Turystyka kulinarna: polski hit

Tak brzmi tytuł konferencji i warsztatów poświęconych budowie i komercjalizacji polskiej turystyki kulinarnej, które organizowane są 24 października podczas poznańskich targów Tour Salon przez firmę Landbrand, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne.
Tematyka konferencji koncertowała się będzie na najważniejszych cechach i wartościach polskiej oferty kulinarnej, które mogą zaciekawiać, pobudzać zmysły i apetyt, a tym samym zachęcać cudzoziemców do wyboru Polski spośród turystycznych kierunków wojaży. Uczestnicy konferencji porównają preferencje potencjalnych turystów kulinarnych z Niemiec, krajów Europy Południowej i Ameryki Północnej oraz zastanowią się, które z polskich ofert najlepiej trafiają w ich gust i smak. Interesującym zagadnieniem będzie patriotyzm kulinarny i związane z nim pytanie, w jaki sposób można na tym uczuciu zarobić? Program warsztatów obejmuje omówienie profili i oczekiwań turystów kulinarnych. Zajęcia poprowadzi grono specjalistów, którzy doświadczenie w tej dziedzinie zebrali w Polsce, Niemczech i krajach obu Ameryk.
Deklaracje udziału w warsztatach, zainteresowani mogą zgłaszać korespondencyjnie pod adresem gniklas@landbrand.pl oraz w recepcji konferencji. Miejsce konferencji: Scena Kultury w Pawilonie 3 A; godziny, 10:00 – 14:00. Warsztaty: Sala I i II Pawilon 3; godziny 15:00 – 18:00.
Program Konferencji
10:00 – rejestracja- uczestników
10:00 - 10:30 – Polska turystyka kulinarna rok po... czyli najciekawsze propozycje z rynku polskiej turystyki kulinarnej, której pojawiły się w przeciągu roku. Smakowitą analizę zmian w polskiej turystyce kulinarnej zaprezentuje Hubert Gonera, członek Rady Programowej Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne działającego przy Polskiej Organizacji Turystycznej, dyrektor zarządzający landbrand, twórca szlaków i wydarzeń kulinarnych
10:30 - 11:00 – Kiełbasa, piwo czy oferta de luxe czyli co przyciąga turystę kulinarnego z Niemiec do Polski? W profil turysty kulinarnego z rynku niemieckiego wprowadzi uczestników socjolog dr Piotr Geise, specjalista w kreowaniu produktów turystyki kulinarnej, który przez 12 lat pracował jako w Berlinie, jako reporter niemieckich mediów.
11:00 – 11:30 – Polska Turystyka kulinarna Ole! Czyli jaką ofertą polskiej turystyki kulinarnej uwieść mieszkańców południowej Europy. Prezentację dotyczącą rynku i turysty hiszpańskiego poprowadzi Marcin Sekida, prezes Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej wspólnie z Janem Olczykowskim, właścicielem biura podróży Misja Travel wyspecjalizowanego w turystyce kulinarnej do krajów europejskich w tym Hiszpanii.
11:30 – 12:00 – przerwa kawowa
12:00 – 12:30 – Działalność Polskiej Organizacji Turystycznej w ramach rozwoju i promocji polskiej turystyki kulinarnej. Relacje z podejmowanych działań, które obejmowały miedzy innymi study tour dla mediów zagranicznych, opracowanie wydawnictw, filmów promocyjnych oraz plany na przyszłość przedstawi Dorota Zadrożna, przedstawiciel Polskiej Organizacji Turystycznej.
12:30 – 13:00 – Turysta kulinarny MADE IN USA. Co trzeba wiedzieć żeby zbudować ofertę polskie turystyki kulinarnej dla odbiorcy z rynku amerykańskiego? Profil turysty kulinarnego z Ameryki Północnej przedstawi Pawel Rudowicz, współpracownik biura Poland Culinary Vacation, lidera w zakresie oferty polskiej turystyki kulinarnej w USA.
13:00 – 13:30 – Kreacja i komercjalizacja oferty turystyki kulinarnej na przykładzie Karnawału Smaków – Kraków, Małopolska. Turystyka kulinarna jest produktem niezależnym od pogody i pory roku potwierdza to sukces „Karnawał smaków - Kraków, Małopolska". Projekt ma na celu komercjalizację turystyki kulinarnej opartej na małopolskiej tradycji w okresie uważanym za najmniej korzystny dla branży turystycznej w Polsce. O projekcie opowie Anna Jędrocha, członek Rady Programowej Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne i prezes Zarządu Krakowskiej Izby Turystyki, która jest organizatorem wydarzenia.
Program warsztatów
15:00 – 18:00
Warsztat I
Let's taste it – czyli przygotujmy hit polskiej turystyki kulinarnej na rynek amerykański i niemiecki. Piotr Geise i Pawel Rudowicz.
Warsztat II
Jak zbudować ofertę turystyki kulinarnej od podstaw, żeby trafić w obecne i przyszłe gusta polskiego turysty kulinarnego. Hubert Gonera
Prowadzący warsztaty.
Paweł Rudowicz. Współpracownik biura turystycznego Poland Culinary Vacations, które oferuje produkty turystyki kulinarnej oparte o atrakcje polskich regionów gościom z USA, Kanadyjczykom i Australijczykom. Biuro Poland Culinary Vacations od 7 lat i zajmuje się organizacją wycieczek kulinarnych po Polsce dla Amerykanów. Wycieczki organizowane są na obszarze Pomorza, Dolnego Śląska, Mazowsza i Małopolski;
Dorota Zadrożna. W Polskiej Organizacji Turystycznej działa w obszarze promocji międzynarodowej. Zajmuje się najsmaczniejszą sferą działalności POT – turystyką kulinarną. Od ubiegłego roku prowadzi konsorcjum produktowe „Polskie Szlaki Kulinarne". Jej celem jest promocja Polski jako atrakcyjnej destynacji kulinarnej, promocja najlepszych polskich produktów, rozwój regionów pod kątem kulinarnym, współpraca z szefami kuchni oraz współpraca z polskimi tour operatorami i budowanie programów podróży kulinarnych.
Marcin Sekida. Od 2011 roku prezes Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Inicjator i organizator wydarzeń, warsztatów oraz wypraw kulinarnych. Od kilku lat związany zawodowo z marketingiem, pomysłodawca oraz współtwórca portali internetowych związanych z turystyką kulinarną. Pasjonuje się odkrywaniem tradycji kulinarnych Polski i innych krajów europejskich.
Jan Olczykowski. Właściciel biura podróży Misja Travel, zawodowy pilot i przewodnik turystyczny. Specjalizacją Misji jest wyjazdowa turystyka kulinarna do krajów europejskich. W ofercie biura można znaleźć między innymi tour szlakiem szkockiej whisky, weekend kulinarny w Madrycie, Rzymie, Neapolu. Misja poszerza właśnie swoją ofertą o kulinarną turystykę przyjazdową.
Dr Piotr Geise. Z wykształcenia socjolog. Jego praca doktorska „Polska i Polacy w niemieckich przewodnikach turystycznych" została poparta ponad 15 letnimi studiami nad niemieckim społeczeństwem, które mógł prowadzić jako reporter w publicznych, niemieckich rozgłośniach. Specjalizuje się w problematyce socjologii turystyki, stereotypach, różnicach zarządzaniu tekstem i materiałem wizualnym w turystycznych materiałach reklamowych i promocyjnych.
Anna Jędrocha. Od 1989 r. związana zawodowo z Intercrac DMC (organizacja zagranicznej turystyki przyjazdowej), od 1998 r dodatkowo z Symposium Cracoviense PCO (organizacja i obsługa kongresów), w obu firmach pełni funkcję prezesa zarządu. Zajmuje się kreacją i komercjalizacją produktów turystycznych. W 2011r została wybrana prezesem Krakowskiej Izby Turystyki, a w 2013 – prezesem zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. W ramach afiliowanego przy Polskiej Organizacji Turystycznej Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne pełni funkcję członka Rady Programowej reprezentującego touroperatów polskich.
Hubert Gonera. Dyrektor zarządzający firmy landbrand, która zajmuje się między innymi kreacją, zarządzaniem i promocją produktów turystyki kulinarnej. Jest współautorem Szlaku Kulinarnego Centrum Gdyni, Szlaku Kulinarny Białystok i Kulinarny Poznań. Zaangażowany we wdrażanie nowej oferty turystyki kulinarnej na Pomorzu pod nazwą Gdańsk-Pomorskie Culinarny Prestige. W ramach Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne pełni funkcję członka Rady Programowej odpowiedzialnego za promocję.
------------------------
Konsorcjum Polskie Szlaki Kulinarne powstało z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej, na podstawie zapisów Marketingowej Strategii Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020. Przyjęte w niej założenia są zgodne z założeniami Programu Rozwoju Turystyki do roku 2020 sugerowanymi przez Komisję Europejską i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Działa samodzielnie przy Polskiej Organizacji Turystycznej, jest dobrowolnym i nieformalnym zrzeszeniem podmiotów zajmujących się promocją tradycji kulinarnych oraz produktów regionalnych, w oparciu o walory środowiska przyrodniczego, dziedzictwa kulinarnego i kulturowego własnego regionu. Celem działania konsorcjum jest między innymi zbudowanie, w skali ponadregionalnej i krajowej, markowych kulinarnych produktów turystycznych opartych na kuchni regionalnej i produktach tradycyjnych; promocja i zdobywanie nowych rynków dla sprzedaży kulinarnych produktów turystycznych opartych na kuchni regionalnej i produktach tradycyjnych w kraju i poza jego granicami; wzrost udziału produktów innowacyjnych w polskiej ofercie turystycznej; wzrost zainteresowania produktami tradycyjnymi i zwiększenie popytu na te produkty.
Konsorcjum jest otwarte na te wszystkie formy współpracy (szlaki kulinarne, stowarzyszenia), które zrzeszają kilka obiektów (restauracji), wiążą je systemowo wokół jednej większej idei działając jednocześnie na rzecz promocji i popularyzacji kuchni regionalnej i produktu tradycyjnego.
W toku prowadzonych dotąd prac Konsorcjum, sformułowano program rozwoju i promocji turystyki Gastronomicznej i szlaków kulinarnych w Polsce; zrealizowano wizytę studyjną dla mediów kulinarnych z Włoch i Hiszpanii na terenie Małopolski i Pomorza; opracowano wydawnictwo promujące polską turystykę kulinarną; przygotowano film promujący Polskę jako atrakcyjną destynację kulinarną. W planach na 2015 rok jest między innymi wspólna promocja członków Konsorcjum na targach zagranicznych w tym ITB w Berlinie.