Efekty działań środków unijnych w turystyce. W rok po otwarciu, „Termy Cieplickie” odnotowały ponad 270 tys. gości

Termy uniejów

Kolejna relacja z efektów realizacji inwestycji finansowanej ramach Działania 6.4 POIG, w których Polska Organizacja Turystyczna była Instytucją Wdrażającą. Proponujemy prześledzenie losów poszczególnych projektów wraz z wypowiedziami osób zarządzających nimi obecnie. Dzisiaj Termy Cieplickie.

Przedmiotem projektu była budowa całorocznego, ekologicznego kompleksu basenowo-rekreacyjnego, wykorzystującego zasoby wód termalnych o właściwościach leczniczych i profilaktycznych. Projekt zagospodarowania terenu nawiązuje do charakteru istniejącego Parku Zdrojowego. Przedsięwzięcie obejmowało również budowę parkingów wewnętrznych w obiekcie i parkingu zewnętrznego wraz z chodnikami i oświetleniem.

Termy Cieplickie - Dolnośląskie Centrum Rekreacji Wodnej. Beneficjent: Miasto Jelenia Góra. Całkowita wartość projektu: 65 383 280,51 PLN. Wartość dofinansowania projektu: 17 173 824,70 PLN, w tym wkład Unii Europejskiej: 14 597 750,99 PLN

Idea budowy kompleksu obiektów o charakterze „Term Cieplickich" powstawała kilkanaście lat temu – zmieniały się jednak koncepcje zabudowy i lokalizacje. Omawiane były też rozmaite wersje wielkości obiektów oraz charakter zaplecza. W dyskusjach pojawiały się też wątki dotyczące ewentualności hoteli w ramach kompleksu obiektów termalnych, i innych. W trakcie dyskusji rozważano alternatywne rozwiązania dotyczące między innymi budowy sieci magistralnej, która miałaby dostarczać wody termalne do obiektów położonych dalej od studni (w tym koncepcja budowy sieci pod dnem rzeki Kamienna) i inne, o charakterze wręcz futurystycznym.

W konsekwencji fakt, iż „Termy" powstały nieco później, niż pierwotnie planowano, okazał się korzystny nie tylko dla ekonomiki rozwiązań, ale i dla całego projektu, bowiem uniknięto tych niedoskonałości, które są uciążliwe dla wcześniej realizowanych inwestycji, w innych miejscowościach.

O tym, czy „Termy" są potrzebne i czy okazały się oczekiwane najbardziej przekonuje, że w rok po otwarciu „Termy Cieplickie" odnotowały przyjęcie ponad 270. tysięcy gości.

Trudno jest, – co oczywiste – związać boom inwestycyjny w obszarze Cieplic (a taki jest nader wyraźny) wyłącznie z powstaniem „Term". Złożyło się na to wiele przyczyn, niemniej „Termy" dały wyjątkowo silny asumpt do rozwoju Uzdrowiska.

Powstały w wyjątkowym miejscu – między zabytkowymi, dobudowanymi ostatnio Parkami, Zdrojowym i Norweskim, odległe o kilkaset metrów od poddanego głębokiej rewitalizacji Placu Piastowskiego i tuż obok Zespołu Pocysterskiego, mieszczącego Muzeum Przyrodnicze i (jedyne w Europie) Wirtualne Muzeum Fresków. Z „Term Cieplickich" do jednego z dwóch najstarszych na Dolnym Śląsku teatrów (dawniej dworskiego – Teatru Zdrojowego) nie ma nawet 200. metrów. Wszystko to sprawia, że ktoś, kto przyjedzie do „Term" może spędzić bez nudy, co najmniej jeden cały dzień, korzystając i z kąpieli, i ze spacerów w parkach, i z ofert wielu instytucji kultury.

Ta skondensowana oferta sprawiła, że rozmaicie inwestorzy w naturalny sposób zainteresowali się zakupami kolejnych działek i obiektów, ale też uruchomiła aktywność inwestycyjną dotychczasowych właścicieli, który podnoszą standardy posiadanych nieruchomości. Do tego dochodzi najważniejszy partner – właściciel Uzdrowiska Cieplice (KGHM), więc całe spectrum zainteresowanych dynamicznie się poszerza.

Dla władz Jeleniej Góry ważnym elementem całej strategii było takie przeprowadzenie procesu inwestycji i promocji „Term", żeby ten obiekt nie był odbierany, jako konkurencja dla działalności innych w obszarze Kotliny Jeleniogórskiej, ale stanowił komplementarną wartość dodaną. Udało się to osiągnąć i „Termy" są dowodem możliwości współdziałania w promocji całego subregionu.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit