Inauguracyjna konferencja POT
„Jak Polacy mogą przebić mur chiński”

Konferencja prasowa w warszawskim Radisson Blu Sobieski Hotel zainaugurowała 9 kwietnia serię szkoleń dotyczących przygotowania do przyjmowania w kraju nad Wisłą turystów z rynków: chińskiego, japońskiego i indyjskiego. To Azja jawi się bowiem w notowaniach światowych ekspertów jako kontynent XXI wieku. Kto tego nie rozumie, ten mylnie ocenia realia.
Gospodarzami konferencji „Jak przygotować się do przyjęcia turystów z rynków: chińskiego, japońskiego i indyjskiego?”, zorganizowanej w ramach Projektu 6.3. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka „Lubię Polskę”, byli ze strony Polskiej Organizacji Turystycznej wiceprezes POT Bartłomiej Walas i lider projektu, wicedyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej w POT Jacek Janowski; ze strony realizatora projektu, firmy konsultingowo-badawczej Quality Watch – dyrektor zarządzający Piotr Szawiec.
Stwierdzenie, że spotkanie miało na celu przedstawienie zaproszonym przedstawicielom regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, administracji samorządowej oraz stowarzyszeń turystycznych - celu szkoleń oraz ich adresata, byłoby tylko suchą formułą. Uczestnicy konferencji usłyszeli bowiem fascynujące zapowiedzi tego, co podczas cyklu łącznie 10 szkoleń dowiedzą się o Chinach, Indiach i Japonii, mocno już zafrapowani tematem ich uczestnicy w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu. Doświadczonych szkoleniowców związanych z Quality Watch i Centrum Studiów Polska - Azja - czołowego polskiego think tank zajmującego się Azją Dalekiego Wschodu (jedynej tego typu instytucji w Europie Wschodniej) reprezentowali: Radosław Pyffel – ekspert wiodący, szkoleniowcy Krzysztof Iwanek i Mariusz Dąbrowski oraz gość specjalny Darren Chong – duchem Chińczyk, z pochodzenia Malezyjczyk, właściciel firmy ConnectAsia w Warszawie, prowadzącej szkolenia z zakresu wrażliwości międzykulturowej i kontaktów biznesowych z Azją, autor arcyciekawej książki „Jak Polacy mogą przebić mur chiński”.
To grupa specjalistów krajów Azji dysponująca praktyczną wiedzą wyniesioną z wieloletnich doświadczeń pracy na rynkach dalekowschodnich, pobytu w Azji, znajomości miejscowych realiów, języków i kultury. Dołączą do nich inni eksperci. Wszyscy przyznają zgodnie, że wyzwanie jest ogromne (na skalę Chin, Indii i Japonii), bowiem rynek azjatycki, ze względu na swoją specyfikę wymaga przygotowania polskiej branży turystycznej i administracji publicznej do przyjęcia turystów i stworzenia produktów turystycznych spełniających oczekiwania orientalnych turystów. A są one ze wszech miar odmienne od zachodnich standardów. Wybór produktów turystycznych i zastosowanych narzędzi marketingowych jest konsultowany z regionami, z firmami turystycznymi i specjalistami rynków azjatyckich.
Cel: promocja turystycznych walorów Polski
Kto wie, że nasza czołowa tenisistka Agnieszka Radwańska byłaby pożądaną twarzą promocji Polski w Chinach? Dlaczego Bollywood jest siłą sprawczą w promocji miejsc i jak to się może przełożyć na wylansowanie Podhala w Indiach? Co tak naprawdę oznacza kiwanie głową przez Japończyka? Aprobatę czy uważne wsłuchiwanie się w słowa rozmówcy. Ruszamy na spotkanie z wielką azjatycką zagadką. Musimy się do tego przygotować merytorycznie i logistycznie. Jeśli uzmysłowimy sobie, że np. co roku rusza z Indii na zagraniczne wojaże do 300 milionów obywateli klasy średniej, co jest liczbą odpowiadającą ilości mieszkańców USA, obrazuje to skalę problemu. W 2010 roku do Polski przyjechało „zaledwie” 35 tys. Chińczyków, 10 tys. Hindusów i 60 tys. Japończyków. Jak zwielokrotnić kierunek ich wojaży? Wyzwanie jest ogromne.
Założenia szkoleń odnośnie rynku chińskiego przewidują zaznajomienie uczestników z różnicami kulturowymi, zwyczajami, przyzwyczajeniami i upodobaniami w kontekście religijno-filozoficznym i społecznym współczesnych Chin oraz narzędziami wspomagającymi efektywną współpracę i komunikację z chińskim partnerem biznesowym i turystami. Celem szkolenia dotyczącego rynku japońskiego będzie przede wszystkim przybliżenie uczestnikom sylwetki typowego japońskiego turysty (emerytów, kobiet, biznesmenów na etatach w dużych korporacjach i młodzieży) oraz sposobów skutecznego nawiązania relacji biznesowych z japońskimi biurami podróży. Co do rynku indyjskiego szkoleniowcy podejmą próbę wyjaśnienie podejścia do podróżowania w kulturze tego kraju, wskażą najważniejsze socjodemograficzne uwarunkowania indyjskiej turystyki zagranicznej oraz sposoby promocji Polski na rynku indyjskim i przyciągnięcia turystów z Indii.
Harmonogram cyklu szkoleń
W szkoleniu mogą brać udział przede wszystkim podmioty z branży turystycznej – członkowie ROT-ów i LOT-ów. Chętni do udziału w szkoleniach mogą zgłaszać swój akces na stronie www.szkolenia-azja.pl Szkolenia są bezpłatne i można wziąć w nich udział kilkakrotnie. Ich zwieńczeniem jest otrzymanie Certyfikatu. Po cyklu szkoleń powstanie wydawnictwo poszkoleniowe oraz strona internetowa dedykowana projektowi.
Terminarz szkoleń w roku 2013:
16 kwietnia – Warszawa – rynek chiński
18 kwietnia – Gdańsk – rynek chiński
16 maja – Warszawa – rynek japoński
21 maja – Kraków – rynek chiński
28 maja – Wrocław – rynek chiński
wrzesień/ październik – Kraków – rynek japoński
wrzesień/ październik – Katowice – rynek chiński
wrzesień/ październik – Poznań – rynek chiński
wrzesień/ październik – Kraków – rynek indyjski
wrzesień/ październik – Warszawa – rynek indyjski
1-15 grudnia – Warszawa – podsumowanie wszystkich rynków