Rozważania nad przyszłością targów turystycznych

Targi odbiciem nowych wyzwań gospodarki turystycznej

Targi odbiciem nowych wyzwań gospodarki turystycznej

Wiosenny sezon targowy praktycznie dobiega końca i organizatorzy tradycyjnie dokonują podsumowań imprez liczących już przeważnie po kilkanaście lat. Poza liczbami i opisami prezentowanych nowości ofertowych, warto też spojrzeć na targi jak na odbicie kondycji branży turystycznej i odzwierciedlenie głębszych zmian zachodzących w sektorze turystyki.

W kwietniu odbyły się trzy największe imprezy targowe okresu wiosennego, które traktowane są jako sprawdzian przygotowania organizatorów turystyki przed rozpoczynającym się letnim sezonem wypoczynku i podróży. Pierwszymi w tej grupie były katowickie targi GLOB (30 marca - 1 kwietnia), kolejnymi -  jubileuszowa  15 edycja targów GTT w Gdańsku (13-16 kwietnia ) i zamykające serię 17 Targi Turystyki i Wypoczynku LATO, które odbyły się w dniach 20-22 kwietnia w Centrum Targowo - Kongresowym MT Polska w Warszawie.

Stołeczne LATO

W oficjalnym  otwarciu warszawskich targów uczestniczyli liczni goście, w tym przedstawiciele instytucji i organizacji związanych z turystyką, politycy, reprezentanci administracji rządowej i samorządowej.

Imprezę objęli honorowymi patronatami: Katarzyna Sobierajska, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki i  Zbigniew Frączyk, prezes Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych.

Podczas uroczystego otwarcia prezes POT Rafał Szmytke podkreślił, że targi turystyczne są dźwignią polskiej gospodarki: - Bardzo się cieszę, że mamy okazję być po raz kolejny Patronem Honorowym Targów LATO. Darzę te targi osobistą sympatią, to na nich zetknąłem się po raz pierwszy z produktami turystycznymi jako student AWF, na terenie której wówczas się odbywały. To już siedemnasta edycja, targi rozwijają się, wzrasta liczba uczestniczących krajów, impreza staje się bardziej kompleksowa, co ma istotne znaczenie dla rozwoju polskiej turystyki. Świetnym pomysłem jest połączenie imprezy turystycznej z promocją produktów regionalnych, bo turystyka łączy w sobie wiele czynników, pośród których znajdują się także nasze świetne produkty regionalne. To dzięki nim polska kuchnia jest marką rozpoznawalną na świecie, a zarazem tym elementem, który przyciąga zainteresowanie turystów naszym krajem.  To szczególnie ważne w obecnym roku, gdy już wkrótce będziemy przyjmować setki tysięcy turystów i kibiców mistrzostw UEFA EURO 2012 – mówił Rafał Szmytke.

Warszawskie targi były też miejscem oficjalnego otwarcia sezonu turystycznego na Mazowszu – towarzyszyła temu wydarzeniu Płonąca niecka rycerska i degustacja wybornego mięsiwa oraz występ zespołu cheerlederek z Garwolina.

Barwny supermarket turystyczny

To dla takich imprez używano od lat określenia „supermarket turystyczny”, choć teraz organizatorzy, nie bez powodu, częściej posługują się terminami nowymi – kiermasz turystyczny czy piknik turystyczny. Ten warszawski przyciągnął uwagę ponad 25  tysięcy mieszkańców stolicy i okolic. Zwiedzający mogli zapoznać się z ofertą ponad 400 wystawców -  na stoiskach prezentowały się: kilkanaście krajów, spora część polskich regionów, krajowe i zagraniczne hotele i pensjonaty, a także biura podróży, sanatoria i uzdrowiska oraz lokalne atrakcje.

XVII Targom Turystyki i Wypoczynku towarzyszyły występy na scenie, spotkania z podróżnikami, atrakcje dla najmłodszych, wspólne grillowanie, pokazy kulinarne i inne niespodzianki. Targowi goście skupiali się na wakacyjnych i weekendowych ofertach – każdy  mógł tu znaleźć ofertę dostosowaną do swoich zainteresowań, potrzeb i możliwości finansowych. Oferta była bardzo różnorodna - wystawcy oferowali wyjazdy dla młodzieży, rodzin z dziećmi czy seniorów, w tym zarówno dla zwolenników plażowania w  nadmorskich kurortach, jak i amatorów bardziej aktywnych form wypoczynku. Wielu z wystawców przygotowało dla zwiedzających specjalne targowe zniżki i konkursy.

Zwiedzający mogli porównać propozycje różnych biur podróży, a na wielu stoiskach zakupić na miejscu wymarzony wyjazd. Promowały się tu egipskie i tureckie kurorty, a także proponujące szeroki zakres usług hotele, dworki i pensjonaty położone w urokliwych częściach kraju.

Targowe stoiska przyciągały degustacjami, kolorowymi ekspozycjami i regionalną muzyką. Do skorzystania z regionalnych świętokrzyskich atrakcji namawiała czarownica z Łysej Góry. Małopolska zapraszała do skosztowania jabłek łąckich, miodów, nalewek i innych przetworów. Tak było praktycznie na każdym stoisku.

- Po raz kolejny potwierdziło się, że forma kolorowego kiermaszu turystycznego jest dla zwiedzających bardzo atrakcyjna. Przyjeżdżają oni do nas nie tylko po to, aby zaplanować urlop i zakupić wymarzoną wycieczkę, ale również po to, by miło i ciekawie spędzić kwietniowy weekend. Dodatkowym atutem targów LATO 2012 były odbywające się równolegle „Regionalia”, które dodawały smaczku i piknikowej atmosfery. Cieszymy się, że frekwencja, jak co roku nam dopisała – oceniała Urszula Potęga, prezes Zarządu MT Targi, organizatora Targów LATO.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit