Międzynarodowy konkurs „6 Baltic Sea Wonders”

Dziewięciu polskich kandydatów w półfinale

To nie tylko cud Bałtyku, ale też globalny unikat - jedyna taka droga lądowo-wodna na świecie, funkcjonująca od ponad półtora wieku / fot.: Kazimierz Netka

Duże sukcesy odnosi Polska w międzynarodowym konkursie „6 Baltic Sea Wonders” („6 cudów Morza Bałtyckiego”). Do półfinału zakwalifikowało się aż 9 naszych atrakcji. Najwięcej jest z północnej Polski, ale nie brakuje też reprezentantów południa kraju. Pamiętajmy, że do tytułu kandydują też reprezentanci innych państw z regionu Morza Bałtyckiego. O tym, kto wygra, sami możemy zadecydować, głosując za pośrednictwem strony: www.6-bsr-wonders.net/

W Konkursie bierze udział dziewięć państw: Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Szwecja, Rosja i dodatkowo Białoruś. Do rywalizacji zgłaszać można było nie tylko obiekty i miejsca położone tuż nad brzegiem morza, ale też z głębi terytoriów państw bałtyckich. Finansowego wsparcia udzieliła organizatorom Unia Europejska, w ramach Programu Interreg IV B Heritage Tourism for Increased BSR Identity.

Trzyetapowe głosowanie

W pierwszym etapie, który zakończył się 30 maja, spośród 65 kandydatów wyłoniono 33 z największą liczbą głosów.

- Z 12 kandydatów z Polski do drugiego etapu przeszło aż 9 - mówi prof. Przemysław Kulawczuk, polski koordynator Konkursu „6 Baltic Sea Wonders”, pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego, prezes zarządu Krajowej Fundacji Kultury Przedsiębiorczości w Gdyni. - Są to: Zamek Krzyżacki w Malborku, Puszcza Białowieska, Starówka w Toruniu, Gdańsk - Miasto Pamięci i Wolności, Festiwal Wikingów na Wolinie - rekonstrukcja historyczna, Kanał Elbląsko-Ostródzki, Kraina Wielkich Jezior Mazurskich, ruchome wydmy i Słowiński Park Narodowy, historyczne centrum Krakowa. Do końca lipca trwa runda półfinałowa. Do finału zostanie zakwalifikowanych 16 obiektów i miejsc, które uzyskają najwięcej głosów.

W tym ostatnim etapie, który będzie trwał od sierpnia do września, wybierzemy sześć cudów Bałtyku.

W trosce o dziedzictwo regionu

Konkurs został ogłoszony dzięki grupie 25 organizacji turystycznych, władz samorządowych, ośrodków akademickich i instytucji zajmujących się promocją przedsiębiorczości, działających w ramach projektu Agora 2.0. Liderem jest Instytut Geografii Uniwersytetu w Greifswaldzie w Niemczech. W Polsce, partnerem odpowiedzialnym za prowadzenie konkursu została Krajowa Fundacja Kultury Przedsiębiorczości w Gdyni. Celem tego przedsięwzięcia jest troska o dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze w obrębie regionu Morza Bałtyckiego. Chodzi o to, by bałtyckie walory natury, kulturowe i rekreacyjne były dostrzegane w świecie, zauważane przez turystów.

- To dobry pomysł na zwrócenie uwagi cudzoziemców na nasze, nadmorskie atrakcje - mówi Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Morze Bałtyckie ciągle jest za mało znane w świecie. Powinniśmy głosować na naszych kandydatów. Możemy wiele zyskać. Szkoda jednak, że nie skoncentrowaliśmy się wyłącznie na atrakcjach położonych najbliżej Bałtyku. Nie jestem pewna, czy markę Bałtyku można budować w oparciu o miasta położone na południu Polski, daleko od morza.

Kazimierz Netka

 


Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit