Pomorskie Centrum Informacji Turystycznej najlepsze w kraju

Kolejna nagroda za przybliżanie światu atrakcji północnej Polski

Brama Wyżynna w Gdańsku - centrum informacji turystycznej w Pomorskiem. Obok bramy znajduje się jedne z 245 infomatów. Wgłębi, po lewej: Katownia, Szyja i Wieża Więzienna, w których znajduje się Muzeum Bursztynu/ fot.: Kazimierz Netka

Wykorzystanie zabytku na regionalne centrum informacji turystycznej okazać się może wspaniałym pomysłem. Tak stało się w Pomorskiem, w Gdańsku. Tam, unikatowy zabytek: Bramę Wyżynną - zrewitalizowano przy wsparciu unijnymi dotacjami i przystosowano do potrzeb propagowania atrakcji regionu. Teraz, ściągają tu tłumy krajowych i zagranicznych gości. Po to, by ów obiekt obejrzeć, ale też po wiedzę.

Tam bowiem, w Bramie Wyżynnej (między Targiem Węglowym, ul. Bogusławskiego i Wałami Jagiellońskimi) mieści się Pomorskie Centrum Informacji Turystycznej (PCIT). Za przystosowanie zabytku do współczesnych potrzeb, sypią się na pomysłodawców nagrody. W Bramie Wyżynnej znajduje się bowiem miejsce zarządzania Zintegrowanym Systemem Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego, składającym się z 245 infomatów, rozmieszczonych na terenie całego województwa.

Od Konkursu „Innowator”

Najpierw PCIT zostało docenione w ogólnopolskim konkursie „Innowator”, organizowanym od 6 lat, przez Centrum im. Adama Smitha oraz partnerów, m.in. KPMG oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Celem „Innowatora” jest promocja projektów samorządowych, które w innowacyjny i efektywny sposób służą lokalnym społecznościom.

- Zintegrowany System Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego, którego centrum znajduje się w Bramie Wyżynnej, uhonorowany został w kategorii projektów promocyjnych. Przedsięwzięcie to otrzymało branżową nagrodę Digital Signage Trends 2012 - informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Zdaniem Marty Chełkowskiej, dyrektor Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, prezes zarządu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, bez zaangażowania wielu podmiotów i bez wsparcia środków Unii Europejskiej, nie byłoby szans na zrealizowanie tego projektu. Samorząd województwa pomorskiego zadbał o część informatyczną przedsięwzięcia. Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zmodernizowało Bramę Wyżynną. Znajdujące się w tej Bramie Pomorskie Centrum Informacji Turystycznej, zarządzane przez PROT i GOT, stało się wizytówką regionu, przyczyniającą  się do budowy marki: Pomorskie.

Do Konkursu na Najlepsze Centrum IT

Obsługa turystów na najwyższym poziomie, kompetentna i profesjonalna kadra oraz nowocześnie wyposażony obiekt to wszystko zdecydowało o sukcesie Pomorskiego Centrum Informacji Turystycznej w kolejnym konkursie: na najlepsze centrum obsługi turystów, realizowanym przez Polską Organizację Turystyczną. Pierwsze miejsce w najwyższej kategorii - czterech gwiazdek dla punktów IT, to ogromny sukces działającego od 2012 roku Centrum zlokalizowanego w historycznym budynku Bramy Wyżynnej w Gdańsku.

Nagrody wręczono 23 września w Warszawie podczas uroczystej gali, zorganizowanej z okazji 50-lecia funkcjonowania systemu informacji turystycznej w Polsce. W konkursie brały udział centra informacji z całego kraju podzielone zgodnie z systemem certyfikacji na kategorie od jednej do czterech gwiazdek.

- Pierwsze miejsce w tak prestiżowym konkursie bardzo nas cieszy i mobilizuje do jeszcze bardziej intensywnych działań. Ważnym jest utrzymanie wysokiego poziomu w kolejnych latach – komentuje Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (UMWP), prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (PROT). - Nadrzędnym celem jest zadowolenie turystów odwiedzających PCIT.

PROT zarządza na co dzień Centrum, przy wsparciu Gdańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

„Przepis” na sukces

Warto przypomnieć, że powstanie Pomorskiego Centrum Informacji Turystycznej to jeden z efektów realizacji projektu Zintegrowany System Informacji Turystycznej Województwa Pomorskiego, dofinansowanego z unijnych środków, rozdzielanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Przedsięwzięcie pokazuje, w jaki sposób należy zagospodarowywać zabytkowe obiekty, by dzięki dodatkowej funkcji służyły mieszkańcom i turystom - zauważa Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Cały projekt, łącznie wykreowaniem centrum IT, jest przykładem wykorzystania najnowocześniejszych technologii i rozwiązań ułatwiających turystom poznanie naszego regionu. Dzięki środkom unijnym rozwijamy się i możemy oferować interesujące, pomorskie oferty.

Zainstalowane na terenie całego województwa infomaty z ekranami dotykowymi umożliwiają szybkie uzyskanie wiedzy np. na temat festiwali, koncertów, festynów i innych wydarzeń. Nad aktualnością informacji zamieszczanych zarówno w infomatach jak i w portalu pomorskie.travel , czuwają: pracownicy Departamentu Turystyki i Promocji UMWP, PROT oraz  22 lokalne organizacje turystyczne i jedna lokalna grupa działania. System umożliwia rozwój nieograniczonej sieci powiązań informacyjnych, co zapewnia promocję miast.

Kazimierz Netka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit