Bal Sylwestrowy dla milionowego turysty w Wieliczce

7 sierpnia kopalnię soli w Wieliczce odwiedził milionowy w tym roku turysta. Frekwencyjny rekord miesiąca w historii kopalni odnotowano w lipcu – blisko 213 tys. zwiedzających.

Spośród tłumu turystów. los wybrał Łukasza Sekułę z Siedlec na Mazowszu, który podczas urlopu wybrał się do Wieliczki. Milionowy turysta obdarowany został zaproszeniem na Bal Sylwestrowy w solnych komnatach i zestawem kosmetyków z najnowszej linii produktów na bazie wielickiej solanki. Nagrodę wręczyli Zbigniew Zarębski, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A. i Damian Konieczny, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna. Uradowany Łukasz Sekuła nie krył zaskoczenia. – Miałem okazję być w kopalni dziesięć lat temu. Teraz chciałem pokazać to piękne i zabytkowe miejsce mojej dziewczynie. Nigdy niczego nie wygrałem, a tu zostałem milionowym! Ta wakacyjna podróż na długo zostanie w mojej pamięci – mówił podekscytowany milionowy turysta.

Rekordy motywują i zobowiązują

Milion zwiedzających w nieco ponad 7 miesięcy oznacza o 10 proc. więcej odwiedzających niż w analogicznym okresie roku 2016. – Rekordy traktujemy jako zwieńczenie pracy na najwyższym poziomie, są dla nas motywacją do dalszych działań. Liczbę tę udało się osiągnąć przy rosnącym zadowoleniu zwiedzających. Potwierdzają to opinie naszych gości i badania satysfakcji – mówi prezes Damian Konieczny.

Połowę zwiedzających podziemne szlaki stanowili obcokrajowcy. Według danych statystycznych gromadzonych przez kopalnię w Wieliczce, turyści z Wielkiej Brytanii byli najliczniejszą grupą cudzoziemców – 50 tys. osób. Pod względem liczebności wyprzedzili mieszkańców Włoch, których w tym roku przyjechało do Wieliczki około 40 tys. Niewiele mniej odnotowano turystów z Niemiec, 38 tys. naszych sąsiadów zza zachodniej granicy zwiedzało kopalniane wyrobiska.

W pierwszej dziesiątce są też Francuzi, około 33 tys. turystów; Hiszpanie, 32 tys.; Amerykanie, 25 tys. zwiedzających; a także mniej liczni Szwedzi, Koreańczycy, Czesi i Belgowie. Wysoką frekwencję kopalnia odnotowała w lipcu, 213 tys. turystów, to o 15 proc. więcej niż w lipcu 2016. – Ten rok jest dla nas nie tylko czasem dobrych wyników, ale także wielu wyzwań, które stopniowo i konsekwentnie realizujemy. Są one związane między innymi z poprawą bezpieczeństwa, usprawnianiem logistyki ruchu turystycznego, udogodnieniami dla poszczególnych segmentów zwiedzających, w tym również grup wrażliwych społecznie – podsumowuje prezes Konieczny.

Wizytówka Polski, rozpoznawana i ceniona marka

Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce została wpisana na Pierwszą Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO w roku 1978. W roku 1994 uznana została przez Prezydenta RP za Pomnik Historii Narodowej. Wielicka kopalnia jest atrakcją turystyczną o światowym rozgłosie i najpopularniejszym zabytkiem techniki w Polsce. Podziemna Wieliczka jest miejscem międzynarodowych spotkań i konferencji oraz ekscytującym tematem dla zagranicznych mediów. Stanowi wizytówkę Polski, rozpoznawaną i cenioną markę, synonim rzetelności i najwyższej jakości. Business Centre Club organizacja wyróżniająca przedsiębiorców odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej, przyznała kopalni w Wieliczce miano Marki Europejskiej nadawanej firmom, których biznesowa działalność jest doskonale znana w Europie i kojarzona nie tylko z Polską, ale też z najwyższej jakości europejskimi wyrobami bądź usługami.

Turyści oczekują czegoś więcej, niż tylko tradycyjnego zwiedzania

Wydobycie soli kamiennej zakończono w Wieliczce w latach 60. XX wieku. W latach 90. zaprzestano produkcji soli warzonej. Współczesna kopalnia to przede wszystkim unikatowy w skali świata obiekt zabytkowy i atrakcja turystyczna. Obecny układ wyrobisk górniczych usytuowanych na dziewięciu poziomach, sięga głębokości ponad 300 metrów, liczy blisko 300 kilometrów chodników i około 3 tys. komór. Do zwiedzania udostępniona jest część położona na głębokości od 64 do 135 metrów. Kaplice, podziemne jeziora, oryginalne urządzenia i sprzęt, ślady prac górniczych, wykonywane przez górników rzeźby i płaskorzeźby solne dają wyobrażenie o warunkach pracy ludzi, zwyczajach, wierzeniach i talentach artystycznych. Duże wrażenie wywiera kaplica św. Kingi na głębokości 101 metrów, widziana z wysokości tarasu, oświetlona solnymi żyrandolami. Podobają się solankowe jeziora, a także prezentacje światło-dźwięk, na przykład ta w komorze Weimar z muzyką Chopina i Berlioza. Imponuje komora Michałowice wsparta na monumentalnej drewnianej obudowie. 135 m pod powierzchnią jest niezwykle ciekawe Muzeum Żup Krakowskich założone w 1949 roku ze zbiorami petrograficznymi, okazami fauny i flory kopalnianej. Bliżej powierzchni, 80 metrów pod nią, są słynne Groty Kryształowe z niezwykle pięknymi kryształami halitu, unikat przyrodniczy w skali świata. Odkryte w 1860 i 1898 uznane zostały w 1928 roku za podziemny rezerwat.

Turyści oczekują jednak czegoś więcej, niż tylko tradycyjnego zwiedzania, wysłuchania przewodnika i przejścia do kolejnej komory. Chcą nie tylko zobaczyć, ale również doświadczyć. Kopalnia nieustannie wzbogaca swoją ofertę, wprowadza kolejne produkty, które są odpowiedzią na te oczekiwania. Na przykład w ramach projektu „Szlaki nowej przygody w zabytkowej Kopalni Soli „Wieliczka” powstała „Trasa Górnicza”. Wytyczono ją w jednym z najstarszych i najcenniejszych rejonów kopalni. Część komór i chodników powstała jeszcze w XV wieku, a wyremontowany szyb Regis, którym turyści dostają się do kopalni, wybito za czasów Kazimierza Wielkiego w XIV w. Wędrówka „Trasą Górniczą” to wyprawa do kopalni surowej i wymagającej, jest wyzwaniem dla turystów, ale także źródłem wiedzy, doświadczeniem pozwalającym poczuć się jak górnicy. Projekt został zrealizowany przy udziale funduszy unijnych w ramach działania 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, którego Instytucją Wdrażającą była Polska Organizacja Turystyczna.

Decyzją kapituły konkursu Na Najlepszy Produkt Turystyczny Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej otrzymała „Podziemna Eskapada, czyli wycieczka z przygodami” organizowana przez Kopalnię Soli „Wieliczka”.

Podziemna Wieliczka przypomina miasto tętniące życiem

Wśród solnych rzeźb odbywają się konferencje, bale, bankiety, śluby, uroczyste spotkania, zawody sportowe, koncerty. Mądrze wykorzystywane są nowoczesne technologie pozwalające na zwielokrotnienie wrażeń, jakie daje obcowanie z dziedzictwem kulturowym. Multimedialny spektakl w komorach Lill Górna i Kazanów wykorzystujący między innymi techniki trójwymiarowe i rzeczywistość wirtualną stwarza iluzję podróży w przeszłość kopalni. Ta współczesna posiada jeszcze jedną funkcję, ma status pierwszego w Polsce podziemnego uzdrowiska. Oferuje turnusy lecznicze, inhalacje, zabiegi suche, kinezyterapię, kąpiele solankowe. Popularność zdobywają pobyty wypoczynkowe, na przykład weekendy w czterogwiazdowym Hotelu Grand Sal obok kopalni w otoczeniu parku św. Kingi. W programie wielogodzinny relaks w Podziemnym Ośrodku Rehabilitacyjno-Leczniczym w Komorze Wessel na głębokości 135. metrów - muzykoterapia, inhalacje w naturalnym mikroklimacie, ćwiczenia rehabilitacyjne i oddechowe. W centrum rekreacyjnym, fitness, sauna i jacuzzi. Zwiedzanie Kopalni Soli „Wieliczka” jest obowiązkowym punktem zwiedzania regionu.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit