O kreowaniu i realizacji polityki turystycznej

W dorzeczu Wieprzy, Grabowej i Unieści

Zabytkowy dworzec kolejowy w Sławnie (stan po renowacji zakończonej 5 stycznia 2012 r.). Tutaj powstaje centrum informacji turystycznej.

- Powiat sławieński to nie tylko nadmorskie plaże, to także lasy, jeziora czyste rzeki, ciekawe zabytki, dobra baza noclegowa. Jesteśmy otwarci na turystykę przez cały rok i to nie tylko w strefie nadmorskiej – podkreślał Jarosław Lichacy z Biura Promocji Powiatu, jednostki Starostwa Powiatowego w Sławnie (woj. zachodniopomorskie).

Rozmowa miała miejsce podczas tegorocznego festynu z okazji Dnia Ziemi  na warszawskich Polach Mokotowskich i szybko skierowała się w stronę roli mediów w promocji turystyki. Rozmówca dostrzega ich niezwykle ważną rolę w propagowaniu wizerunków obszarów docelowych turystyki. Jednak czasami zdarzają się pewne niezawinione potknięcia, wynikające z niedostatecznej współpracy promotorów turystyki z prasą. Tak jest na przykład, gdy ze zdziwieniem słyszymy i czytamy w mediach, że w nadmorskich miejscowościach już całkowity brak miejsc noclegowych, a sami wiemy, że tak nie jest. Nie zawsze do prasy docierają informacje o nowych, cennych inicjatywach, mogących z pewnością zainteresować czytelników/ internautów. Dlatego starostwo zamierza wywołać dyskusję na ten temat z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.

Władze samorządowe powiatu sławieńskiego nie chcą mieć wyłączności w zakresie kreowania i realizacji polityki turystycznej i – bardzo słusznie – zamierzają te procesy uspołecznić. Stąd wynika duża satysfakcja z powołania Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej „Darlot”, która początkowo miała objąć teren płatu sławieńskiego. Okazało się, że nowe stowarzyszenie będzie promieniowało na większy obszar, także m.in. na miasta i gminy Polanów oraz Sianów z sąsiednich powiatów.

Dużą siłą turystyki i rozwoju regionalnego są w opinii  rozmówcy organizacje pozarządowe.  Taką organizacją jest m.in. Fundacja „Dziedzictwo” w Sławnie, w której działa m.in. znany regionalista Jan Sroka, autor szeregu publikacji o regionie. Jedna z nich, opatrzona wstępem niżej wymienionego, to przeciekawe „Legendy powiatu sławieńskiego”, staranne wybrane i przetłumaczone z języka niemieckiego. Tego typu opowieści z pewnością dobrze przyczynią się do promocji powiatu wśród bardziej wnikliwych turystów.

Powiat promuje się dzięki środkom własnym, wykorzystując też tzw. Fundusz Rybacki Unii Europejskiej, przeznaczany m.in. na tworzenie nowych miejsc pracy przez promocję turystyki. Z tego funduszu finansowane były m.in. kampanie telewizyjne i internetowe.

Na terenie powiatu funkcjonowało dotąd jedno centrum „it” w Darłowie, najbardziej popularnym mieście turystycznym,  i punkt „it” w Dąbkach, które są najmłodszym polskim uzdrowiskiem. Pragniemy wskazywać turystom także inne miejsca. Teraz przyszła kolej n stolicę powiatu Sławno. Tutaj powstaje centrum informacji turystycznej na odnowionym zabytkowym dworcu kolejowym.

Jan Paweł Piotrowski

 


Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit