Być albo nie być… A jeżeli, to jak
Sezon targowy 2013 na półmetku

Tegoroczny sezon targowy dobiegł półmetka. Seria targów zimowo-wiosennych za nami, na edycję jesienną poczekamy przez nadchodzące wakacje, również targowe. Targi Turystyki i Wypoczynku Lato 2013 zakończyły cykl targowych imprez krajowych, w który wpisują się imprezy targowe w Łodzi, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Sosnowcu i Opolu. To dobry moment, by przyjrzeć się, jak regiony wykorzystują wystąpienia na targach do promocji własnych atrakcji turystycznych.
Odwiedzając naszych regionalnych wystawców na targach Lato 2013 chcieliśmy się dowiedzieć, jak koncepcje prezentacji regionalnych dostosowują się do wciąż zmiennych wymagań targowych. W dobie, kiedy mówi się o kryzysie targów, o dominacji Internetu, aplikacji mobilnych i portali społecznościowych, ścianki z laminatu pokryte obrazkami wydają się być przeżytkiem. Ale czy na pewno? Rozmowy z przedstawicielami Regionalnych Organizacji Turystycznych odbyliśmy podczas targów o specyfice typowo konsumenckiej, jakimi jest przeniesiona do hali wystawienniczej na Marsa dawna impreza z AWF, o charakterze giełdy-pikniku turystycznego, odwiedzana głównie przez odbiorców indywidualnych i rodziny.
Śląskie postawiło na trwałość partnerstwa subregionów
Dla Województwa Śląskiego wyznacznikiem koncepcji wystawienniczej regionu jest przede wszystkim reprezentatywna grupa podwystawców. Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej podkreśla trwałość partnerstwa subregionów jako największą wartość wystąpień targowych. - Dzięki wieloletniej współpracy z partnerami z poszczególnych subregionów naszego województwa, których reprezentantów spotkać można na każdych targach, możliwa jest konsekwencja w działaniach promocyjnych oraz dostarczenie odwiedzającym kompleksowej oferty województwa – wyjaśnia dyrektor ŚOT. - Podpisujemy umowy kilkuletnie na udział w targach, dzięki czemu mamy stabilną sytuację i zapewniony udział tych samych partnerów w kolejnych edycjach targowych.
Dzięki reprezentacji głównych podmiotów z całego regionu, na jednym stoisku turysta otrzymuje informacje o każdym zakątku województwa śląskiego, a to również z praktycznego punktu widzenia turysty bardzo istotne. Taki sposób prezentacji województwa śląskiego na przestrzeni kilku lat widoczny jest nie tylko dla odwiedzających stoisko, doceniają go również wystawcy i jury konkursowe, o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia.
Od kilku lat Śląsk stawia na interakcję z odwiedzającymi proponując atrakcje, dzięki którym możliwe jest poznanie specyfiki i wyjątkowości regionu. Dużym zainteresowaniem cieszy się przygotowanie we współpracy z ambasadorem kultury regionu - Zespołem Pieśni i Tańca „Śląsk” kącika dla najmłodszych, warsztaty plastyczne, prezentacja pieśni regionalnych oraz konkursy, w których nagrodami są wydawnictwa i gadżety, ale też bilety wstępu do atrakcji przygotowane przez partnerów stoiska regionalnego.
W poprzednich latach zespół „Śląsk” wzbogacał występami artystycznymi prezentację regionu, w obecnej edycji artyści zabawiali się w animatorów. Stoisko regionalne przyciągało dzięki temu zwłaszcza najmłodszych i ich opiekunów, a to pierwszy krok do zainteresowania bogactwem produktów turystycznych regionu szerszej grupy odbiorców.
Małopolska zgodnie z wielkim projektem promocji regionalnej
- Region uznawany za najatrakcyjniejszy turystycznie w skali kraju nie może nie wystawiać się na targach konsumenckich - żartuje dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej Paweł Mierniczak. - A tak poważnie, wystąpienia na targach turystycznych są wpisane w realizację Małopolskiego Regionalnego Projektu Operacyjnego. Targi, na których będziemy się wystawiać, zostały określone już na początku 2010 roku, kiedy powstawał wielki projekt promocji regionalnej. Oferta produktów turystycznych przedstawiana na targach jest skorelowana z innymi składnikami promocji: tematami wizyt studyjnych, wydarzeniami promocyjnymi w regionie, czy wydawnictwami. Wielkość stoiska na poszczególnych tragach zależy od ilości podwystawców, a Ci są dość stabilną grupą. To filary naszego partnerstwa w terenie: miasto Kraków, miasto Tarnów i starostwo Tarnowskie, powiat sądecki, powiat suski z Podbabiogórzem, powiat tatrzański. Szlak Architektury Drewnianej, szlaki kulturowe i aktywne, Kopalnie Soli Wieliczka i Bochnia czy Flisacy Pienińscy, kuchnia i żywy folklor wyznaczają kamienie milowe małopolskiej turystyki, na bazie których tworzone są produkty turystyczne regionu.
- By nie stać w miejscu, widzimy potrzebę nie tylko pasywnego istnienia Małopolski na mapie wystawienniczej Polski. Wraz z Województwem Małopolskim myślimy o organizacji nowych targów w Krakowie - mówi prezes MOT Leszek Zegzda. - Tak prężny ośrodek posiadający profesjonalne zaplecze targowe, dobrze skomunikowany ze światem i dysponujący wielkim potencjałem turystycznym i kadrowym nie może nie mieć własnych targów, dostosowanych do specyfiki regionalnej. Postawimy na to, w czym jesteśmy najlepsi i co nas wyróżnia z innych regionów: targi turystyki zimowej o roboczej nazwie Winter Travel 2014 to wyzwanie, które sobie postawiliśmy.
- poprzednia
- następna »»