TCI

Infokioski w rękach lidera

Paweł Rybak z Tarnowskiego Centrum Informacji prezentuje infokiosk POT-u/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

Tarnowskie Centrum Informacji nie raz służyło za wzór sprawnego i kreatywnego zarządzania informacją turystyczną, zdobywając liczne nagrody i miejsca w krajowych rankingach. W Konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej na najlepsze Centrum „it” w Polsce, w latach 2008, 2010 i 2012 zdobywało w swej kategorii najwyższy laur, aby w 2013 roku sięgnąć po tytuł „Najlepsi z najlepszych”. Na to, jak skuteczne są działania informacyjne, duży wpływ mają infokioski.

- To nowoczesne rozwiązanie, bez którego trudno sobie dziś wyobrazić pejzaż miast odwiedzanych przez turystów - mówi Paweł Rybak z Tarnowskiego Centrum Informacji. - Jego największym walorem jest dostęp do informacji przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu.

Genius loci

Nie jest łatwo wyróżnić się w Małopolsce, regionie znanych hitów turystycznych, jak Wieliczka, Spływ Dunajcem czy Podhale, a bliskość Krakowa to zarazem atut, ale i konkurencja dla Tarnowa. - Poprzez szereg inwestycji uatrakcyjniających miasto oraz konsekwentne działania promocyjne udało się przez ostatnie lata zwrócić na nas uwagę turystów i mediów, czego efektem jest utrwalenie wizerunku  miasta i ziemi tarnowskiej jako miejsc wartych odwiedzenia - mówi Marcin Pałach, dyrektor Tarnowskiego Centrum Informacji. Na stronie głównej it.tarnow.pl napisano „Kto choć raz zobaczył Tarnów, nie potrafi się oprzeć urokowi jego galicyjskiej atmosfery. To nie tylko wyjątkowa uroda Starego Miasta, w którym zachowały się uliczki w średniowiecznym planie, gotyckie i renesansowe budowle, fragmenty murów obronnych. To także szczególny duch, który odróżnia stare grody południa od reszty Polski”. Szereg ważnych wydarzeń, takich jak Festiwal Komedii Teatralnej Talia, Tarnowska Nagroda Filmowa, Festiwal Muzyki Kameralnej „Bravo Maestro” czy International Jazz Contest powiększa wciąż grono fanów Tarnowa. Ruch turystyczny generują też niezwykłe wydarzenia w regionie: Dni Tarnowa – Zderzenia, Dni Pamięci Żydów Galicyjskich, Cygański Tabor Pamięci, Malowana Chata w Zalipiu czy Turniej rycerski o złoty warkocz Tarłówny na Zamku w Dębnie. Nowo powstały Szlak Winny w połączeniu z kuchnią regionalną, głównie fasolową, to produkty turystyczne z przyszłością.

LokalizacjaTCI na tarnowskim rynku/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

- Lokalizacja infokiosków to ważny element strategiczny i przy podejmowaniu decyzji o instalacji urządzenia trzeba wziąć pod uwagę jego usytuowanie, atrakcyjność miejsca dla turystów - mówi Paweł Rybak. Tarnowskie Centrum Informacji dysponuje łącznie 3 infokioskami. Pierwszy, który jest efektem realizacji programu Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej, ulokowany jest w zachodniej pierzei Rynku. Dwa kolejne – jeden zewnętrzny i jeden wewnętrzny – są własnością Polskiej Organizacji Turystycznej, w użytkowaniu Tarnowskiego Centrum Informacji. Infokiosk zewnętrzny zamontowany jest na stałe przy przejściu podziemnym na ul. Mickiewicza, w sąsiedztwie gmachu głównego Poczty Polskiej, siedziby Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej oraz miejsc postojowych dla autokarów turystycznych na ul. Goldhammera. Infokiosk doskonale wkomponował się w zaaranżowany dla uczczenia pamięci Jana Szczepanika południowy fragment placu Sienkiewicza. Kiosk wewnętrzny znajduje się w gmachu dworca głównego PKP. Dworzec po remoncie jest wizytówką miasta i sam w sobie stanowi atrakcję turystyczną.

Użytkownicy

Charakterystykę użytkowników infokiosków determinuje miejsce jego instalacji. W przypadku Tarnowa Z infokiosku zewnętrznego najczęściej korzystają mieszkańcy miasta i okolicznych miejscowości – studenci, uczniowie i osoby z miastem związane, dla których celem przyjazdu do Tarnowa są praca, rozrywka, zakupy, sprawy urzędowe. Z urządzenia na dworcu PKP korzystają właściwie przede wszystkim  pasażerowie pociągów – głównie ci, dla których Tarnów jest stacją docelową. Mogą przed wyjściem na miasto zapoznać się z planem ulic, aktualnościami, dostępnością placówek prowadzących usługi, w tym usługi turystyczne. Osoby oczekujące w gmachu poczekalni dworcowej często po prostu dla zabicia czasu klikają w ekran infokiosku i w ten sposób zdobywają informacje, które mogą okazać się inspirujące do poznawania miasta lub uczestniczenia w wydarzeniach.

Plusy i minusy

Wśród udostępnionych treści niewątpliwie największą popularnością cieszą się aktualności kulturalne i sportowe. Infokiosk traktowany jest jako swoisty instrument planowania pobytu w mieście i regionie. Następne w kolejności są informacje o lokalnych atrakcjach turystycznych. Dużo rzadziej użytkownicy sięgają po wiadomości z innych regionów, czy ogólnopolskie. Dla Tarnowskiego Centrum Informacji ważną funkcją infokiosku jest możliwość promocji imprez lokalnych i regionalnych poprzez umieszczanie plakatów imprez w formie wygaszacza. Dzięki możliwości zdefiniowania bezpośredniego dostępu do serwisów lokalnych jako ikon na stronie głównej zyskuje się narzędzie pomocne w dotarciu do szerokiego grona odbiorców praktycznie bez żadnych kosztów.

Są też minusy funkcjonowania systemu, wynikające głównie z przyczyn technicznych. Jedna z nich, sygnalizowana przez korzystających z infokiosków, to mało precyzyjny ekran dotykowy, utrudniający nawigowanie na stronach innych niż dedykowane. Wśród zgłaszanych uwag jest też brak możliwości logowania do poczty, co uczyniłoby z infokiosków bardziej uniwersalne narzędzie w służbie klienta informacji turystycznej.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

 

 


Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit