Przez żołądek do produktu turystycznego

„Dolina Karpia - tyle możliwości, ile karp ma ości!”

- „ Dolina Karpia - tyle możliwości, ile karp ma ości!”, to hasło Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenie Dolina Karpia” – mówi Franciszek Sałaciak, prezes tego Stowarzyszenia/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

Regionalne wiktuały są jednym z ważniejszych impulsów do rozwoju produktu turystycznego w skali lokalnej. Uzyskanie certyfikatu unijnego,  który otwiera im drogę do produkcji eksportowej staje się często zaczątkiem tworzenia produktu turystycznego pod hasłem własnego, niepowtarzalnego przysmaku. Przykładem jest małopolski specjał: karp z Zatora, miasteczka w powiecie oświęcimskim.

- To nie byle jaka ryba, bo szczycąca się rodowodem królewskim z czasów Kazimierza Wielkiego. „Dolina Karpia - tyle możliwości, ile karp ma ości!”, to hasło Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenie Dolina Karpia” – mówi Franciszek Sałaciak, prezes tego Stowarzyszenia.

Grupa pasjonatów spod znaku królewskiej ryby - karpia zatorskiego, zaprasza turystów odwiedzających obszar Doliny Karpia do skorzystania z bogatej oferty turystycznej. Franciszek Sałaciak zapewnia, że odwiedzając Dolinę Karpia można skorzystać z wielu miejsc noclegowych, punktów gastronomicznych oraz restauracji, a także przeżyć niezapomniane chwile w parkach rozrywki, podczas spływów kajakowych czy odwiedzając jedno z łowisk wędkarskich. Postaramy się przekonać Państwa, że do Doliny Karpia zewsząd jest blisko! Bo warto tu przyjechać - na dzień, na weekend, na dłużej...

Abstrahując od wartości rynkowej produktu, która wzrasta znacznie wraz z uzyskaniem etykietki „Chroniona Nazwa Pochodzenia” czy „Chronione Oznaczenie Geograficzne”,  społeczność lokalna docenia wartość, jaka produkt wnosi do wizerunku i marki miejsca. - Nie poprzestajemy na jednym tradycyjnym przysmaku - wyjaśnia Barbara Petek-Matuła ze Stowarzyszenia „Dolina Karpia”  , bowiem w ślad za karpiem nastąpiła rejestracja kolejnych pięciu produktów tradycyjnych, w tym dwóch produktów z karpia – karp zatorski wędzony, karp na kwaśno, a poza tym kaszana – kiszkaz kapustą zasmażaną, prażonki polańskie i sernik królewski. Bardzo dobrze układa się  współpraca z organizacjami pozarządowymi, Kołami Gospodyń Wiejskich (i Gospodarzy), a utworzenie Stowarzyszenia Artystów Doliny Karpia Art Doka  oraz portalu www.wdoliniekarpia24.pl to jakże widoczne pozaprojektowe rezultaty istnienia Doliny Karpia w świadomości mieszkańców i turystów

Dolina Karpia rozciąga się na terenie siedmiu gmin, są to: Zator, Osiek, Polanka Wielka, Przeciszów, Tomice, Brzeźnica i Spytkowice. Stawy w Dolinie Karpia istnieją od XIII wieku, od wtedy też datują się początki połowu i hodowli karpia. Walory smakowe karpia doceniali polscy królowie od XV w. sprowadzając go na swoje stoły. Stąd zachowana do dzisiaj nazwa „karp królewski”. Powierzchnia okolicznych stawów rybnych wynosi  ponad 1500 ha. Karp zatorski to niezwykła ryba – fenomen i rekordzista pod względem hodowli. Jest zdobywcą wielu nagród, został zarejestrowany jako Produkt Tradycyjny w rejestrze Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a następnie jako Produkt Regionalny w Unii Europejskiej – w kategorii  Chroniona Nazwa Pochodzenia.

Głównym założeniem  działalności Stowarzyszenia „Dolina Karpia” na etapie jej powstawania W ślad za karpiem nastąpiła rejestracja kolejnych dwóch produktów z karpia – karpia zatorskiego wędzonego i karpia na kwaśno / fot.: E. Tomczyk-Miczkabyła przede wszystkim promocja Doliny Karpia w celu rozwoju turystyki i rekreacji z nastawieniem na rozwój wędkarstwa i turystyki pieszo-rowerowej oraz zachowania walorów przyrodniczych obszaru. Największa ambicja, jaką było stworzenie marki dla lokalnego produktu „Karp Zatorski”, została zrealizowana. Można już mówić o powstaniu na tym terenie zagłębia turystycznego, w oparciu o walory krajoznawcze, tradycje kulinarne oraz bogactwo rękodzieła artystycznego. Osiągnięto ten cel poprzez promocję zewnętrzną obejmującą targi, konferencje, regionalne uroczyste wigilie. Wydarzenia promocyjne i targi miały miejsce w takich ważnych ośrodkach jak Kraków, Warszawa, Bruksela, Berlin, Villach-Hermagor, gdzie realizowany był międzynarodowy projekt „Smak na produkt”.

Projekty rozwijające turystykę miały znaczny wpływ na rozwój atrakcyjności turystycznej regionu, a realizowano je m.in. w ramach wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, z działania „Tworzenie i rozwój mikro przedsiębiorstw”. Wśród nich wymienić należy świadczenie usług rekreacyjnych, utworzenie wypożyczani sprzętu sportowego „Dolina Karpia”, ruchomy punkt gastronomiczny do serwowania szybkich dań, zakup kajaków w celu świadczenia usług w zakresie turystyki kajakowej na akwenach wodnych.

W ojczyźnie karpia wiele się dzieje. Dzięki grupie energicznych ludzi, którym zależy na ożywieniu turystycznym obszaru, organizowane są cykliczne imprezy, jak Dni Karpia,  Festiwale Doliny Karpia w Zatorze i imprezy gminne, jak Żniwa Karpiowe - pokazowe odłowy czy Rękodzielnik Doliny Karpia oraz międzynarodowe zawody wędkarskie. Od dwóch lat organizowane są w maju Targi Turystyczne w Dolinie Karpia, które mają miejsce na Rynku  w Zatorze.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

 

 

.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit