Polski System Informacji Turystycznej

Ocena: 91,25 punktów na 100

Zespół świnoujskiego „it” tworzą trzy pracowniczki w randze podinspektora ds. promocji i turystyki w Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu. Od lewej Kinga Abraham i Małgorzata Witkowska / fot.: S. Rembas

Świnoujście, które wygrało w tegorocznym rankingu internetowym portalu czasnadmorze.pl na najbardziej popularną miejscowość wypoczynkową nad Bałtykiem – swój świetny wynik zawdzięcza między innymi profesjonalnej informacji turystycznej, która jest efektem realizacji przez UM Świnoujście programu „Rozwój systemu informacji turystycznej w Świnoujściu”.

W listopadzie ubiegłego roku nastąpiła przeprowadzka świnoujskiego Biura Informacji Turystycznej. Dotąd mieściło się w ciasnych pomieszczeniach przy przeprawie promowej. Obecnie turyści obsługiwani są w nowej siedzibie, przy Placu Słowiańskim 6. Trudno byłoby o lepszą lokalizację. Reprezentacyjny, najważniejszy w mieście plac leży w ścisłym centrum, dwie minuty spaceru od przeprawy promowej. Nowoczesne pomieszczenia podzielone zostały na „obszary” samoobsługi ( znajdują się w nim bezpłatne materiały) i konsultacji. Do tego dochodzi jeszcze magazyn, pokoje biurowe i sala konferencyjna wykorzystywana w organizacji narad branży turystycznej lub spotkań z mediami - łącznie 180 metrów kwadratowych.

Projekt zgodny z zaleceniami POT

Zmiana siedziby jest częścią programu „Rozwój systemu informacji turystycznej w Świnoujściu”  wdrożonego  przez UM Świnoujście. Projekt był na tyle dobrze przygotowany, że w ogłoszonym w 2011 przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego konkursie zajął pierwsze miejsce, zdobywając 91,25 punktów na 100 możliwych. Dzięki temu na przedsięwzięcie, ze środków Unii Europejskiej (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego) udało się uzyskać 2 mln 142 tys. zł, co stanowi co stanowi 74 procent wszystkich kosztów (2 mln 856 tys.).
Nowa siedziba została zaprojektowana zgodnie z zaleceniami Polskiej Organizacji Turystycznej, zawartymi w opracowaniu „Polski System Informacji Turystycznej”. Wejście i wnętrze jest dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, a jedna z lad do obsługi klientów, dla wygody gości na wózkach, jest obniżona. Na zewnątrz oczywiście stojaki na rowery oraz nowiutki, czynny 24 godziny infomat, z informacjami w języku polskim, niemieckim i angielskim. W ramach programu uruchomiono jeszcze dwa takie urządzenia. Jedno stoi w holu terminalu promowego, obsługującego połączenia ze Skandynawią. Kolejny infomat znajdziemy na stacji Świnoujście-Centrum, gdzie kursują pociągi niemieckiej Uznamskiej Kolei Uzdrowiskowej. W przyszłości infomaty te będą w systemie zarządzanym przez Polską Organizację Turystyczną.

Letnie wsparcie

Załogę placówki stanowią trzy etatowe pracownice, formalnie urzędniczki, w randze podinspektora ds. promocji i turystyki w Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu. Wszystkie znają język niemiecki, ponadto jedna z nich angielski. W sezonie letnim zatrudniani są również dodatkowi czterej  pracownicy. Latem stała „załoga” potrzebuje wsparcia, ponieważ uruchamiany jest jeszcze sezonowy punkt informacyjny. Mieści się on w stojącym przy nadmorskiej promenadzie wiklinowym koszu plażowym.  – Latem, dziennie, w głównym biurze pojawia się u nas od 400 do 600 klientów - mówi Iwona Wojtal z BIT. - Do tego dochodzą dziesiątki telefonów i maili. W sezonowym punkcie przy promenadzie pojawia się tysiąc osób dziennie. Większość odwiedzających to Polacy i Niemcy. Pojawiają się też Skandynawowie, Włosi, Czesi, Holendrzy i Francuzi.

Współpraca z sąsiadami

- Musimy być bardzo elastyczni, turyści dopytują się nie tylko o atrakcje turystyczne czy noclegi, ale też o połączenia kolejowe, autobusowe, promowe i o niemiecką część wyspy Uznam - wyjaśnia Kinga Abraham z BIT. - Są też niezwykłe pytania. Pamiętam, jak starsza pani z Niemiec, dawna mieszkanka Świnoujścia dopytywała się, jak odzyskać pieniądze, które jeszcze przed 1945 rokiem złożyła w miejscowej kasie oszczędnościowej. Świnoujska „it” współpracuje z punktem w leżącym kilka kilometrów na zachód, niemieckim Ahlbeck, obie placówki wymieniają się ulotkami, planami, informacjami o imprezach kulturalnych. Współpracę ułatwia fakt, że Kinga Abraham przez 6 lat mieszkała w Bansin (jedna z nadmorskich miejscowości w niemieckiej części wyspy Uznam) i dobrze zna tamtejsze realia.

Ścieżki hitem

- Co jest największym hitem turystycznym miasta? - zastanawia się Iwona Wojtal. - Z pewnością najszersza w Polsce plaża, długa na 110 kilometrów sieć ścieżek rowerowych w mieście i okolicy, oraz XIX- i XX-wieczne fortyfikacje nadmorskie. A także najwyższa na Bałtyku latarnia morska, która w ubiegłym roku w plebiscycie portalu onet.pl na najbardziej romantyczne miejsce w Zachodniopomorskim znalazła się na drugim miejscu. Gości z Niemiec ciekawi obecne Muzeum Rybołówstwa, zwłaszcza, że w jego gmachu dawniej mieścił się ratusz.

Trzy gwiazdki

- Biuro Informacji Turystycznej w Świnoujściu  jako jedno z trzech w naszym w województwie otrzymało trzy gwiazdki w ramach certyfikacji wprowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną - mówi Katarzyna Rówińska, naczelnik Wydziału Promocji, Turystyki, Kultury i Sportu. - Już na etapie projektowania nowej informacji turystycznej wiedzieliśmy, że będziemy ubiegać się o certyfikację.  Stąd też układ  funkcjonalny biura i jego wyposażenie zostało zaprojektowane zgodnie z wymogami Polskiej Organizacji Turystycznej. W czasie weryfikacji, najpierw przez Regionalną  a później przez Krajową Komisję Certyfikacyjną, pod uwagę brane  było również doświadczenie informatorów turystycznych, znajomość języków. Spełniliśmy wszystkie te wymogi, co pozwoliło nam uzyskać wysokie trzy gwiazdki. Certyfikat przyznawany jest na rok, a w ciągu roku informacja turystyczna nadal podlega weryfikacji przez Regionalną Komisję Certyfikacyjną.
Celem certyfikacji jest zapewnienie odpowiedniej jakości obsługi turystów oraz stworzenie sieci standaryzowanych jednostek informacji turystycznej współpracujących na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym.

Z bezpłatnym Internetem

Krótko po otrzymaniu trzech gwiazdek wyposażenie placówki poszerzyło się o stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu, z którego bezpłatnie mogą korzystać klienci. Jednym z warunków wymienionych w regulaminie certyfikacyjnym jest posiadanie dwóch stanowisk komputerowych przez ubiegający się o najwyższą kategorię czterech gwiazdek punkt informacji turystycznej. Do tej pory osoby odwiedzające świnoujski BIT miały do dyspozycji tylko jeden komputer. Drugi zestaw przekazany został przez Polską Organizację Turystyczną, a jego zakup został współfinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Michał Rembas

Biuro Informacji Turystycznej w Świnoujściu
72-600 Świnoujście, Plac Słowiański 6/1
Tel.(+48) 91/ 322 49 99, 91 327 16 30
Fax (+48) 91/ 327 16 29
mail: cit@um.swinoujscie.pl

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit