POIT w Japonii
Chopin na zatłoczonych ulicach Tokio

11 listopada, w dzień Święta Niepodległości na ulice Tokio w najbardziej zatłoczonej części miasta w okolicach stacji Shinjuku, pojawiła się ruchoma reklama z hasłem POLSKA i CHOPIN.
Reklama umieszczona została na miejskim autobusie i pozostanie w tym miejscu przez najbliższy rok, oglądana co dnia przez setki tysięcy osób. Projekt jest niezwykle oszczędny w wyrazie graficznym. Zamyka się w kolorystyce polskiej flagi narodowej. Przekaz symboliczny i słowny jest natomiast niezwykle wypełniony treścią. Odwołuje się do roku chopinowskiego i podnosi rosnące z miesiąca na miesiąc w Japonii zainteresowanie tym wydarzeniem.
Na lewej burcie autobusu umieszczony został napis w języku angielskim „POLAND - Heart of Europe”, który uzupełnia dopowiedzenie w języku japońskim „POLSKA - jedyny kraj, który (u)kochał CHOPIN”. Obok napisu angielskiego przechodnie i kierowcy dostrzegą logo Polskiej Organizacji Turystycznej z podpisem w języku japońskim oraz z adresem internetowym www.poland.travel.
Po prawej stronie pojazdu rozwinięcie informacji w postaci słowno-graficznej: „F. CHOPIN” oraz nuty z rękopisu, a nad nimi hasło w języku japońskim: „Rok 2010 – 200. rocznica urodzin CHOPINA”. Tył autobusu zdobi polska flaga opatrzona japońskim napisem wykorzystującym trudną do przetłumaczenia grę słów: „CHOPIN został pochłonięty przez POLSKĄ gorączkę”. Przy czym termin gorączka odwołuje się także do stanów ducha, takich jak zapał, miłość i przywiązanie. Przyjezdnego spoza Japonii może zaskoczyć wykorzystany przez autorów reklamy wizerunek zająca w skarpetach z jednym palcem - białej i czerwonej naciągniętych na tylne skoki. Zając dzierży dodatkowo polską flagą i podąża tropem prowadzącym symbolicznie do Polski. Wyjaśniamy, iż motyw szaraka zaczerpnięty został ze średniowiecznego malarstwa japońskiego. Skarpety z jednym palcem noszą nazwę tabi, która oznacza podróż i tę też skarpety symbolizują. Tropy zająca odnajdziemy w różnych częściach autobusu. Obok postaci zająca widnieje napis w wersji japońskiej „Wszelkie najświeższe („gorące” - z ang.) informacje o POLSCE”. Pod nim logo POT z podpisem Polski Ośrodek Informacji Turystycznej.
Na razie po zatłoczonych ulicach Tokio porusza się, i oczywiście stoi w korkach, tylko jeden autobus z reklamą roku chopinowskiego. Pierwsze komentarze są pozytywne. Zabieganym tokijczykom rzuca się ona w oczy i budzi skojarzenia nad wyraz pochlebne.
- poprzednia
- następna »»