Odwołany lot i inne kłopoty w podróży

Kłopoty kadrowe Ryanaira, które spowodowały odwołanie dziesiątków lotów, zamieszanie i chaos informacyjny na lotniskach, mają swoją dobrą stronę dla firm specjalizujących się w uświadamianiu praw i reprezentowaniu klientów w procesie egzekwowania odszkodowań i ogólnie, w pomocy i ułatwianiu życia podróżnym. 

Podczas kiedy piloci tego znanego przewoźnika korzystają z przysługujących praw urlopowych, niedoszli pasażerowie odwołanych lotów przechodzą przyspieszony kurs dotyczący procedur uzyskiwania odszkodowań i zwrotu poniesionych kosztów. Zapewne nic nie jest w stanie w dostateczny sposób zrekompensować zmęczenia, złych emocji, zrujnowanych planów podróży klientów Ryanaira. Wszyscy pozostali mogą jednak skorzystać na kampanii informacyjnej firm doradczych. Na przykład międzynarodowa firma eSky wywodząca się z Polski, proponuje garść cennych porad równie przydatnych w trakcie przygotowań do podróży lotniczej, w jej trakcie, jak i po zakończeniu. Przewidziano wszystkie możliwe warianty ustrzeżenia się kłopotów, bądź wybrnięcia z nich, o ile już zaistniały. Począwszy od metod omijania denerwujących kolejek do odprawy, poprzez sposoby na unikanie mdłości i szumów w uszach w czasie starów i lądowania, czy pozbywania się choroby wysokościowej, po problemy organizacyjne ze znalezieniem transportu z lotniska, rezerwacją miejsca w hotelu, ubezpieczenia i wielu innych.

Prawidłową postawą jest aktywny wpływ na rozwój wypadków

Kwestią najpopularniejszą w ostatnim okresie są oczywiście wskazówki, jak się zachować w okolicznościach, gdy linia lotnicza anuluje lot? Zgodnie z sugestiami ludzi znających się na rzeczy, nie należy zrezygnowanym wrócić do domu lub milcząco siąść w kącie na lotnisku przesiadkowym bezradnie czekając na to, co los przyniesie. Prawidłową postawą jest aktywny wpływ na rozwój wypadków. Autorzy poradnika dla osób organizujących samodzielnie swój wyjazd, zachęcają do śmiałego upominania się o swoje prawa. Przewoźnik ma bowiem obowiązek po pierwsze informowania pasażerów o aktualnej sytuacji, zapewnienia napojów i posiłków oraz złożenia propozycji wypoczynku w hotelu na czas proporcjonalny do długości oczekiwania na odlot.

Konieczne jest gromadzenie wszystkich rachunków i faktur, które dokumentują poniesione koszty i ewentualne straty wynikające z niewywiązania się przez linię lotniczą z dowiezienia pasażera na czas do celu podróży. Przedstawione dokumenty będą formalną podstawą domagania się zwrotu poniesionych kosztów i rekompensaty zaistniałych strat. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, by stawić czoła potężnym kompaniom lotniczym, może (do czego jest zachęcany) powierzyć swoją sprawę profesjonalistom.

Przypadek niezamierzonego skumulowania urlopów

W przypadku Ryanaira, poszkodowani klienci zgodnie z prawem unijnym, powinni otrzymać odszkodowanie za niezrealizowanie usługi z przyczyn leżących po stronie linii lotniczej. Wiedza na temat obowiązujących stawek została skutecznie spopularyzowana dzięki organizacyjnej wpadce irlandzkiego low cost, i obecnie, przeciętnie wiadomo o nich więcej, niż o widełkach wysokości mandatów za złe parkowanie. I tak, jeżeli lot został odwołany na krócej niż dwa tygodnie przed wylotem, jest opóźniony o ponad trzy godziny lub opóźnienie spowodowało utratę połączenia przesiadkowego – przewoźnik płaci od 250 do 600 euro w zależności od dystansu przelotu, na jaki opiewał zakupiony bilet. Przewoźnik może uchylić się od obowiązku wypłaty odszkodowania, jeśli dowiedzie, że odwołanie lotu spowodowane było nadzwyczajnymi okolicznościami, niemożliwymi do uniknięcia, pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. O ile prawnikom Ryanaira uda się przypadek skumulowania urlopów udzielonych kapitanom maszyn, podciągnąć pod tę klauzulę, poszkodowani pasażerowie zadośćuczynienia nie otrzymają. Na razie, zdaniem analityków, zarządzający irlandzką linią lotniczą muszą rezerwować blisko 25 milionów euro na wypłaty odszkodowań.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Niezależnie od pewności uzyskania zadośćuczynienia lub nie, lepiej przezornie minimalizować skutki ewentualnych kłopotów wynikłych z winy linii lotniczej. Najprościej mówiąc, należy rezerwować bilety, hotele i wynajmować samochody za pośrednictwem firm, które mają stałą infolinię i zapewniają pomoc w przypadku wystąpienia jakichkolwiek niedogodności. Właściwą decyzją jest też, na wszelki wypadek, wybór tych hoteli, które nie obarczają gości opłatami manipulacyjnymi, gdy rezerwacja pokoju zostaje odwołana. Gdy przewoźnik zrywa lot, klient przynajmniej nie ponosi dodatkowych kosztów za niedoszły nocleg. Część firm świadczących usługi pośrednictwa pomiędzy pasażerami i przewoźnikami, w pewnym zakresie pomaga bezpłatnie. Można na przykład skorzystać z infolinii i otrzymać konieczne wskazówki, uzyskać też pomoc w znalezieniu alternatywnych połączeń lotniczych, zmian rezerwacji czy też wstępnego ukierunkowania w postępowaniu dochodzenia odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit