Kryzys: nie wszędzie jednakowo źle

Rozwój, mimo wszystko

Marco Foelske, dyrektor hotelu Sheraton w Poznaniu

Branża hotelowa jest szczególnie wrażliwa na skutki kryzysu finansowego. Firmy redukują wydatki na podróże służbowe i imprezy. A jednak polskie hotelarstwo w porównaniu z zachodnią Europą nie odczuło aż tak wyraźnie skutków spowolnienia gospodarki światowej.

Thomas Schoen, dyrektor generalny Starwood & Resorts w Polsce przytacza jako przykład wyniki za okres 10 miesięcy 2009 roku swojej sieci sześciu pięciogwiazdkowych hoteli w naszym kraju. Wykorzystanie pokoi zmalało o 6 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Nie oznacza jeszcze pożądanych zmian na rynku trochę wyższe obłożenie hoteli we wrześniu i październiku. - Jest to - twierdzi T. Schoen - efekt końca roku, gdy firmy stosują bardziej elastyczną politykę dotyczącą wyjazdów służbowych. Należy liczyć się z tym, że restrykcje powrócą w pierwszym kwartale 2010 r.

Światowa sieć Starwood obejmuje ponad 900 obiektów w stu krajach. W Polsce do sieci tej należy sześć hoteli: Sheraton w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Sopocie, a ponadto w Warszawie The Westin Warsaw i Le Meridian Bristol. Głównymi klientami tych hoteli są Amerykanie, Niemcy i Polacy. Właśnie ostatnio liczba gości z Polski wzrosła, mimo kryzysu, z 25 do 40 proc.

W poznańskim Sheratonie zmianie uległa struktura przyjazdów biznesowych. Wedle Marco Foelske, dyrektora hotelu, są to teraz głównie delegacje, a nie uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach i targach. Goście hotelowi skracają swój pobyt i zatrzymują się od poniedziałku do czwartku (kiedyś przyjeżdżali w niedziele i zostawali do piątku). Mniejszym zainteresowaniem cieszy się oferta bankietowa i konferencyjna. Rynek hotelarski w Poznaniu, szacuje M. Foelske, stracił prawie 20 proc. obłożenia w porównaniu do ubiegłego roku, Sheraton o kilka procent mniej.

Paradoksalnie, w okresie kryzysu w hotelach sieci Starwood wzrosło zainteresowanie produktami kompleksowymi, które za wyższą cenę oferują większą różnorodność usług. W Poznaniu, odpowiadając na zapotrzebowanie klientów, postanowiono przeznaczyć część pokojów hotelowych dla gości, którzy deklarują pobyty dłuższe, rozważa się też wynajmowanie i zaadaptowanie pomieszczeń na działalność biurową. W 2010 r. na inwestycje w tym hotelu przeznacza się 800 tys. zł., w całej sieci planuje się inwestycje w istniejące obiekty w wysokości ok. 12 mln zł. Mimo kryzysu sieć podtrzymuje plany ekspansji w Polsce. Do 2012 roku powstanie Sheraton na Mazurach, planuje się również rozszerzenie działalności na Wrocław, Zakopane, Łódź, Katowice i Szczecin.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit