Klarowny model biznesowy i lider to podstawa

IMG 2647

31 maja w Olsztynie odbyło się, wspólnie organizowane przez POT i Warmińsko-Mazurską Regionalną Organizację Turystyczną spotkanie szkoleniowe "Wiedza, Produkt i Współpraca kluczem do sukcesu w turystyce". Jednym z tematów był Szlak Kopernikowski, który ma być markowym produktem województwa warmińsko-mazurskiego. Doświadczeniami przy pracy dwóch flagowych szlaków województwa śląskiego podzieliła się z zebranymi Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Założenia i realizacja, ale także podział kompetencji były podstawą do zbudowania Szlaku Zabytków Techniki oraz Szlaku Kulinarnego "Śląskie Smaki". Jednak jak podkreślała dyrektor Sikorska najważniejsze jest ustalenie już na początku, kto podejmie się trudnej roli koordynatora. Postawa lidera całego projektu jest kluczowa dla sukcesu przedsięwzięcia. W przypadku obu szlaków tej misji podjął się ŚOT, więc prezentacja Agnieszki Sikorskiej zawierała dla słuchaczy wiele bezcennych wskazówek.

Podobnie o podejściu do powoływania do życia "szlaku" wypowiadał się dr hab Armin Mikos von Rohrscheidt. Tworzenie szlaku tematycznego musi opierać się o stan faktyczny a nie deklaratywny, tak aby szlak po kilku latach od powstania nie był tylko punktami na mapie tylko sprawnie działającym i - co wszyscy eksperci podkreślali zgodnie - zarządzanym przez koordynatora/lidera systemem. Podniesienie konkurencyjności regionu poprzez szlak będzie możliwe tylko, jeśli wszystkie podmioty składające się na niego będą przestrzegały wcześniej ustalonych reguł.

O procedurach i przejrzystym modelu biznesowym, w kontekście szlaku, mówiła także dr hab Magdalena Kachniewska, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Nie tylko, jako naukowiec, ale także praktyk, współpracujący z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną od ponad 10 lat przestrzegała przed zbytnim zaufaniem w początkowy zapał twórców nowych projektów. Najważniejsze to zawczasu pomyśleć, w jaki sposób będziemy komercjalizować produkt a do tego niezbędny jest klarowny model biznesowy. Stworzenie obowiązujących wszystkich partnerów jasnych procedur będzie zabezpieczeniem ciągłości realizowania projektu przed wieloma zmiennymi czynnikami, jak choćby zmiany kadrowe.

Wsród prelegentów był także Paweł Lewandowski, dyrektor Zagranicznego Ośrodka POT w Berlinie, który przedstawił profil turysty niemieckiego, ale także doradził zebranym jak przygotować ofertę, tak aby zaczął przyjeżdżać do nas z Niemiec młodszy turysta. Polską Organizację Turystyczną reprezentował także dr Bartłomiej Walas wiceprezes, oraz Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej, który prowadził całe spotkanie wspólnie z Justyną Szostek, dyrektorką Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Na koniec tradycyjnie odbyła się debata, w której uczestnicy dyskutowali o współpracy między samorządem, Regionalną Organizacją Turystyczną, Lokalnymi Organizacjami Turystycznymi, Lokalnymi Grupami Działania i przedsiębiorcami. W dyskusji wzięli udział:

IMG 2671Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego – Anna Joroszuk – Wicedyrektor Departamentu Turystyki
Przedstawiciel Warmińsko-Mazurskiej ROT – Jarosław Klimczak – Prezes
Przedstawiciel branży – Radosław Altheim – Dyrektor GrandHotel Tiffi Iława
Przedstawiciel LOT – Robert Wróbel – LOT Mrągowo
Przedstawiciel LGD – Stanisława Pańczuk – Prezes LOT Łączy nas Kanał Elbląski
Przedstawiciel PTTK – Marian Jurak – Prezes PTTK o. Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Moderatorem dyskusji był dr Piotr Zmyślony z Uniwerystetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pierwszą nasuwającą się konkluzją po debacie to konieczność zweryfikowania podziału kompetencji. Wydaje się, że podział zadań między ROT a Urzędem Marszałkowskim nie jest jasno określony a wiele działań prowadzonych jest według utartych schematów a nie niezmiennych procedur.  Radosław Altheim, dyrektor GrandHotel Tiffi  w Iławie wskazał na decydujace o powodzeniu wielu przedsięwzieć nastawienie wobec partnerów. Przekonywał, że lepsza od roszczeniowej postawy jest wola współpracy. On sam traktuje członkostwo w ROT jako zaproszenie do współpracy a nie zapewnienie określonych profitów. W podobnym duchu wypowiadał się Robert Wróbel z LOT Mrągowo. 100 członków i 100 tysięcy budżetu to efekt wdrażania przez LOT Mrągowo założenia, że współpracujemy a nie konkurujemy.  Jarosław Klimczak prezes Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej mówił o dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim. Na jedyną barierę wskazywał  finanse. Wspólne działanie ROT i UM dobrze oceniła także Anna Joroszuk wicedyrektor Departamentu Turystyki  w UM. Ten nieco idylliczny obraz zweryfikowały głosy z sali, które można by streścić, że skoro jest tak dobrze to dlaczego jest źle. Zgoda zapanowała co do jednego: więcej współpracy mniej biernego czekania na efekty.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit