GreenVelo
Frajda dla miłośników dwóch kółek, bodziec dla gospodarki turystycznej

Gospodarze konferencji prasowej … Więcej
Moda na turystykę rowerową zdobywa w szybkim tempie nowych zwolenników. Z badań wynika, że ponad połowa respondentów za najlepsze tereny wycieczki na dwóch kółkach uważa krainę mazurskich jezior i tereny Polski Wschodniej. W 2015 r. będą mogli w pełni realizować życzenia na trasie długości prawie 2 tys. kilometrów, biegnącej przez obszar pięciu województw:warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.
Inwestycje są już w toku. W środę, 29 maja na konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie kampanii promującej przedsięwzięcie o nazwie „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej". W spotkaniu z dziennikarzami wzięli udział Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju; Adam Jarubas, marszałek Województwa Świętokrzyskiego; Jacek Kowalczyk, dyrektor Departamentu Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego; Dariusz Szewczyk, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości; Grzegorz Szczęsny, kierownik projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja". Moderował Jarosław Panek, rzecznik prasowy projektu.
Dopasować ofertę do oczekiwań
Najdłuższa w Polsce trasa rowerowa to frajda dla zwolenników aktywnego wypoczynku i podziwiania okolicy z wysokości rowerowego siodełka, ale też bodziec rozwojowy dla gospodarki turystycznej regionu i przedsiębiorczości, co potwierdziła wiceminister Iwona Wendel podkreślając, że wschodnie regiony kraju mają duży potencjał turystyczny i inwestycje wpłyną na podniesienie konkurencyjności makroregionu. Wzdłuż szlaku działać będzie infrastruktura służąca obsłudze turystów. Parkingi, obiekty gastronomiczne, sklepy spożywcze, sklepy ze sprzętem sportowym, serwisem rowerowym i wypożyczalniami rowerów, mapami i informatorami, obiekty noclegowe – kempingi, schroniska, pensjonaty, kwatery prywatne, hostele i hotele. Całość pomyślana została tak, aby dopasować ofertę do oczekiwań i możliwości zarówno wytrwałych cyklistów długodystansowych, jak i tych wybierających krótsze odcinki bądź lubiących stanąć obozem w wybranym miejscu i pokręcić się w pobliżu zwiedzając okolicę. Mniej więcej w odległości 150 km jeden od drugiego będą znajdowały się tzw. węzły integracyjne, czyli miejsca, do których można dotrzeć (lub je opuścić) innymi środkami lokomocji. Będzie w czym wybierać planując wycieczkę. Na trasie znajdą się między innymi takie miejscowości jak Elbląg, Frombork, Węgorzewo w województwie warmińsko-mazurskim, Augustów, Tykocin, Białystok w województwie podlaskim, Włodawa, Chełm w województwie lubelskim, Przemyśl, Łańcut, Leżajsk w województwie podkarpackim, Sandomierz, Kielce w województwie świętokrzyskim. Ponadto trasa będzie biegła przez 5 parków narodowych i 15 krajobrazowych, 26 obszarów specjalnej ochrony ptaków, kilkadziesiąt obszarów ochrony siedlisk. Około jedna trzecia długości ścieżek rowerowych wiodła będzie przez tereny leśne, blisko 200 km w dolinach rzek, a ponad 70 km wałami przeciwpowodziowymi i nieczynnymi nasypami kolejowymi. Prawdopodobnie trasa zostanie wydłużona o kolejny odcinek. Zainteresowanie połączeniem wyraziło wstępnie województwo łódzkie.
Pięciu partnerów, jeden program promocyjny
Mapa przebiegu szlaku … Więcej
Zakres przedsięwzięcia związany z budową, administrowaniem i użytkowaniem Green Velo wymagał wprowadzenia zmian do przepisów ruchu drogowego. Wprowadzony zostaje nowy rodzaj znaków drogowych. Charakterystyczne ciemnożółte drogowskazy z piktogramami i napisami w kolorze czarnym. Będą one stosowane w całym kraju przy podobnych trasach rowerowych.
Koszt projektu to 274 mln zł. Część promocyjna prawie 25 mln. Całość w przeważającym procencie pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach programu „Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013".