Jedyny taki hotel na świecie!
Ten certyfikat powinien podziałać mobilizująco

Radisson Blu Hotel Kraków, jako pierwszy i jedyny dotąd hotel na świecie otrzymał prestiżowy certyfikat BS 8901. Jednocześnie, wśród jego posiadaczy jest także pierwszą firmą w Polsce. To absolutnie nowy rozdział, nie tylko w polskiej, ale i w światowej branży spotkań i w turystyce.
Zasady zrównoważonego zarządzania spotkaniami zawarte w BS 8901 zostały opracowane w 2007 roku przez British Satandard International. Jest to obecnie najbardziej wymagająca norma w dziedzinie „odpowiedzialnego” i „zrównoważonego” zarządzania spotkaniami i imprezami (Meetings & Events). Opiera się ona na trzech priorytetach: 1. zmniejszenia negatywnego wspływu na środowisko naturalne, 2. pozytywnego oddziaływania na lokalną społeczność, 3. redukcji kosztów produkcji i eksploatacji.
- Obecnie na całym świecie certyfikat BS 8901 posiada około 30 firm. Są to najwięksi organizatorzy imprez oraz najbardziej innowacyjne centra konferencyjne, kongresowe i rozrywkowe – jak na przykład sławny Earls Court and Olympia w Londynie, czy Meeting Professionals International – mówi Nino D. Rosenlund, dyrektor generalny hotelu Radisson Blu w Krakowie. - Cieszymy się z certyfikatu, także ze względu na wyjątkowe towarzystwo – zgodnie z zasadami BS 8901, rozwijanymi obecnie do normy ISO, przygotowywane są obecnie Igrzyska Olimpijskie 2012 w Londynie – dodaje Rosenlund.
- Spodziewamy się, że przyznanie certyfikatu polskiemu hotelowi zmobilizuje inne podmioty z branży spotkań w Polsce i na świecie do jeszcze większego zaangażowania się w inicjatywy CSR – mówi Wojciech Liszka, dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu hotelu Radisson Blu w Krakowie. - Szczególne znaczenie będzie miało dla firm, organizujących w Polsce imprezy i spotkania. Da im szansę budowania w ten sposób pozytywnego wizerunku, a tym samym, niewielkim nakładem kosztów, pozwoli zwiększyć konkurencyjność na rynku – dodaje.
Niemal równocześnie z BS 8901, Radisson Blu Hotel w Krakowie zdobył certyfikat Green Key. Jest to znany na świecie znak przyznawany organizacjom turystycznym – hotelom, ośrodkom konferencyjnym i wypoczynkowym. Aby zdobyć Green Key, Radisson Blu Kraków musiał spełnić szereg wymogów z zakresu ochrony środowiska – jak na przykład: kontrola produkowanych odpadów, zużycia wody i energii elektrycznej, wprowadzenie „odpowiedzialnej” polityki zarządzania obiektem i komunikacji.
Droga do uzyskania BS8901 nie jest ani łatwa, ani krótka
Certyfikat mogą otrzymać organizatorzy spotkań i imprez, którzy opracują i wdrożą system „odpowiedzialnego” i „zrównoważonego” zarządzania. W krakowskim Radisson Blu ten etap trwał blisko 1,5 roku. Zaowocował przygotowaniem zestawu ponad 50 procedur opisujących codzienną pracę hotelu oraz zarządzanie spotkaniami.
Pierwszą podstawą do uzyskania certyfikatu była praca w tzw. „własnym ogródku” – czyli przeanalizowanie naszego wpływu na otoczenie i sprowadzenie do absolutnego minimum wszelkich niekorzystnych aspektów. Następnym, równie ambitnym krokiem, było wypracowanie i zaproponowanie podobnego sposobu działania klientom podczas organizowanych w Radisson Blu Hotel Kraków imprez, konferencji i szkoleń.
Niektóre przykłady rozwiązań stosowanych przez Radisson Blu Hotel Kraków
Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne:
- odpowiednie planowanie logistyki transportu podczas spotkania zmniejsza emisje CO2 do atmosfery,
- restrykcyjny system segregacji śmieci – prowadzonej już w hotelu,
- materiały konferencyjne są zdatne do recyklingu lub wytworzone z materiałów recyklingowych,
- większość przedmiotów wykorzystywanych podczas spotkań to produkty ekologiczne (ołówki, notesy, butelki na wodę, etc.),
- Reverse Carbon Offset – możliwość sfinansowania lub posadzenia przez uczestników drzew, które w określonym czasie pochłoną dwutlenek węgla wyemitowany w związku ze spotkaniem.
Pozytywne oddziaływanie na społeczność lokalną:
- 80% dostawców hotelu to dostawcy lokalni,
- ponad połowa firm, z którymi hotel współpracuje pochodzi z regionu,
- współpraca z firmami deklarującymi uczciwe zasady zatrudnienia pracowników,
- możliwość wsparcia lokalnego domu dziecka podczas konferencji,
- obsługa concierge – informacja dla uczestników chcących w ciekawy sposób spędzić czas.
Redukcja kosztów produkcji i eksploatacji:
- odpowiedzialne zarządzanie cateringiem – precyzyjne planowanie ilości posiłków na każdym etapie spotkania według zasady zdrowie – energia – odpowiedzialność,
- minimalizowanie poziomu zużycia energii elektrycznej i cieplnej,
- raportowanie na temat zużytych materiałów i wyprodukowanych podczas spotkania śmieci
Te i inne zasady „odpowiedzialnego” spotkania zawarte są ww., wspólnie z klientem tworzonym, zbiorczym dokumencie – Sustainable Meeting Policy. Obowiązuje on obie strony na każdym etapie organizacji spotkania Zdarza się, że hotel nie odpowiada bezpośrednio za wszystkie elementy eventu – jak transport, czy dodatkowe zajęcia dla uczestników. Organizator otrzymuje wtedy kompletne wytyczne, którymi powinien się kierować, aby spotkanie było w pełni odpowiedzialne także na tym etapie.