Certyfikaty POT według nowych zasad regulaminowych

Rozpoczęła się XVI edycja konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej na Najlepszy Produkt Turystyczny. Liczba tych, którym przyznany został Certyfikat POT daleko przekroczyła drugą setkę.

Polska Organizacja Turystyczna od ponad 16 lat prowadzi konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny. Celem konkursu jest podnoszenie jakości i konkurencyjności oferty turystycznej poprzez kreowanie produktów, które nie tylko wyróżniają się atrakcyjnością turystyczną, ale także są nowatorskie, przyjazne turystom i dające wiele możliwości spędzenia w ciekawy sposób wolnego czasu.

Konkurs organizowany wspólnie przez POT i regionalne organizacje turystyczne, zyskuje z roku na rok na znaczeniu. Prestiżowym, ale i gospodarczym. Stanowi istotny elementem budowy wizerunku turystycznej marki produktowej. Z danych Pracowni Badań Społecznych wynika, że wzrasta rozpoznawalność Certyfikatów POT wśród Polaków. Ten wysoki poziom zobowiązuje Polską Organizacje Turystyczną i regionalne organizacje turystyczne do dostosowywania zasad konkursu do wymagań jakości rekomendowanych Certyfikatem POT produktów turystycznych, czego oczekują ich nabywcy.

Nie trzy, jak dotąd, ale cztery rodzaje Certyfikatów

Przypomnijmy. Certyfikaty POT przyznawane są produktom turystycznym w pięciu kategoriach. Wydarzenie cykliczne; Pakiet usług turystycznych – Impreza turystyczna; Obiekt; Szlak; Miejsce – obszar. Produkty turystyczne zgłoszone do konkursu ubiegają się o cztery rodzaje Certyfikatów. Najbardziej prestiżowym, którego wybór wzbudza najwięcej emocji jest Złoty Certyfikat, który może otrzymać produkt turystyczny nie wcześniej niż po upływie trzech lat od daty otrzymania Certyfikatu POT.

Istotną zmianą w treści regulaminu XVI edycji konkursu jest zwiększenie z trzech do czterech rodzajów Certyfikatów. Oprócz Certyfikatów dla produktów, które otrzymują je po raz pierwszy, prestiżowego Złotego Certyfikatu oraz Certyfikatu Internautów, kapituła konkursowa będzie mogła przyznać czwarty. Wyróżniane nim będą mogły być produkty turystyczne zlokalizowane w małych ośrodkach, posiadające obiecujący potencjał rozwojowy, choć dziś nie spełniające wszystkich wymagań stawianych przed kandydatami zgłaszanymi do konkursu o Certyfikat POT.

Drugi na mecie – nie jest pierwszym przegranym

Wszystkie certyfikowane produkty turystyczne zostają objęte programem promocyjnym Polskiej Organizacji Turystycznej. Nagrodą dla zdobywcy Złotego Certyfikatu POT jest kampania promocyjna o wartości nie niższej niż 100 tys. złotych. Ubiegłorocznym laureatem głównej nagrody jest Żywe Muzeum Piernika, zgłoszone przez Kujawsko-Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną. Oprócz zwycięzcy, o głosy kapituły decydującej o przyznaniu Złotego Certyfikatu POT, ubiegała się dwójka nominowanych: Carnaval Sztukmistrzów i Kompleks Bania.

W tym miejscu dwa zdania o nowym, znaczącym punkcie regulaminu. W komentarzach po wyborze laureata Złotego Certyfikatu, pojawiały się w ubiegłych latach komentarze mówiące o zwycięzcy i wielkich przegranych. W pewnym sensie uzasadnione, bowiem zasada sportowa brzmi: drugi na mecie, to pierwszy przegrany. Jednak nie w tym przypadku. Stąd też, ta z gruntu błędna interpretacja nie powinna się w przyszłości pojawiać. Spełnienie rygorystycznych wymagań kwalifikujących do wąskiego grona trzech produktów turystycznych, spośród których członkowie kapituły dokonują wyboru – będzie honorowany zaszczytnym tytułem Nominowany do Złotego Certyfikatu.

Zachęta do współpracy z touroperatorami

Autorzy regulaminu większy nacisk kładą też na komercjalizację produktów turystycznych, aby zachęcić ich twórców i gestorów do intensywniejszej współpracy z biurami turystyczni i firmami specjalizującymi się w sprzedaży usług turystycznych. Służyło to będzie rozwijaniu przedsiębiorczości budującej silne podstawy rynku markowych produktów turystycznych. Kapituła konkursowa zwracała też będzie uwagę na aspekty związane z umiejętnością skutecznej promocji. Produkty turystyczne, którym przyznane będą Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej, muszą posiadać dobrej jakości materiały informacyjne i reklamowe.

Wymagający sprawdzian dla działów marketingu w regionach

Przez wielu obserwatorów etap głosowania internautów uważany jest za najciekawszy, a nagroda w postaci zdobytego Certyfikatu, traktowana za bardziej wartościową od tej przyznawanej przez wąskie grono, ograniczone do kilkunastu osób. Kapituła internautów składa się z dziesiątków tysięcy jurorów z całego kraju. Dzięki temu, konkurs POT zyskuje na atrakcyjności, skupia większe zainteresowanie, pobudza ducha rywalizacji, wywołuje emocje. Internauci kierują się wyłącznie własnymi sympatiami, subiektywnymi wrażeniami, czy sentymentalnymi skojarzeniami wakacyjnymi, związanymi z pobytem w tych i innych miejscach. Choć nie tylko. Dwa krótkie tygodnie są sprawdzianem dla działów marketingu instytucji i organizacji odpowiedzialnych za promocję turystyki w regionach. Kampanie zachęcające do głosowania na produkty reprezentujące regiony, niejednokrotnie zaskakiwały pomysłowością, rozmachem, intensywnością i zdolnością przekonywania. Promowały regionalne produkty profesjonalnie, uzyskując imponujące zasięgi i wskaźniki. Jak będzie w tym roku? Zobaczymy. Wiadomo jedno. Zgodnie z nowym regulaminem, profesjonalne przygotowanie przez ROT wniosku zgłoszeniowego do konkursu oraz aktywność i zaangażowanie regionu na każdym jego etapie, także podczas głosowania internautów, mogą zostać nagrodzone specjalnym wyróżnieniem Prezesa POT.

Zgodnie z regulaminem, regionalne organizacje turystyczne zgłaszać będą kandydatów do etapu ogólnopolskiego do 5 października. Moment oficjalnego ogłoszenia wyników oczekiwany jest z niecierpliwością i podekscytowaniem przez liczne grono. Zarówno tych bezpośrednio zaangażowanych w głosowanie, jak i tylko zainteresowanych jego wynikiem. Formalnie poznamy je podczas oficjalnej gali w drugiej połowie listopada w Warszawie.

Ubiegłoroczni laureaci konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej prezentowani są na Narodowym Portalu. Kliknij ten link.

 

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit