowerowe pozwalają stwierdzić czy po trasie poruszają się rowerzyści długodystansowi, – czyli grupa najcenniejsza, ale też bardzo wymagająca. To osoby świadomie uprawiające ten rodzaj turystyki, mające doświadczenie w zakresie modelowej oferty dostępnej m.in. w Niemczech czy Skandynawii. Mają, więc porównanie do najlepszych ale też będą multiplikatorami opinii.

Pomiary będą prowadzone corocznie. W kolejnych latach pokażą wpływ inwestycji na preferencje mieszkańców oraz turystów, a także pokażą dynamikę zmian wielkości ruchu rowerowego.

Punkt pomiarowy na istniejącej trasie wzdłuż Bałtyku (Dźwirzyno, droga dla rowerów z Rogowa do Kołobrzegu), w ciągu trzech dni przejechało 792 rowerzystów. W punkcie pomiarowym na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (Toporzyk, droga rowerowa Złocieniec –Połczyn Zdrój), naliczono 92 rowerzystów. W punkcie pomiarowym na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (Charzyno, droga rowerowa Kołobrzeg-Karlino) odnotowano 109 rowerzystów. Punkt pomiarowy na planowanej trasie pomiędzy Bałtykiem a Wałczem (droga leśna pomiędzy Wałczem a Nakielnem), przejechało 124 rowerzystów. Najmniejszym zainteresowaniem – 4 rowerzystów, cieszył się punkt pomiarowy na planowanej trasie pojeziernej (Cichorzecze koło Czaplinka, droga, po której przebiegają 2 szlaki rowerowe).

Zgodnie z metodologią holenderskiej organizacji standaryzacyjnej C.R.O.W. przyjmuje się, że dane z godzin szczytu stanowią 80% ruchu dobowego. Pomiary pozwalają stwierdzić, że najwięcej rowerzystów i podróżników rowerowych wybiera jedyną istniejąca trasę długodystansową wzdłuż Morza Bałtyckiego. Niski poziom ruchu rowerowego na drogach rowerowych na dawnych nasypach kolejowych, znakomicie funkcjonujących w Hiszpanii, może wynikać z braku ciągłości trasy, jej trudności w lokalizacji czy braku połączenia z koleją. Wyniki pomiarów pokazują, że konieczne są zmiany w planowaniu turystyki rowerowej. Wiele szlaków, krótkie pętle po pewnym czasie ze względu na trudności w utrzymaniu, stają się nieprzejezdne. Często niepowiązane z koleją i trudnodostępne są mniej odwiedzane. „Koncepcja sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego" ma systemowo połączyć największe atrakcje turystyczne regionu oraz najważniejsze ośrodki miejskie, tak aby umożliwić pokonywanie dłuższych odcinków.

Trasy te mają wykorzystywać istniejącą już infrastrukturę rowerową i połączyć ją ze sobą.

Artykuł na podstawie opracowania Regionalnego Biura Gospodarki Przestrzennej w Szczecinie.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit