Uśmiechajmy się do konduktorów, potrzebują tego

Pasażerom kolei kojarzą się przede wszystkim ze sprawdzaniem biletów. Konduktorzy. Ich obowiązki nie ograniczają się jedynie do tej prostej czynności kontrolnej. PKP Intercity stara się przybliżyć specyfikę służby drużyn konduktorskich, zachęcić pasażerów do spojrzenia innym okiem na ich obowiązki, a także do podejmowania pracy w tym zawodzie.

– Jednym z głównym zadań konduktora jest kontrola biletów. To jednak nie wszystko. Pomagamy przy wnoszeniu walizek czy pilnujemy by pasażer zdążył na swój pociąg przesiadkowy. Podczas przejazdu staramy się zapewnić miłą atmosferę tak, aby podróżni czuli się w pociągu dobrze. Dlatego w naszej pracy najbardziej liczy się pozytywne nastawienie i umiejętność nawiązywania kontaktu z podróżnym, i oczywiście uśmiech. Pasażerowie chętnie go odwzajemniają. To dodaje nam energii do pracy – mówi Agnieszka Bącik, konduktorka PKP Intercity.

Praca w dni powszednie weekendy i święta

Obecnie w PKP Intercity pracuje ponad tysiąc stu kierowników i siedmiuset konduktorów. Członkowie drużyn konduktorskich spędzają na służbie około 40 godzin tygodniowo. Pracują zarówno w weekendy, jak i święta, o różnych porach. Droga jaką pokonują pieszo w ciągu roku przemieszczając się wzdłuż wagonów wynosi średnio prawie 2,5 tys. kilometrów. Każdy z nich przejeżdża pociągami rocznie ponad 65 tys. kilometrów, są gospodarzami podczas podróży, witają i pomagają wsiadającym i wysiadającym pasażerom. W trakcie przejazdu czuwają nad bezpieczeństwem i komfortem podróżnych. Przeważnie pracują w dwuosobowym zespole. Ich zadania nadzoruje kierownik pociągu, który odpowiada za bezpieczeństwo, informację i koordynację prac maszynistów, konduktorów, serwisu sprzątającego i obsługi WARS.

– W podróży zdarzają się sytuacje trudne i nerwowe. W każdym przypadku drużyna konduktorska stara się udzielić pomocy pasażerom natychmiast, bezpośrednio na miejscu, na przykład ratując osobę, która zasłabła. Często trzeba szybko podjąć decyzję, co robić. Wtedy korzystamy ze swoich umiejętności udzielania pierwszej pomocy, aż do momentu przyjazdu służb medycznych – podkreśla Grzegorz Malczewski, kierownik pociągu PKP Intercity i dodaje, że zdarzają się też sytuacje niestandardowe, jak ta w trakcie Mistrzostw Świata w siatkówce, kiedy przez głośniki podano wynik finałowego meczu, w którym zwyciężyła Polska, co wywołało powszechny aplauz podróżnych.

Jak zostać konduktorem i kierownikiem

Praca w zawodzie konduktora, a potem kierownika pociągu, jest poprzedzona kilkumiesięcznym szkoleniem, które kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Jego zdanie uprawnia do wykonywania zawodu. Pracownicy drużyn przechodzą również dodatkowe okresowe szkolenia, doskonaląc standardy obsługi pasażerów oraz uzupełniając wiedzę z zakresu przepisów. Konduktorem może zostać każdy, kto spełni odpowiednie wymagania. Osobę na tym stanowisku musi cechować odpowiedzialność oraz umiejętność pracy w sytuacjach stresujących. PKP Intercity cyklicznie organizuje nabory na stanowiska konduktorów.

W czasie XXII międzynarodowych targów kolejowych TRAKO 29 września w Gdańsku, odbędzie się Dzień Kariery PKP Intercity. W programie zaplanowana jest prezentacja zawodów kolejowych w tym między innymi maszynisty, kasjera i konduktora. Wszyscy zainteresowani pracą w poszczególnych zawodach, będą mieli okazję posłuchać o specyfice zajęć, procesie rekrutacji i wymogach na danym stanowisku.

 Źródło: PKP Intercity; fot. materiały prasowe

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit