Konferencja MSiT i POT

Rozsypały się zadawnione stereotypy niepochlebnie rzutujące na obraz Polski

Konferencja w warszawskim Centrum Prasowym PAP. Od lewej Jan Wawrzyniak, dyrektor ośrodka POT w Berlinie, wiceminister Sportu i Turystyki Katarzyna Sobierajska, minister Adam Giersz, prezes POT Rafał Szmytke

Efekty udanej kampanii Polski i polskiej turystyki podczas tegorocznych ITB pozytywnie, i  należy mieć nadzieję, że na  trwale wpłyną na zmianę wizerunku naszego kraju w odbiorze najbliższych sąsiadów, jak i mieszkańców odleglejszych regionów świata.

Pierwszego podsumowania prezentacji Polski w trakcie największej imprezy wystawienniczej światowego biznesu turystycznego, dokonano w tygodniu potargowym w warszawskim Centrum Prasowym PAP. Z zaproszonymi dziennikarzami spotkali się minister Sportu i Turystyki Adam Giersz, wiceminister Katarzyna Sobierajska oraz prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke i Jan Wawrzyniak, dyrektor ośrodka POT w Berlinie.

Doceniony wkład w rozwój światowej turystyki

Opinie kierownictwa Messe Berlin, jak i polskich, a zwłaszcza niemieckich mediów utrzymane były w podobnym, niezwykle pochlebnym tonie w ocenie przygotowania Polski do roli Kraju Partnerskiego. Począwszy od zaskakującej formą koncepcji przekazu treści promocyjnych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych  po  bezbłędną organizację i realizację całości, które dotąd nie były na ogół kojarzone z cechami przypisywanymi przedsięwzięciom sygnowanym marką Made in Poland.

Oficjalnym wyrazem docenienia wkładu strony polskiej w tegoroczny niewątpliwy sukces ITB były specjalne wyróżnienia Złotą Szpilką ITB, którą zarząd targów odznaczył minister Katarzynę Sobierajską i prezesa Rafała Szmytke. Prowadząca konferencję w Centrum Prasowym PAP, reprezentująca POT dyrektor Jolanta Grus podkreśliła, iż grono wybrańców, któremu wręczono to prestiżowe odznaczenie liczy 30 osób, a przyznawane jest ono  w uznaniu zasług za wkład w rozwój światowej turystyki.

Nowoczesny kraj we współczesnej Europie

Obecny rok jest okresem szczególnie intensywnych działań promujących walory turystyczne naszego kraju. Dzieje się to w powiązaniu z przejęciem przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej oraz przygotowań do mistrzostw piłkarskich Euro 2012.  – Zależy nam na zaprezentowaniu nowego wizerunku naszego kraju – mówił minister Adam Giersz. - Obok tradycyjnego promowania walorów kulturowych i krajobrazowych Polski, chcemy zmienić jej wizerunek, w taki sposób, aby była postrzegana, jako nowoczesny kraj we współczesnej Europie. Kraj kształtowany przez dynamicznych, pełnych energii, kreatywnych młodych ludzi.

Minister Giersz podkreślił znaczenie powodzenia berlińskiej kampanii pod hasłem „Move Your Imagination”, która okazała się komunikatywna i trafiła  do wyobraźni obcokrajowców, szczególnie zaś Niemców, dominujących wśród podróżnych przekraczających polską granicę.  Słupki wykresów statystycznych określają wielkość ruchu turystycznego z Niemiec  do Polski wielkością około 40 proc. Od lat, tradycyjnie symbolizował go nurt sentymentalnych więzi starszego pokolenia Niemców szukających w wycieczkach do Polski wspomnień młodości. Przyszłość należy jednak do ich potomków. Niemiecką młodzież, teraźniejszość Polski może intrygować i przemawiać do ich wyobraźni, stając się równie silnie przyciągającym magnesem niż sentymenty przeszłości pielęgnowane przez dziadków.

Polski rynek usług turystycznych liczy również na potencjalnych klientów, którzy w planach nie mieli wizyty nad Wisłą. Obecnie mogą jednak wcześniejsze plany zweryfikować  zachęceni wydarzeniami związanymi z Euro 2012. Dzięki nim, ich postrzeganie Polski jako miejsca wypoczynku może w przyszłości ulec całkowitej zmianie. Pojawia się uzasadnione prawdopodobieństwo wystąpienia tak zwanego efektu barcelońskiego, czyli zjawiska zaobserwowanego w wyniku organizacji przez Barcelonę igrzysk olimpijskich w 1992 roku. Kibice, których do podróży skłonił duch sportu, powrócili do Katalonii  jako turyści. Podobny obrót zdarzeń oczekiwany jest w przypadku mistrzostw piłkarskich. Fani futbolu, zachęceni  atrakcyjną ofertą pobytu, mogą zechcieć zawitać powtórnie w gościnne granice naszego kraju, kierując się motywami wakacyjnego wypoczynku, chęcią zwiedzenia i bliższego go poznania.

Przyszłoroczne mistrzostwa Europy, jak podkreślił minister Giersz, powinny być też widziane z perspektywy największego gospodarczego przedsięwzięcia w historii kraju. Kwota inwestycji osiągnie około 80 mld zł. Według analiz ekonomistów, dzięki spodziewanemu impulsowi gospodarczemu narodowe PKB powiększy się do roku 2020 o około 27 mld zł. Udział w tym wzroście będzie miał również  sektor turystyczny.

- W mojej ocenie prezentacja Polski i kreowanie nowego wizerunku na targach ITB były wielkim sukcesem. Początkowo spotkały się z zaskoczeniem tak nowoczesnym podejściem, ale później zmieniły się w ogromne zainteresowanie ofertą siedemdziesięciu wystawców, szesnastu polskich regionów. W przyszłości znajdą przełożenie w zwiększonym ruchu turystycznym nie tylko z Niemiec – wyraził przekonanie minister Adam Giersz.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit