Dzień Ekspercki POT/ XIX targi "Lato", Warszawa

Jak zarobić na usługach turystycznych. Kolejna odsłona

Od prawej Wojciech Ławniczak i dr Marcin Chłodnicki … Więcej

Gdy postrzeganie świata typowe dla artystów plastyków, projektantów, stylistów zastosuje się przy opracowaniu usług turystycznych, nabierają one nowego sensu, zachęcają do kreatywności, pobudzają twórczą wyobraźnię. Z kolei, jakim fenomenem zamożności może stać się oferta turystyki kulinarnej. Tym tematom poświęcone zostały zajęcia dla właścicieli, administratorów, osób zarządzających produktami turystycznymi oraz przedstawicieli lokalnych organizacji turystycznych w dniu eksperckim Polskiej Organizacji Turystycznej podczas targów Lato.

„Service design, czyli innowacja w projektowaniu usługi turystycznej". Nieoczekiwane zestawienie pojęć. Do niedawna. Service design zdobywa popularność. Termin ten oznacza innowacyjne podejście do projektowania usług, prowadzące do konkretnych rozwiązań w różnych sferach życia firm, instytucji lub organizacji - tworzenia innowacyjnych usług lub poprawy istniejących, lepszej organizacji pracy i większej użyteczności. Pomaga zwiększać przychody, ułatwia optymalizację kosztów działalności marketingowej i pozytywnie działa na wizerunek marki. Aby uruchomić tę skomplikowanie brzmiącą lawinę pozytywnych skutków, trzeba włączyć myślenie projektowe, czyli anglojęzyczne service thinking. Wystarczy kilka przykładów, aby terminy service desing i service thinking zostały oswojone i stały się oczywiste. Uczestników warsztatów POT wprowadzili w zawiłości owego procesu myślowego dwaj spece w tej trudnej dziedzinie Wojciech Ławniczak i dr Marcin Chłodnicki.

Proces projektowy w pigułce

Oto stacja benzynowa w RPA. Jak przyciągnąć do niej klientów, jak sprawić, aby o zatankowaniu w niej benzyny myśleli niczym o jednej z radośniejszych chwil w życiu. Właściciele stacji zaaranżowali przy dystrybutorach paliwa stanowiska niczym w pit-stopie Formuły 1, pozwalające kierowcom rozpędzać się po zatankowaniu z maksymalną prędkością na określonym i przygotowanym odcinku zjazdu ze stacji i tym samym uczestniczyć w konkursie na czas dnia triumfalnie wyświetlanym na specjalnych tablicach. Efekt przerósł oczekiwania właścicieli stacji. Klientów z żyłką sportową nie brakuje, i oni wybierają tę, a nie inne stację. Inny przykład. Placówki UMPQUA Bank Plaza w stanach Oregon, Waszyngton i Kalifornia, które w swoich salach recepcyjnych witają klientów wystrojem eleganckiego hotelowego lobby. Efekt obliczony jest na wygodę, relatywne spowolnienie czasu, zadomowienie się w świecie finansów, co wobec tradycyjnie bezosobowych, biurowo-sterylnych wnętrz innych banków procentuje u klienta rodzajem błogostanu prowadzącym do nastawienia lojalnościowego i podzielenia się tym wyjątkowym doznaniem z innymi. Efekt: wzrost liczby klientów.
Oto BlaBlaCar - największy europejski serwis łączący kierowców dysponujących wolnymi miejscami z osobami szukającymi transportu oraz towarzystwa podczas podróży, mówiąc inaczej to narzędzie do carpoolingu - nowoczesnego autostopu za pośrednictwem Internetu. Zasadą działania portalu wspólnych przejazdów jest dzielenie się przez kierowców kosztami swoich przejazdów z pasażerami. Z Warszawy do Turku w Finlandii, z Krakowa do Częstochowy, Z Gdyni do Ystad w Szwecji. Proszę bardzo.
To tylko trzy z wielu przykładów innowacyjnego myślenia o usłudze, kliencie i zysku. W dowolnej sferze życia. Co je łączy? Wojciech Ławniczak i dr Marcin Chłodnicki uzmysłowili słuchaczom, że service design wymaga „wyjścia zza biurka" i umiejętnego spojrzenia krytycznym okiem na rozwiązywany problem. Umiejętnego, bo będącego elementem zdroworozsądkowego procesu kreatywnego, wykorzystującego siłę tkwiącą w inteligencji emocjonalnej i empatii. Prowadzący podzielili proces myślenia projektowego na pięć czytelnych etapów:
- obserwuj / zrozum / poczuj
- zdefiniuj problem
- zaproponuj rozwiązanie
- twórz szybko prototypy
- testuj / zrób + poprawiaj.
Aby przenieść proces takiego rozumowania w sferę produktu turystycznego i związanych z nią usług, zaproponowali dwuosobowym grupom, na jakie podzielili uczestników warsztatów, zaprojektowanie dla partnera, w oparciu o jego dotychczasowe doświadczenia, satysfakcjonującej wizyty w muzeum. Punktem wyjścia było wysłuchanie potrzeb partnera, bo słuchanie innych to inwestycja, narzędzie, które można wykorzystać w codziennej pracy, aby móc poprawiać w oczach klienta wizerunek usługi czy marki. Proces myślenia projektowego został uruchomiony. Odpowiedzi na pytania, które legły u podstaw warsztatu w Dniu Eksperckim Polskiej Organizacji Turystycznej - Na czym powinna polegać innowacyjność w podejściu do produktów turystycznych? W jaki sposób wprowadzać do praktyki nowe, ulepszone metody tworzenia i promowania produktów turystycznych, zarządzania nimi i świadczenia usług klientom? - leżą już w gestii zainteresowanych.

Mamy asa w rękawie

„Fenomen turystyki kulinarnej – komu smakuje, komu się opłaca, jak tworzyć ofertę?" Animator i admirator turystyki kulinarnej Hubert Gonera … WięcejTuzem dla Polski jest turystyka kulinarna. Stanowi sposób na biznes, na lokatę kapitału, na promocję i rozwój regionu, bo w każdym z nich tkwi w tym względzie potencjał nie do przeszacowania. Turystyka ta jest bowiem bardziej dochodowa niż uważana do tej pory za lokomotywę finansową - turystyka konferencyjna - udowadniał Hubert Gonera, znany w branży marketingu miejsc właściciel agencji marketingowej Landbrand i ekspert w zakresie promocji miast i regionów.
Przykłady aż się skrzyły od smaków, zapachów, i dochodów w tle.
Lubuskie. Pałac Mierzęcin pod Zieloną Górą proponujący Wellness & Wine Resort. Wino jest tu pasją i stylem życia. Jako jedyny w Polsce obiekt tego typu Pałac posiada własną winnicę, przetwórnię i piwnicę winną. Cenne właściwości smakowe oraz znany od wieków dobroczynny wpływ owoców winogron na zdrowie i urodę stał się dla jego właścicieli inspiracją do stworzenia unikalnej oferty pobytowej zarówno dla osób lubiących aktywny wypoczynek, jak i ceniących spokój, dla rodzin z dziećmi czy klientów biznesowych. Miejscowe wina doskonale komponują się z daniami kuchni polskiej i europejskiej, serwowanymi w restauracjach, korzystających z unikatowych lokalnych produktów, takich jak rukiew wodna.
Pomorskie. Karczma Piwna Gdańsk Bowke - miejsce, w którym można poczuć portowy klimat sprzed 200 lat, rozkoszując się smakiem polskiej kuchni i najlepszych trunków. W restauracji „Gdański Bowke" każdego dnia kucharze wkładają całą swoją pasję i umiejętności w przygotowanie wyjątkowych potraw, które – jak wieść niesie - zadowalają największych nawet smakoszy i amatorów tradycyjnych, polskich smaków. Na łasuchów czekają pyszne praliny wypełnione likierem Goldwasser oraz doskonała aromatyczna kawa przygotowana z dbałością o najmniejszy nawet szczegół. Piwosze degustują piwo z regionalnych browarów, w tym naturalne, niepasteryzowane piwo „Gdański Bowke", warzone specjalnie przez mały, rodzinny browar, z uwzględnieniem wielowiekowych tradycji najlepszych gdańskich piwowarów.
Warszawa. Atelier Amaro - pierwszy polski lokal z gwiazdką Michelin, przyznaną w 2013 roku i nadal jedyny w kraju, który może się pochwalić tym tytułem. Restauracja bardzo elitarna, elegancka, dla osób, które ciągle poszukują nowych wrażeń smakowych. Wizyta w Atelier Amaro to przeżycie dla zmysłów. Kuchnia molekularna i kucharz, korzystający z tego, co odkrył naukowiec, czyli Wojciech Modest Amaro, najwybitniejszy polski kreator smaku zadziwia gości w swojej nowej restauracji. Dania są bardzo kreatywne, przygotowywane ze świeżych, sezonowych składników, z wymyślnymi dodatkami, jak np. popiół z siana. Ta kuchnia ma bawić również wizualnie. Dymiące kiełki grochu przygotowane w ciepłym azocie. Tatar z sarny, ze świeżo tartym chrzanem, solą morską, owocami czarnego bzu, brusznicą, arbuzem wódką aromatyzowanym, podgrzybkami marynowanymi w cytrynie, lodami z aronii z estragonem, olejem z lnu i siekanym szczawiem. Rozkosz dla podniebienia za stosowna cenę, ale zdecydowanie warto.
To tylko trzy przykładowe perełki kulinarne. A jest ich wiele. Inicjatywy szerzej pomyślane to szlaki kulinarne, które sukcesywnie opasują Polskę wzdłuż i wszerz. Przypomnijmy kilka. Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki", który tworzą restauracje i lokale gastronomiczne serwujące dania regionalne przygotowywane według tradycyjnych receptur, pokazujące to, co w miejscowej kuchni najlepsze. Podróżując Szlakiem można skosztować typowej kuchni śląskiej, ale również jurajskiej, zagłębiowskiej, czy beskidzkiej i przekonać się jak bardzo różnorodne są w niej smaki. Warto spróbować typowej kuchni śląskiej: rolady z kluskami i modrą kapustą, wodzionki czy hekeli, ale również potraw mniej znanych: gałuszek, gęsich pipek, kućmoka i kurziny.
Małopolski Szlak Oscypkowy, który łączy 31 bacówek, pozwala nie tylko spróbować świeżych wyrobów z mleka owczego (oscypka, bryndzy, bundzu, żentycy i redykołek), ale i poznać metody ich produkcji. Bacówki na Szlaku Oscypkowym: Kuźnice, Kalatówki, Bacówka pod Reglami, Dolina Chochołowska, Dolina Kościeliska, Bustryk, Baligówka, Turbacz, Czorsztyn, Jaworki, Nowy Targ Lotnisko, Dursztyn, Kowaniec, Leśnica, Gliczarów Górny, Biały Dunajec – Lubelki, Łapsze Wyżne, Łapsze Niżne, Zarymbek Wyżny, Brzegi, Murzasichle, Polana Rusinowa, Wierchomla, Ratułów, Zubrzyca Górna, Konina, Biała Środkowa.
Szlak Kulinarny Ponidzia i Powiśla, którym kieruje CIT w Busku Zdroju, gdzie prezentowane są miejsca, w których można kosztować regionalnych produktów i potraw pochodzących z gospodarstw agroturystycznych oraz niewielkich firm, zajmujących się produkcją żywności tradycyjnymi metodami: miodu wełeckiego, zupy czosnkowej, pączków z Widuchowy, wędlin z pieca chlebowego, galusa, kaszanki-szarbianki czy dżemu z marchwi, wina czereśniowego i morawiańskiego, anyżówki, śliwowicy. Szlak obejmuje Busko-Zdrój, Solec-Zdrój, Stopnicę, Pacanów i Europejskie Centrum Bajki, gminę Czarnocin ze zborem ariańskim, Opatowiec, Skansen Wsi Polskiej Morawiany, malowaną wieś, czyli Zalipie i Wiślicę.
Przykłady można by mnożyć. Są przecież jeszcze miejskie szlaki kulinarne. Białostocki Szlak Kulinarny, prezentujący bogactwo województwa podlaskiego, tygiel wpływów kuchni litewskiej, białoruskiej, rosyjskiej, tatarskiej, żydowskiej i ukraińskiej. Najczęstszymi składnikami regionalnych potraw są tu ziemniaki i grzyby, a najbardziej znane z lokalnych specjałów to babka ziemniaczana, kartacze i kiszka ziemniaczana. Szlak walczy o przypomnienie dawnej chwały pieczywa żydowskiego o nazwie „białys", które przed wojną było najpopularniejszym specjałem białostockim sprzedawanym wprost z ulicy. Dziś białys cieszy się nadal ogromną popularnością, lecz nie na Podlasiu, tylko w Nowym Jorku.
Szlak Kulinarny Centrum Gdyni – pomysł promujący zwiedzanie miasta w bliskiej relacji z dobrą kuchnią. Lokale na szlaku to przede wszystkim restauracje o gdyńskim rodowodzie, podobnie jak sama Gdynia zrodzone z „morza i marzeń". Dla właścicieli stanowią prawdziwą pasję i miłość, wyrażaną jakością i pomysłowością oferty kulinarnej oraz oryginalnym wystrojem.
W Gdańsku w 2013 roku zainaugurowano już działanie szlaku kulinarnego. Inicjatywy gonią inicjatywy: Noc Restauracji – impreza, w której udział biorą wyselekcjonowane, autorskie restauracje z polskich miast, reinterpretujące regionalne składniki i receptury kulinarne. Projekt „Kulinarny Poznań", promujący ofertę jakościowych restauracji w Poznaniu. Pomysłodawcą i organizatorem wielu z wymienionych inicjatyw jest właśnie niestrudzony prekursor wykorzystania kulinariów w brandingu i turystyce Hubert Gonera.

Moderująca spotkanie Anna Księżnik … Więcej11 grudnia 2013 roku czterdzieści osób, wśród nich twórcy szlaków kulinarnych, restauratorzy, hotelarze, przedstawiciele przedsiębiorstw turystycznych, izb gospodarczych, agencji i stowarzyszeń, resortu rolnictwa i rozwoju wsi, samorządów, regionalnych organizacji turystycznych - wzięło udział w spotkaniu, na którym podjęto wstępne ustalenia dotyczące powołania z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej, konsorcjum polskich szlaków kulinarnych. W rozumieniu filozofii rozwoju krajów Unii Europejskiej reprezentowanej przez Komisję Europejską, konsorcja stanowią ten typ powiązań, który sprawdza się we współczesnej gospodarce najlepiej. Na realizację projektów zgłaszanych przez konsorcja będą w najbliższej perspektywie finansowej przede wszystkim kierowane środki unijne.

Jak przypomniała moderująca spotkanie Anna Księżnik, kierowniczka sekcji w Departamencie Rozwoju Regionalnego POT, przyszłoroczna edycja konkursu Komisji Europejskiej na Najlepsze Europejskie Destynacje Turystyczne EDEN, koordynowanego w Polsce przez Polską Organizacje Turystyczną, poświęcona będzie promowaniu miejsc i obszarów turystycznych w Europie wyróżniających się ofertą gastronomiczną. Intensywna promocja konkursu, udział regionów prezentujących szlaki kulinarne i właścicieli obiektów słynących z dobrej kuchni, powinno spopularyzować turystykę kulinarną w większym niż dotąd stopniu. Turystyka kulinarna może stać się polskim hitem. Do konkursu mogą przystąpić także laureaci ubiegłorocznych edycji. W gronie faworytów znajdą się między innymi biorący udział w Dniu Eksperckim Lucyna i Arkadiusz Okoniowie, właściciele pensjonatu Uroczysko Zaborek z Janowa Podlaskiego, laureata nagrody internautów w edycji konkursu EDEN w 2013 roku.
------------------
Wojciech Ławniczak - doradca specjalizujący się w obszarze B2B, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z usługami. Doradza polskim małym i średnim przedsiębiorcom oraz sektorowi publicznemu w rozwoju, realizując projekty, w których ramy wyznaczają strategie, marka, innowacje i service design. Jego klientami byli m.in. Europejski Bank Innowacyjny, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Infrastruktury. Wykłada na kierunku Innowacyjne Zarządzanie Marką w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz Wrocławiu, a także w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Jest członkiem Instytutu Biznesu Rodzinnego, Inicjatyw Firm Rodzinnych oraz The Chartered Institute of Marketing. Współorganizator projektu Global Service Jam w Polsce.

Dr Marcin Chłodnicki - wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz członek Sernice Design Network, European Academy of Marketing i współzałożyciel SDN Polska. Stworzył metodologię wzornictwa usług (service design management) dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Członek jury konkursu Dobry Wzór i autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, poradnikowych i kilku książek. Współpracuje z projektantami na całym świecie, przy tworzeniu banków, ubezpieczeń, sieci handlowych, salonów dla telekomów oraz kancelarii prawnych i podatkowych, poradni lekarskich. Inicjator projektu Global Service Jam w Polsce oraz kierownik studium podyplomowego Sernice Design w sektorach kreatywnych na UE w Poznaniu.

Hubert Gonera - właściciel firmy Landbrand, wyspecjalizowanej w budowaniu marek miejsc i kreacji produktów turystycznych. Pomysłodawca i organizator Nocy Restauracji, imprezy, w której udział biorą wyselekcjonowane, autorskie restauracje z polskich miast reinterpretując regionalne składniki i receptury kulinarne. Współtwórca miejskich szlaków kulinarnych w Gdyni – „Szlak Kulinarny Centrum Gdyni" oraz Białymstoku „Białostocki Szlak Kulinarny". Pomysłodawca i operator projektu „Kulinarny Poznań", promującego ofertę jakościowych restauracji w Poznaniu. Organizator Akademii Kulinarnego Poznania, w ramach której najlepsi szefowie kuchni w mieście szkolą w swoich restauracjach. Pomysłodawca projektu „Kolej na Wielkopolskie Smaki" łączącego wysokiej jakości gastronomiczny produkt regionalny ze zrównoważoną turystyką. Ekspert Konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne" akredytowanego przy Polskiej Organizacji Turystycznej. Autor kilkudziesięciu strategii i programów rozwoju turystyki dla jednostek samorządu terytorialnego i organizacji turystycznych z terenu całego kraju.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit