Przewodnik na smartfon i tablet
Lublin w „poszerzonej rzeczywistości”

Lubelski Ośrodek „Brama Grodzka” Teatr NN znowu zaskakuje niekonwencjonalnymi pomysłami poznawania Lublina. Jak można przeczytać na internetowych stronach Ośrodka (do korzystania z nich jeszcze nie raz będę Państwa namawiać) „dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii poszerzonej rzeczywistości, możemy przenieść umieszczone w Internecie materiały multimedialne w realną przestrzeń miasta”.
Zwiedzając Lublin z urządzeniem, wyposażonym w Internet oraz odbiornik GPS można naprawdę obejść się bez tradycyjnego przewodnika. W prezentacji na smartfon lub tablet, udostępnionej w aplikacji Layar opracowano 12 tras. Są interdyscyplinarne. Łączą widomości z historii, architektury, literatury, spraw społecznych i obyczajowych oraz gospodarczych. Turysta, wyposażony w sprzęt i stosowną aplikację może na przykład ruszyć szlakiem „od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej”, „trasą żydowskiego Lublina” „Hartwigów” lub „Józefa Czechowicza”. Każdy zawiera od kilku do kilkunastu punktów. Wszystkie – to także zapowiedź za e-stroną Ośrodka: „stworzą zintegrowany system, prezentujący w sposób przystępny i atrakcyjny kompleksową wiedzę o historii i dziedzictwie kulturowym Lublina”. Przewodnik jest udostępniany bezpłatnie. Został zrealizowany w ramach projektu „Przewodniki. Lublin 2.0”.
Jak to działa? Tu powołam się na artykuł Joanny Zietar, pracującej w lubelskim Ośrodku, a dotyczący nowych technologii, wykorzystywanych m.in. w turystyce. Niezbędne aplikacje są dostępne za pomocą stron internetowych automatycznie dostosowujących swój wygląd do możliwości urządzenia, np. smartfonu lub tabletu. Do „odkodowania” informacji: tekstu, obrazu, dźwięku, albo mobilnej strony internetowej wystarczy telefon komórkowy wyposażony w aparat fotograficzny, który skanuje kod i wyświetla treści. Różnorodne aplikacje mobilne wykorzystuje się do tworzenia systemów informacji miejskiej. Umożliwiają także interaktywne korzystanie z atrakcyjnej i profesjonalnie przygotowanej informacji turystycznej czy kulturalnej. W Polsce z sukcesem stosują je muzea, m.in. Chopina w Żelazowej Woli i Pałac w Wilanowie. Aplikację na smartfony, łączącą funkcję przewodnika, kompendium wiedzy oraz gry miejskiej ma już Warszawa. Lubelski Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN” po raz pierwszy zastosował poszerzoną 2 lata temu. Z jakim skutkiem? Proszę sprawdzić na www.teatrnn.pl
Monika Januszek