Jeśli nie ROT-y i LOT-t, to co?

debATA

Współpracę, jako element najważniejszy w procesie zarządzania turystyką, wskazał Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa podlaskiego podczas spotkania szkoleniowego „Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce”, które odbyło się 20 września w Białymstoku.

Gości powitał także prezes POT dr Wojciech Fedyk a spotkanie prowadzili wspólnie Sylwia Grudzińska, dyrektor biura Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w POT.

Wspólny projekt Polskiej Organizacji Turystycznej i Regionalnych Organizacji Turystycznych ma wskazać obszary w trójstopniowym systemie zarządzania turystyką w Polsce, które wymagają usprawnienia czy wprowadzenia koniecznych zmian. Spotkania gromadzą przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz branży, w tym zrzeszonych w lokalnych organizacjach turystycznych i mają na celu wymianę poglądów i doświadczeń, które docelowo mają prowadzić do wypracowania modelów współpracy między regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi.

Jeśli nie Rot-y i Lot-y, to co?

Na spotkaniu w Białystoku próbowano nie tylko znaleźć odpowiedzi, ale przede wszystkim zadać właściwe pytania. Bo to przecież ta forma wypowiedzi ma skłaniać do intelektualnego wysiłku i poszukiwania rozwiązań. Jeśli jeszcze pytania są celne to szansa na dobrą odpowiedź większa a próby jej unikania bardziej czytelne. Wydaje się, że spotkanie szkoleniowe i debata w Białymstoku przebiegały w atmosferze, która wzmacniała twórczy trud. Jednak dopiero czas pokaże czy zajdą w regionie zmiany, które będą mogły to potwierdzić.

Podlasie zasilane naturą

Początek był bardzo dobry. Podlaskie z impetem wdrożyło nową wizualizację i komunikuję o marce w sposób zgodny z pierwotnym założeniem. Piotr Łukasiewicz z MillwardBrown w prezentacji „Województwo Podlaskie – wizerunek i zasady komunikacji marki” przypomniał, na czym opiera się pozycjonowanie marki województwa podlaskiego oraz podsumował wdrażanie przyjętej koncepcji. Zaproponowane podejście do atutów Podlaskiego: natury i wielokulturowości przyjęło się i konsekwentnie jest ujmowane w promowaniu regionu. Zderzenie trendu „slow” z potencjałem regionu może w przyszłości okazać się najwłaściwszym dla niego kierunkiem. To jednak w części szkoleniowej gdzie jest miejsce na myślenie życzeniowe. Inaczej trochę rzecz się miała podczas debaty, tej części spotkania, gdzie głos mieli przedstawiciele samorządu i przedsiębiorców.

Lokalne, przedsiębiorcze organizacje turystyczne

Zanim jednak doszło do debaty, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z cenną prezentacją Jana Mazurczaka, prezesa Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, która skutecznie komercjalizuje swoją działalność. Zdaniem Mazurczaka tworzenie pakietów to nie tylko integracja branży poprzez dostarczanie swoich usług, ale także stymulowanie rynku. Prezes Mazurczak podkreślał, że rolą lokalnych organizacji turystycznych jest promocja, dzięki której branża może zarabiać. Pakiety są też swoistym nośnikiem informacji, bo nawet, jeśli turysta nie zdecyduje się kupić to dowie się, że taka usługa czy atrakcja znajduje się w regionie. Dzięki takiemu podejściu zyskuje się nowe narzędzie do promocji. PLOT sprzedaje pakiety, ale jak podkreśla Mazurczak docelowo powinny to robić lokalni organizatorzy podróży. PLOT poprzez inicjowanie powstawania pakietów zyskuje produkty skomercjalizowane, które będąc atrakcyjne i mające cenę łatwiej jest promować. Kolejnym przykładem, jaki podał Mazurczak to karty turystyczne, czy tematyczne wycieczki z lokalnymi biurami podróży sprzedawane w punktach informacji turystycznej. Spektakularnym działaniem jest „Poznań za pół ceny” generującym 90 tysięcy usług o wartości 2,5 mln zł. – Umożliwiamy zarabianie innym – mówi Jan Mazurczak i dodaje, że dla organizacji komercjalizacja i zarabianie pieniędzy nie może być ważniejsze od wiarygodności i neutralności w komunikowaniu turyście o ofercie.

Z ROT-em czy bez?

Prezentacja prezesa PLOT w kontekście całego spotkania była pretekstem do pytań o rolę w systemie zarządzania turystyką w Polsce regionalnych organizacji turystycznych, PLOT bowiem nie należy do Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej. Podobnie rzecz ma się z kluczowymi dla turystyki miastami w województwie podlaskim. W Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej wśród członków nie ma ani Białegostoku ani Augustowa. Niestety w debacie regionalnej nie uczestniczyli przedstawiciele obu miast. Z pytaniem zaś, po co jest potrzebna regionalna organizacja turystyczna zmierzył się Mirosław Reczko – Burmistrz Urzędu Miasta Ciechanowiec, które jest członkiem PROT. Burmistrz Reczko przyznał, że zważywszy na dużą liczbę miejscowości, miast i gmin turystycznych w województwie podlaskim to jeśli chodzi o samorządy to jest ich zdecydowanie mało w PROT.

Co nam daje ROT?

Czy korzyści wynikających z przynależności do PROT jest za mało, aby przyciągnąć więcej podmiotów? Dla burmistrza Reczko największą wartością jest działanie wspólne a nie w pojedynkę. Jako powód braku dostatecznego zainteresowania wspólną promocją w ramach regionalnej organizacji turystycznej podał pieniądze. Każdy samorząd musi liczyć się z opinią rady i często trudno jest uzasadnić kolejny wydatek. Jak więc to zmienić? Na pewno przekonanie włodarzy nie jest łatwe, ale jednym z wniosków debaty była potrzeba zintensyfikowania działań BTB. Trzeba osobiście dotrzeć do potencjalnych beneficjentów działań promocyjnych rot-u, tak jak to zrobiła Kujawsko Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna - zauważył moderujący debatę dr Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Czynnik ludzki najważniejszy a regionalni liderzy na wagę złota. Zdaniem dr Zmyślonego obserwującego zmiany, jakie zaszły w regionach, w których odbyły się już takie debaty, w kujawsko-pomorskim wyciągnięto wnioski i efekty już widać. K-PROT wyruszył w teren i dotarł do lokalnych samorządów, gestorów i pokazał korzyści wynikajace ze wspólnego działania i tworzenia sieciowych produktów. Sprawdza się model jednoczenia przedsiębiorców w LOT-ach, które swoją siłą wzmacniają ROT-y, ale także zyskują dostęp do większej palety możliwości promocyjnych i działań marketingowych na większą skalę. Czas pokaże czy wnioski z debaty w Białymstoku zostaną tylko w głowach uczestników czy staną się dla nich bodźcem do zmian.

W debacie wzięli także udział: Bogdan Dyjuk - Członek Zarządu Województwa Podlaskiego, Michał Mikołaj Podbielski - Prezes PROT, Z-ca Dyrektora Departamentu Promocji i Współpracy z Zagranicą UMWP, Walentyna Pietroczuk - Prezes LOT "Region Puszczy Białowieskiej", Wiceprezes PROT, Eugeniusz Ławreniuk - Biuro Podróży Junior, Podlaski Oddział Polskiej Izby Turystyki Przedsiębiorca, Sekretarz Podlaskiego Oddziału PIT, Marcin Ulanowski - Wiceprezes Fundacji B2B, Skarbnik PROT.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit