Największa inwestycja w polskie drogi wodne

Nastąpi połączenie Wielkich Jezior Mazurskich z Kanałem Augustowskim

Wspólny projekt piętnastu samorządów ogłoszono podczas konferencji prasowej w siedzibie PAP w Warszawie 17 stycznia 2013 r.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach przybędzie na Mazurach i Suwalszczyźnie 160 kilometrów nowych szlaków wodnych. Gospodarze dwóch województw: warmińsko-mazurskiego i podlaskiego proponują iście rewolucyjne rozwiązania hydrotechniczne, licząc, że znajdą wsparcie w funduszach europejskich.

To niełatwe zadanie z pewnością spotka się z wieloma trudnościami. Przede wszystkim należy przekonać wszystkie zainteresowane strony, że zadanie to jest potrzebne i nie spowoduje uszczerbku w środowisku naturalnym. Oceniliśmy szanse i zagrożenia, znamy potencjał i możliwości. Stworzyliśmy koncepcję rewitalizacji i budowy nowej drogi wodnej między Wielkimi Jeziorami Mazurskimi a Kanałem Augustowskim na obszarze województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego - powiedzieli w trakcie konferencji w PAP (17. stycznia 2013) inicjatorzy projektu, którego liderem jest Krzysztof Piłat, starosta powiatu ełckiego. W konferencji, z licznym  udziałem mediów, uczestniczyli m.in.: senator Marek Konopka, poseł Andrzej Orzechowski, członek Zarządu Województwa Podlaskiego Jacek Piorunek i wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jarosław Słoma.

Na szczególną uwagę zasługuje  zintegrowanie się tą sprawą aż  piętnastu samorządów obu województw; powiatów - ełckiego, giżyckiego, grajewskiego, piskiego;  miast Ełk i Giżycko; gmin: Ełk, Giżycko, Kalinowo, Miłki, Orzysz, Płaska,  Rajgród. Wszyscy partnerzy,  po zawarciu umowy, złożyli wniosek do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej o środki na opracowanie koncepcji drogi wodnej.

Atrakcyjność wspomnianego terenu jest niekwestionowana, a rozwój funkcji turystycznych z pewnością przyczyni się do utworzenia nowych miejsc pracy, także w sektorze okołoturystycznym na obszarze dotkniętym dotkliwym bezrobociem.

Niezbędna jest zarówno rewitalizacja istniejących już dróg wodnych, jak i budowa niezbędnych łączników scalających te szlaki w jeden system. Przewidziano wykopanie odcinków nowych kanałów, a być może także tuneli wodnych, celem pokonania przeszkód terenowych i zminimalizowania negatywnego wpływu  na środowisko.

Szlaki połączą rejony Wielkich Jezior Mazurskich, Równiny Mazurskiej, Mazur Garbatych, Pojezierza Ełckiego i Równiny Augustowskiej. Zaprojektowano przebieg trasy akwenów w kilku wariantach, m.in. przez: jezioro Niegocin, jezioro Wojnowo, jeziora  Bawełno i Tyrkło, rzekę Orzyszę, Kanał Orzyski, jeziora Wierzbińskie, Rostki, Kaleń,  Kraksztyn,  Druglin,  Guzki, Lepaki, Sunowo, rzekę Legę, Jezioro Rajgrodzkie, rzekę Jerzgnię, jeziora Dreństwo i Tajno, do  Kanału Augustowskiego.

Od czasu powstania Kanału Augustowskiego będzie to pierwsza od 140 lat polska inicjatywa hydrotechniczna na tych terenach. 2013 to rok organizacyjny Projektu. Samorządy zakładają, iż środki na etap projektowo-wykonawczy zostaną przyznane w połowie 2014 r. Kolejne trzy lata ma zająć dopracowanie szczegółów technicznych, a realizację przewidziano na lata 2017-19.

Jan Paweł Piotrowski

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit