Kampania społeczna „Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze”

Historyczna stolica Śląska bez barier

Uroczyste odsłonięcie miniatury - Piotr Wodzyński, prezes ING Real Estate Development (po lewej, z czerwoną wstążką), Jerzy Ogonowski, członek zarządu Wrocławskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych (z żółtą wstążką).

W Światowym Dniu Osób Niepełnosprawnych, 3 grudnia, ruszyła druga odsłona kampanii społecznej „Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze”. To wyjątkowy projekt realizowany przez Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych z partnerami: ING Real Estate Development – deweloperem wrocławskiego apartamentowca THESPIAN oraz Miastem Wrocław.


Kampania  kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, ale przede wszystkim do osób niewidomych i niedowidzących. Tylko na terenie Dolnego Śląska żyje około 400 tys. osób niepełnosprawnych, z których ok. 4 tysiące to  osoby niewidome i niedowidzące. Jej celem jest zmniejszanie barier wynikających z niepełnosprawności.

Wrocław jako miasto spotkań jest doskonałą przestrzenią dla inicjatyw mających na celu spotkanie osób o odmiennej kulturze, wykształceniu, pochodzeniu, ale także o różnym stopniu niepełnosprawności. Ważne jest również zaprezentowanie skarbów wrocławskiej architektury i dóbr kultury narodowej osobom niewidomym i niedowidzącym: umożliwiają to miniatury zabytków oraz ciekawych architektonicznie budowli, uzupełnione opisami w alfabecie Braille’a. Miniatury są wykonywane z brązu i umieszczane na postumencie, tak aby równocześnie udostępnić je dzieciom i osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

- Projekt daje szczególnie osobom niewidomym i niedowidzącym niepowtarzalną szansę na poznanie skarbów architektury Wrocławia. To również okazja do obcowania ze światowym dziedzictwem kultury, które dotychczas pozostawało często poza ich zasięgiem – mówi Bogumił Maszewski, prezes Wrocławskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych. – Cieszymy się, że projekt ciągle się rozwija i że nawiązaliśmy współpracę z godnym zaufania partnerem, dla którego te idee są ważne.

Perły architektury w miniaturze

On także „ogląda” miniaturę, obok której znajdują się tabliczki z opisem budynku m.in. w alfabecie Braille’a. Pierwsza część kampanii przeprowadzona została przez Sejmik w latach 2008/2009 we współpracy z Miastem Wrocław i dotyczyła opracowania oraz ekspozycji odlanych z brązu w skali 1:100 miniatur Ratusza i Katedry św. Jana Chrzciciela.

Inaugurując drugą odsłonę kampanii, 3 grudnia odsłonięto kolejny model w brązie znanego budynku – miniatura Opery Wrocławskiej. Kampania została zaplanowana na okres 12 miesięcy i będzie przeprowadzona na przełomie 2010 i 2011 roku. Obejmuje wykonanie i odsłonięcie trzech miniatur wrocławskich pereł architektury – wspomnianej Opery Wrocławskiej oraz kościoła pw. św. Elżbiety Węgierskiej i nowoczesnego apartament owca – Thespiana.

- Bliskie jest nam wspieranie wszelkich działań, które mają na celu dbałość o przestrzeń miejską. Jest to wpisane w naszą strategię – podkreśla Piotr Wodzyński, prezes ING Real Esteta Development. – Dlatego z wielką przyjemnością włączyliśmy się w projekt miniatur. W ten sposób możemy przyczynić się nie tylko do likwidowania barier w integracji osób niepełnosprawnych sensorycznie, ale także promować wśród mieszkańców i turystów z całego świata najcenniejsze zabytki i obiekty o wielkiej wartości architektonicznej.

Odlewy wrocławskich miniatur wykonuje „Wytwórnia” - zespół wrocławskich artystów rzeźbiarzy pod kierownictwem Piotra Makały. Autorem makiety Opery Wrocławskiej jest Marcin Michalak. Warto podkreślić, że modele wykonywane ręcznie przez artystów z Wrocławia są prawdziwymi dziełami sztuki, nieporównywalnie bardziej eleganckimi od mechanicznie „wycinanych” makiet, które pojawiają się na fali wrocławskiego sukcesu również z innych miastach. Ratusz, Katedra św. Jana Chrzciciela czy Opera Wrocławska mają unikalną wartość artystyczną, ale i sensoryczną – pozwalają niewidomym dokładniej poznać budynki, włącznie z dekoracyjnymi drobiazgami takimi jak np. rzeźbienia fasad, figury Muz czy ratuszowe wykusze.

www.dotknijwroclawia.pl. - takiego projektu nie uruchomiło jeszcze żadne miasto w Polsce!

Ważnym elementem kampanii jest uruchomienie specjalnej strony internetowej  dedykowanej osobom niewidomym i niedowidzącym- www.dotknijwroclawia.pl. To unikalny projekt w skali całego kraju, Wrocław jest pierwszym miastem, które może pochwalić się taką witryną.

Na stronie osoby niedowidzące i niewidome mogą zapoznać się z miniaturami oraz innymi, dostępnymi dla nich, turystycznymi ciekawostkami Wrocławia. Witryna jest autorskim przedsięwzięciem i ma na celu zachęcenie osób ociemniałych z całego kraju do poznawania Wrocławia. Jest więc dla nich praktycznym i funkcjonalnym przewodnikiem po stolicy Dolnego Śląska – takiego projektu nie uruchomiło jeszcze żadne miasto w Polsce!

Strona została stworzona w przyjazny sposób, w konsultacji z Wrocławskim Sejmikiem Osób Niepełnosprawnych oraz osobami niewidomymi i niedowidzącymi. Intuicyjna i łatwa nawigacja, możliwość powiększenia czcionki oraz odsłuchania tekstu czy lupa powiększająca zdjęcia – to jedne z udogodnień, które wdrożone zostały na stronie DotknijWrocławia.pl. Wybrane najciekawsze miejsca Wrocławia uszeregowano ze względu na możliwość odbierania ich różnymi zmysłami: dotyku, słuchu czy węchu. Osobną kategorię stanowią obiekty posiadające własne miniatury z brązu. Za opracowanie witryny i zawartość merytoryczną odpowiada wrocławska agencja PR time.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit