Nasze regiony nie wypadły blado na tle światowych rekinów marki
Festiwal kompetencji i kreacji

Miasta i regiony były osią, wokół której zogniskowała się tematyka corocznego spotkania „na promocyjnym szczycie”. Tegoroczna edycja Festiwalu Promocji Miast i Regionów, zgromadziła w hotelu Sheraton w Warszawie ponad 300 osób z kraju i ze świata.
Znamienne jest, jak przez sześć lat istnienia ewoluował festiwal w środowisku praktyków i ekspertów. - W pierwszych edycjach zapraszaliśmy na prelegentów wyłącznie gości z zagranicy, dziś już swoimi kreacjami promocyjnymi chwalą się przedstawiciele polskich regionów – podkreślał Janusz Malinowski z firmy Stroer, organizatora tego wydarzenia.
Pomorskie stawia na współpracę samorządu i biznesu
Obok ekspertów prezentujących przedsięwzięcia światowej promocji outdoorowej, takich jak promocja pięciu stolic „Coolcapitals”, promocja południowego Tyrolu, promocja Filadelfii i Dublina, głos zabrali przedstawiciele polskich regionów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami w tworzeniu marki i jej wizualizacji. - To jedyne na taką skalę forum wymiany doświadczeń marketingu miejsc, gdzie mamy dostęp do ekspertów polskich i zagranicznych – mówił Wojciech Kreft, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Chodzi tu zarówno o inspiracje, jak i o dobre praktyki. Naszą ideą i przepisem na sukces jest współpraca między samorządem a biznesem. Taka współpraca może być realizowana wyłącznie w regionalnych organizacjach turystycznych. Dzięki swoim strukturom oraz elastycznym procedurom ROT-y podejmują się realizacji działań, które nie są możliwe w urzędach.
Nowatorskie wizje regionów
Nie tylko Pomorskiemu udało się zabrać głos w części merytorycznej poświeconej regionom. Swoje prezentacje przedstawiali reprezentanci województw: Lubelskiego, Śląskiego, Podlaskiego, Podkarpackiego. Okazuje się, że nasze regiony stać na wizje odważne i nowatorskie. Uzasadnione w sposób logiczny, zrodzone z analizy potencjału turystycznego i specyfiki regionu, formułujące czytelne przesłanie w stronę odbiorcy. Co więcej, wizjom towarzyszą konsekwentnie prowadzone kampanie promocyjne, billboardy, wydarzenia, spoty i strony internetowe. Prezentacje przedstawiane przy pełnej sali miały bardzo dobry odbiór, wyrażany entuzjastycznymi oklaskami, co nieczęsto zdarza się podczas konferencji. W kuluarach padło dużo dobrych słów pod adresem poziomu przedstawionych projektów i profesjonalizmu prelegentów.
Panel Dyskusyjny Prezydentów i Marszałków
To szczególna forma wymiany doświadczeń. Do dyskusji w Panelu zasiedli - prezydent Sieradza Jacek Walczak, prezydent Łodzi Joanna Zdanowska, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas. Zastanawiano się nad tym, na ile promocja miasta i regionu bywa skuteczna, jakimi wskaźnikami można tę skuteczność zbadać. Czy utrwalona marka pomaga czy przeszkadza w kreatywności twórców akcji promocyjnych. A także nad tym, jak bardzo trudno przekonać samorządy i społeczeństwo do celowości inwestowania w promocję, przy konkurencji wydatków na inwestycje czy cele socjalne (żłobki, przedszkola, szpitale). Najważniejsze dla marketingu lokalnej marki jest, zdaniem dyskutantów, zrozumienie dla potrzeby promocji, długofalowość akcji promocyjnych, konsekwencja i wspólne działania wielu podmiotów z regionu.
Elżbieta Tomczyk-Miczka