Green Velo, czyli współpraca na wielką skalę

2 070 km trasy rowerowej biegnącej przez pięć województw, 211 podmiotów zaangażowanych w przedsięwzięcie - to liczby oddające skalę projektu Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo.
O inicjatywie opowiadają Krzysztof Żołądek, koordynator ds. wdrożenia portalu i usług towarzyszących w projekcie „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja" oraz Jarosław Nowak, dyrektor zarządzający Mr Target, agencji, która promuje szlak.
Kiedy planowany jest koniec prac i otwarcie całej trasy? Czy wszystko idzie zgodnie z planem?
Krzysztof Żołądek: Cały odcinek przebiegający przez województwo lubelskie jest już gotowy, prace przebiegły zgodnie z planem. Cała trasa będzie gotowa do końca br. - 360 km szlaku podstawowego plus 60 kilometrów łączników – w sumie 420 km.
Jaka idea przyświecała budowie tego szlaku? Jaka jest geneza powstania Green Velo?
Genezą Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo było stworzenie spójnego, nowoczesnego i maksymalnie atrakcyjnego projektu rowerowego łączącego wszystkie pięć województw Polski Wschodniej. Jest to największy projekt dotyczący turystyki rowerowej w Polsce.
Początki projektu sięgają 2007 roku. Na etapie projektowania wytworzyły się dwa komponenty: inwestycyjny, na przykład „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – województwo podkarpackie" oraz promocyjny: „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja". Realizacja projektów promocyjnego i inwestycyjnego przyspieszyła w 2014 roku, gdy rozpoczęto pierwsze postępowania przetargowe na wykonawców robót budowlanych oraz podpisano umowy partnerskie dotyczące promocji pomiędzy beneficjentem – Województwem Świętokrzyskim oraz partnerami – pozostałymi województwami.
Główną ideą powstania szlaku było podniesienie atrakcyjności turystycznej regionów Polski Wschodniej, aktywizacja lokalnych samorządów oraz przedsiębiorczości do inwestowania w turystykę rowerową oraz stworzenie niepowtarzalnego produktu turystycznego przyciągającego turystów i inwestorów.
Jak wygląda współpraca między województwami oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w projekt? Co jest najtrudniejsze?
W komponencie infrastrukturalnym województwa współpracowały w zakresie spójności i ciągłości trasy. Każde z województw realizowało inwestycje we własnym zakresie. W każdym województwie znajduje się kilkudziesięciu partnerów, którzy koordynowali przebieg prac; gminy, powiaty, nadleśnictwa, zarządy dróg. Współpraca z nimi przebiegała dobrze. Najtrudniejsze było ustalenie jednej wspólnej formy realizacji inwestycji dla wszystkich partnerów, z których każdy ma swoje własne wymagania i potrzeby. W przypadku projektu promocyjnego współpraca pomiędzy województwami przebiegała pomyślnie głównie w zakresie organizacji wspólnej formy materiałów promocyjnych, prezentacji na targach turystycznych oraz prowadzenia portalu internetowego.
Czy jest już gotowa infrastruktura wokół szlaków? Czy turyści będą mieli co zjeść, gdzie nocować, i tak dalej?
Czy są planowane jakieś dodatkowe produkty turystyczne wokół Green Velo, na przykład szlak muzeów, szlak zamków, gry plenerowe?
W chwili obecnej nie planuje się stworzenia bliźniaczego produktu turystycznego do szlaku Green Velo, jednak sama idea tworzenia szlaku wymusza kontynuację działań promocyjnych. Z pewnością w gestii lokalnych samorządów spoczywa rozwijanie aktywności turystycznej i gospodarczej, co spowoduje powstanie nowych szlaków i produktów turystycznych. Aktualnie mamy kilka sygnałów dotyczących chęci stworzenia dodatkowych produktów turystycznych wokół szlaku Green Velo, z tym że deklaracje te są głównie na etapie planowania, co wynika z faktu, że cała trasa nie została jeszcze ukończona. Natomiast ideą projektu była między innymi aktywizacja ludności z terenów, przez które przebiega szlak.
Na jakich przedsięwzięciach się Państwo inspirowali planując budowę tej trasy?
Główną inspiracją były długodystansowe szlaki rowerowe z Niemiec, z tego co pamiętam był to ADFC Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club.
Ile to będzie kosztowało i skąd pochodzą środki?
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo realizowana jest w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Łączna wartość projektu wynosi około 274 milionów złotych. Na tę kwotę składają się wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji, zarządzaniem projektem, opłatami, nadzorem, wykupem gruntów oraz robotami budowalno-montażowymi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stronie greenvelo.pl.
Jak będzie wyglądała promocja Green Velo?
Jarosław Nowak: Kampania promocyjna będzie obejmowała zwiększenie zasięgu odbiorców portalu www.greenvelo.pl poprzez emisję bannerów reklamowych, działania SEO - pozycjonowanie portalu i alternatywnych domen oraz prowadzenie kampanii SEM - linku sponsorowanego. W naszych działaniach chcemy dotrzeć do jak największej liczby użytkowników portali społecznościowych, tematycznych i regionalnych. A także do serwisów typu VOD z uwzględnieniem urządzeń mobilnych: aplikacji emitujących reklamy i stron umożliwiających umieszczenie reklam w wersjach na tablet i telefon komórkowy. Kampania będzie skierowana do szerokiego grona odbiorców: turystów rowerowych, zarówno długo, jak i krótkodystansowych oraz mieszkańców województw, przez które przebiega szlak Green Velo, a więc: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, lokalnych przedsiębiorców oraz do mediów.
Źródło: brief.pl