Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny
Drugi Złoty Certyfikat POT dla Śląska

Zaskoczenie? Słuszne, czy wprost przeciwnie
Nie ma co ukrywać, że sukces Śląska przez wielu obserwatorów znających realia rynku turystycznego przyjęty został z zaskoczeniem, wątpliwościami, a w najlepszym razie wypadł nieprzekonywująco. Czy słusznie? Odwołajmy się do analogii popularnej dyscypliny sportowej, jaką jest tenis. Pamiętamy, że komentatorzy nazywali osiągnięciem, ale nie sensacją wygranych w turniejach wielkoszlemowych Agnieszki Radwańskiej, wówczas, gdy w rankingach określana była mianem czwartej rakiety świata. Śląsk plasuje się na czwartej pozycji listy rankingowej popularności turystycznej polskich regionów. I doprawdy niewiele punktów dzieli go od tuzów na podium. Trudno poddawać w wątpliwość obiektywne dane statystyczne. A z tych wynika, że w roku 2011 Śląsk odwiedziło cztery miliony turystów. Ów niezbity fakt podkreśla Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej. Z typową dla siebie stanowczością odrzuca wszelkie deliberacje sugerujące przypadkowość orzeczenia członków kapituły konkursowej. Problemem wizerunkowym Śląska jest pokutujący w świadomości wielu ludzi stereotyp. Postrzegają te tereny jako strefę przemysłową. Skojarzenie nie do końca prawdziwe i trącące na szczęście stopniowo na popularności. W granicach tej urozmaiconej geograficznie części kraju rozciąga się przecież pasmo Beskidów i Jura Krakowsko Częstochowska. Poza zainteresowaniem turystów nie pozostaje też obszar centralny, zurbanizowany. Świadczy o tym popularność Szlaku Zabytków Techniki nagrodzonego pierwszym Złotym Certyfikatem POT.
Czy jednak Szlak Orlich Gniazd wytrzymuje próbę porównania z dobrze skomercjalizowaną ofertą postindustrialną? Robert Nieroda, dyrektor Biura Związku Gmin Jurajskich, który z rąk prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej odebrał Złoty Certyfikat dla Szlaku Orlich Gniazd, twierdzi, że nie ma co do tego dwóch zdań. Komercjalizacja produktu jest dobrze udokumentowana. Obiekty usytuowane wzdłuż szlaku, rozwijająca się infrastruktura turystyczna i sieć usług, pozwalają na komponowanie interesujących ofert handlowych, z powodzeniem promowanych i sprzedawanych na rynku. Klienci? Znowu pomocne są statystyki. Słupki wskazują, że mniej więcej połowę stanowią turyści indywidualni szukający spokoju i wytchnienia w okolicach urozmaiconych przyrodniczo lub lubiący wypoczywać oddając się różnym formom aktywności. Pozostali to przedstawiciele tak zwanego sektora turystyki biznesowej. I jedni i drudzy są źródłem dochodów tutejszych hoteli, kwater agroturystycznych i firm specjalizujących się w organizacji pobytu. Jedną z nich od siedmiu lat z powodzeniem prowadzi Grzegorz Boksa. Uważa, że Szlak Orlich Gniazd wyjątkowo sprzyja rozwojowi różnego typu komercyjnych usług z uwagi na swoją różnorodność i nie nastręczającą trudności dostępność dla turystów o wielorakich zainteresowaniach. Pozostałości historycznych zamków i odbudowane warownie, tereny spacerowe, biegowe, i trasy rowerowe, wymarzone wertepy, których poszukują miłośnicy off-roadu, skały wspinaczkowe, jaskinie, dwie niedalekie pustynie – to wszystko otwiera pole inicjatyw dla instruktorów wspinaczki, speleologii, narciarstwa biegowego, przewodników, hotelarzy, firm transportowych, cateringowych, gastronomicznych i wszystkich, które specjalizują się w obsłudze ruchu turystycznego. Panuje dobry klimat do jego popularyzacji. Starają się o to wspólnie Związek Gmin Jurajskich, Śląska Organizacja Turystyczna i Jurajska Organizacja Turystyczna. Do inicjatywy przedłużenia sezonu turystycznego na miesiące zimowe przyłączyli się hotelarze. Tutejsze łagodne wzniesienia nadają się do uprawiania narciarstwa biegowego. Okolica cieszy zarazem oko. Skały i mury zamków piękne latem, zimą nabierają szczególnego, niepowtarzalnego, surowego wyglądu. Jak zapewnia z kolei dyrektor Robert Nieroda, Związek Gmin Jurajskich robi wszystko, aby instytucje, przedsiębiorcy i osoby zarabiające, w ten czy inny sposób, na obsłudze turystów, jednoczyły się wokół wspólnego celu, jakim jest rozwój gospodarki turystycznej na tym terenie.
10 certyfikatów, trzy wyróżnienia
Zgodnie z protokołem do dziesiątej edycji Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny zgłoszono 43 kandydatury pretendentów do Certyfikatu POT oraz 9 do Złotego Certyfikatu. W głosowaniu kapituła wybrała 10 produktów turystycznych, które nagrodzono Certyfikatem POT, trzem przyznano wyróżnienia. Certyfikaty POT 2012 otrzymały następujące produkty turystyczne. Carnaval Sztuk-Mistrzów w Lublinie; Kompleks termalno-narciarski Bania; Miasteczko Twinpigs - westernowy park rozrywki w Żorach; Podziemna trasa turystyczna w Rzeszowie; Szlak Piastowski; Śladem europejskiej tożsamości Krakowa - szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego; Świętokrzyski szlak archeo-geologiczny; Trasa turystyczna w Kopalni Soli Bochnia wzbogacona o podziemną ekspozycję multimedialną; Uniejów - pierwsze w Polsce uzdrowisko termalne; Wyspa Młyńska wyspą kultury. Wyróżnienia - Impreza promująca region „Sabat Czarownic”; Kulinarne imprezy regionalne czyli dziedzictwo kulinarne Warmia – Mazury - Powiśle; Złota Kraina Pstrąga.
- «« poprzednia
- następna