Lato 2014
Małopolska po raz pierwszy, i po raz drugi
Stałym punktem targów są konkursy dla wystawców na najlepsze stoisko ekspozycyjne. Podczas warszawskich targów Lato zainteresowanie Aktualności Turystycznych skupiło się na konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Targi pod nazwą „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu".
Na podstawie regulaminu konkursu jury pod przewodnictwem Marka Tobiasza z Departamentu Współpracy Regionalnej POT podczas oceny poszczególnych ekspozycji targowych wraz z prezentowaną ofertą brało pod uwagę sposób dotarcia z ofertą do potencjalnego klienta targowego, ogólne wrażenie stoiska, oryginalność jego zabudowy, estetykę i porządek na stoisku, profesjonalizm obsługi, atrakcyjność prezentowanej oferty, dobór materiałów promocyjnych do specyfiki targów. Przyznawane w konkursie nagrody mają wartość prestiżową, którą potwierdza okolicznościowy dyplom. Posiadają także wartość wymierną. Na przykład laureaci nagród otrzymają podczas przyszłorocznej edycji targów Lato określoną liczbę metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej oraz wiele możliwości dodatkowych form promocji na terenie obiektów targowych, umieszczania reklam w katalogu targowym, emisji spotów w radiowęźle, umieszczania banerów, promocji na stronach internetowych targów Lato i Polskiej Organizacji Turystycznej. W tegorocznej edycji członkowie komisji reprezentujący MT Targi i Polską Organizację Turystyczną wyłonili trzech laureatów nagród i przyznali dziewięć wyróżnień. Porównując pracę jurorów na przestrzeni lat, w tym roku polemik było niewiele. Przynajmniej jeśli chodzi o głównych faworytów.
Sprawdza się w drodze i pomieszczeniach zamkniętych
Bezdyskusyjnie, i podwójnie. Najwięcej pozytywnych ocen (nie tylko) jurorów zebrało stoisko wystawiennicze Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Usytuowane nieopodal głównego wejścia przyciągało wzrok odmienną od innych scenografią. Wyjątkowo prostą, i dodajmy, nienową. Znaną w Europie, także w Polsce. Był nią słynny kamper MOT służący za mobilny punkt „it". W ubiegłym roku kepingowy bus pokonywał trasę szosami Beneluksu, tego roku uda się do Włoch i Skandynawii szlakiem UNESCO. Sprawdza się równie dobrze w drodze, jak i w zamkniętych pomieszczeniach targowych. Pomysł wykorzystania kampera niesie wiele zalet. Wizualną. Wóz jest obrendowany logami i hasłami zachęcającymi do odwiedzenia regionu. Wyposażenie. Stoliki, fotele, wysuwana markiza, magazyn na materiały i salonik dla wizyt gości. Rozwiązuje kwestie transportu materiałów i zabudowy oraz środka lokomocji dla obsługi stoiska. Aranżacja nawet najefektowniejsza niewiele znaczy bez fachowego przygotowania i merytorycznej sprawności pracowników. I tak, wizję wrażeń pobytu w królewskim Krakowie barwnie i ze swadą roztaczały przed klientami Magdalena Łagisz i Grażyna Siedlar z Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Urzędu Miasta Krakowa. Jak zawsze pełna inwencji, rzutka i przyciągająca publiczność była prezentacja Tarnowa i Ziemi Tarnowskiej. Marcin Pałach, dyrektor Tarnowskiego Centrum Informacji, które w ubiegłym roku zwyciężyło w kategorii „Najlepszy z Najlepszych" konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej i Forum Informacji Turystycznej, przygotował konkursy wiedzy o regionie dla odwiedzających stoisko. W puli wygranych były zaproszenia do pobytów w regionie ufundowane przez hotele tarnowskie, kaski i odblaskowe koszulki rowerowe z logotypami Tarnowa oraz mnóstwo gadżetów, koszulek i wyrobów z łąckich sadów. Z powodzeniem w roli technicznego wyposażenia kampera sprawdzał się infokiosk POT. Radą przy sprawnej obsłudze służył Janusz Gawron z Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Dobrym duchem zwycięskiego stoiska była Elżbieta Tomczyk-Miczka z Małopolskiej Organizacji Turystycznej, autorka przewodników po regionie, dziennikarka turystyczna, osoba należąca do grona najbardziej znanych ludzi uosabiających małopolską turystykę. Wielu z klientów stoiska MOT wzięło aktywny udział w poprowadzonej przez Elżbietę Tomczyk-Miczkę prezentacji „Obierz kierunek. Smakowite gorlicko-sądeckie zaprasza". Ten rejon ma wiele do zaproponowania, między innymi kilkudniowe trasy wycieczkowe łączące w sobie poznawanie zabytków, tradycji, wielokulturowości - w połączeniu z aktywnym wypoczynkiem w górach i na wodzie. Mocną stroną oferty są małopolskie uzdrowiska. Regionalna kuchnia czerpie z sadów Sądecczyzny. Kuchnia oparta na odmianach fasoli z doliny Dunajca sąsiaduje z kuchnią łemkowską Beskidu Niskiego i „krainą rydza" w Wysowej-Zdroju. Wielu z uczestników prezentacji opuszczało salę usatysfakcjonowanych w dwójnasób. Obdarowani zostali upominkami, a ci którzy mieli szczęście w losowaniu otrzymali wartościowe nagrody w postaci voucherów na pobyty w regionie.
Wystawca niezawodny
O ile stoisko Małopolski oparte na pomyśle kampera zdobyło pierwszą nagrodę, to nagroda trzecia przyznana została również temu regionowi - stoisku Sądeckiej Organizacji Turystycznej, wielokrotnie nagradzanemu i wyróżnianemu na wielu imprezach targowych, w tym także na targach Lato. Ujmuje malowniczością, kolorytem i szczególnym klimatem. Zjednuje targowych gości fachowością i serdecznością obsługi. Stoiskiem kieruje dyrektor SOT, wiceprezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Bożena Srebro, postać szczególna, nietuzinkowa, twórcza, która od lat zaskakuje nowymi i realnymi pomysłami ożywienia turystyki Ziemi Sądeckiej i Małopolski. Jej autorstwa jest unikatowy produkt turystyczny pod nazwą. „Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami", zakładający stworzenie na terenach wiejskich oferty gospodarstw produktowych, wyróżniających się specyficznym profilem świadczonych usług, czyli wykorzystaniem ziół. Projekt ten otrzymał w 2010 roku Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej w VIII edycji Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny. Inny projekt to „Małopolska Wieś dla Dzieci" - nowy szlak agroturystyczny w województwie małopolskim, na którego trasie znajdziemy kilkanaście gospodarstw agroturystycznych, dysponujących infrastrukturą i kadrą opiekunów, dzięki którym dzieci w różnym wieku mogą aktywnie, ciekawie, a przede wszystkim bezpieczne spędzić czas.
Pomiędzy realem a siecią
Członkowie komisji konkursowej oceniając stoiska skrupulatnie trzymają się litery regulaminu. Zawiera on suche prawnicze zwroty, sztywne wyrażenia formalnie definiujące kryteria. Nie sposób jednak, by juror przechodząc obok targowych stoisk nie spojrzał na nie, i na sposób prezentowanej oferty, okiem klienta szukającego atrakcyjnej propozycji urlopowej dla siebie i rodziny. Ów naturalny odruch przychodził tym łatwiej, że na ogół członkowie komisji nie byli rozpoznawani przez obsługę stoiska. W wielu przypadkach spotykali się z kompetencją i zaangażowaniem, często jednak przeżywali uzasadniony zawód, gdy interesująco przygotowane oferty nie szły w parze z komunikatywnością rozmówców po drugiej stronie lady, brakiem wiedzy lub umiejętnością przekazywania podstawowych informacji. Co więcej, nie był to powód do rumieńca, speszenia czy choćby podjęcia próby zdobycia potrzebnej wiadomości. Przykład dialogu na stoisku pewnej firmy z ofertą budzącą zainteresowanie.
- Czy mogłaby pani powiedzieć, jakie atrakcje czekają turystę po przyjeździe? – pyta klient
sympatycznej, strojnej, z wyglądu budzącej sympatię i zaufanie młodej przedstawicielki firmy turystycznej.
- Jest ich tyle, że trudno je wszystkie wymienić - słyszy odpowiedź uzupełnioną potwierdzającym tę prawdę uśmiechem.
- Na przykład jakie? – nalega niezrażony.
- Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie – uzyskuje zdecydowane zapewnienie.
- Proszę wymienić chociaż jedną – nie rezygnuje pytający.
- Najlepiej w spokoju poczytać na naszej stronie, tam wszystko pan znajdzie - kończy praktyczną radą pracowniczka stoiska wręczając ulotkę ze stosownym adresem internetowym.
Przytaczamy tę wymianę zdań bez cienia cierpkiej przygany za brak profesjonalizmu. Elektroniczne kanały komunikacji i sprzedaży produktów powoli dominują rynek, stając się praktyczniejsze, pewniejsze i łatwiejsze, zastępując bezpośrednie indywidualne kontakty sprzedawcy z klientem. Z drugiej strony, sądząc po sporych tłumach odwiedzających jak co roku targi Lato, które ewoluują w formę imprez festynowych - promocja wizerunkowa regionów, w niczym nie traci, i wciąż jest na czasie.
Nagrody i wyróżnienia
Komisja konkursu „Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu" organizowanego w ramach XIX Targów Turystyki i Wypoczynku Lato 2014 zdecydowało o następującej kolejności przyznanych nagród i wyróżnień ocenianych stoisk.
I miejsce dla Małopolskiej Organizacji Turystycznej; II miejsce dla Pomorskiej Organizacji Turystycznej; III miejsce dla Sądeckiej Organizacji Turystycznej. Wyróżnienia. W kategorii za najciekawszą aranżację stoiska: Śląska Organizacja Turystyczna; Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi Łowickiej i Gminy Nieborów; Stowarzyszenie Delta. W kategorii za najbardziej profesjonalną obsługę stoiska: Kaszubskie Stowarzyszenie Agroturystyczne Kościelska Chata oraz LGD Stolem; Fitbike; Bojarski Gościniec. W kategorii za najlepsze materiały promocyjne: Województwo Lubelskie; Województwo Łódzkie, Thermaleo.