Rozmowa z Janem Wieczorkowskim, prezesem Małopolskiej Organizacji Turystycznej

Dobra współpraca z partnerami w terenie to klucz do promocyjnych sukcesów

Jan Wieczorkowski

Aktualności Turystyczne: - Jak wpisują się działania Małopolskiej Organizacji Turystycznej w wizje strategii turystycznej Województwa Małopolskiego?

Jan Wieczorkowski: - Podniesienie konkurencyjności turystycznej Małopolski to jeden z głównych celów zapisanych w dokumencie „Kierunki Rozwoju Turystyki Województwa Małopolskiego na lata 2008-2013”. Województwo realizuje je m.in. poprzez działania promujące turystykę w regionie. Małopolska Organizacja Turystyczna, przy wsparciu finansowym Ministerstwa Gospodarki opracowała w roku 2006 dokument „Strategia Rozwoju Turystyki dla Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013”. Strategia, poprzedzona badaniami ruchu turystycznego powstała we współpracy z gronem ekspertów, naukowców i praktyków. Dokument został przekazany Zarządowi Województwa jako materiał, który powinien być pomocny przy tworzeniu planów operacyjnych realizowanych przez Województwo.

- Badania ruchu turystycznego według metody opracowanej przez zespół powołany przez MOT przez długi czas były jedynymi tego rodzaju w Polsce. W jakiej mierze ich wyniki pomagają przy prognozowaniu i planowaniu przedsięwzięć turystycznych?

- W bieżącym roku przystępujemy do kolejnej już edycji badań ruchu turystycznego w regionie. Ankiety w 7 językach przeprowadza osobiście rzesza przeszkolonych ankieterów. Badania mają charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Pokazują nie tylko, ilu turystów i odwiedzających przybywa na przestrzeni roku do regionu, ale pozwalają na szczegółowe analizy tego ruchu. Turyści odpowiadając na pytania, co się podobało i jakie są mankamenty pobytu w regionie, podpowiadają kierunki zmian i rozwoju sektora obsługi turystów w bardzo szeroko pojętym znaczeniu. Uzyskane od respondentów informacje, ile pieniędzy wydano, pozwalają oszacować skalę przychodów z turystyki, a deklaracje, ile więcej mógłby wydać turysta, gdyby znalazł odpowiedni cel i jakiego rodzaju miałby to być wydatek, ułatwiają prognozy dla inwestorów i podsuwają pomysły na zagospodarowanie turystyczne. Z naszych doświadczeń korzystają inni - w roku 2008 nasz zespół przeprowadzał badania dla województwa łódzkiego i miasta Łodzi.

- Regionalne organizacje, skupiające w swoich szeregach samorząd i biznes turystyczny, są ważnym ogniwem koordynacji działań tych dwóch sektorów w zakresie rozwoju turystyki. Jak to wygląda w Małopolsce?

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit