Konferencja LGR

Tradycyjne produkty lokalne ważnym składnikiem marki regionów

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Dobiegniewskie”  serdecznie zaprasza na  piknik pn. „Smaki Pojezierza - III Regionalny Dzień Rybaka”, który odbędzie się 18  sierpnia  2013 r. na terenie Poligonu Wojskowego przy ul. Waszkiewicza 1 w Skwierzynie.  Impreza jest organizowana w ramach środka 4.2 „Wsparcie na rzecz współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej na rok 2013”.

W lipcu, w pięknym pałacu w Mierzęcinie koło Dobiegniewa (Lubuskie) odbyła się konferencja lokalnych grup rybackich (LGR) pod hasłem „Food tourism - rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych”.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele LGR „Żabi Kraj” z gmin: Chybie, Dębowiec, Goczałkowice Zdrój, Pawłowice, Skoczów, Strumień, Zebrzydowice (województwo śląskie); LGR „Opolszczyzna” z gmin: Lasowice Wielkie, Lewin Brzeski, Murów, Niemodlin, Ozimek, Pokój, Popielów, Świerczów, Tułowice,  Turawa i Zębowice (województwo opolskie); LGR „Mazurskie Morze”  z gmin:  Biała Piska, Mikołajki, Orzysz, Piecki, Pisz, Ruciane-Nida (województwo warmińsko-mazurskie); Darłowskiej Grupy Rybackiej z gmin: Darłowo, Malechowo, Polanów, Sianów, Sławno (województwo zachodniopomorskie); LGR   „Rybacka Brać Mierzei” z gmin: Cedry Wielkie, Krynica Morska, Nowy Dwór Gdański, Ostaszewo, Pruszcz Gdański, Sztutowo, Stegna (województwo pomorskie). Członkami stowarzyszeń LGR są samorządy, przedsiębiorcy, rybacy, spółdzielnie rybackie i organizacje pozarządowe.

W wydarzeniu wzięli udział m.in. Marek Żeromski, dyrektor Departamentu Rolnictwa, Środowiska i Rozwoju Wsi w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, Jan Świrepo, wicewojewoda Lubuski, Maciej Pietruszka, burmistrz Drezdenka, Wiesław Sawicki, burmistrz Strzelec Krajeńskich,  Jadwiga Błoch, prezes Lubuskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej LOTUR, Marian Ludwikowski, prezes Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w  Gorzowie Wielkopolskim.

Wszystkich zgromadzonych powitał Kazimierz Szmid, prezes LGR „Pojezierze Dobiegniewskie”. Joanna Wojciechowska, kierownik Biura tegoż LGR podsumowała realizację projektu współpracy pn. „Kuchnia regionalna”, który objął m.in.: wyjazd studyjny  do LGR „Żabi Kraj”, warsztaty kulinarne z udziałem LGR „Mazurskie Morze” oraz publikację Atlasu Kulinarnego  „Rybne Regionalia”. W powszechnej ocenie uczestników konferencji ta pionierska, profesjonalnie wydana publikacja, jest bardzo istotna dla promocji zarówno rybnych produktów kulinarnych, jak też atrakcyjności turystycznej regionów, w których powstają te produkty.

Dr Krzysztof Piotrowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przedstawił prezentację pn. „Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego podnoszącego atrakcyjność regionu”, w trakcie której poruszył kwestię teoretycznego aspektu produktu turystycznego - czym jest produkt turystyczny, co się na niego składa, przedstawił cykl życia produktu, przykłady produktów turystycznych związanych z turystyką wodną, wędkarstwem, konsumpcją ryb.

Dr Jan Paweł Piotrowski z ALMAMER Szkoły Wyższej w Warszawie  przedstawił temat „Relacje gastronomia - turystyka dawniej i dziś, wyzwania, szanse, zagrożenia  - z uwzględnieniem specyfiki grup rybackich”. Podkreślił konieczność częstszego odwoływania się w promocji do tradycji połowu i konsumpcji ryb. Zwrócił uwagę, że w okresie prześladowań pierwszych chrześcijan, podobizna ryby była ich znakiem rozpoznawczym. Lekarze jednoznacznie potwierdzają zdrowotność ryb. Wędkowanie jest modne. Atrakcją turystyczną staje się towarzyszenie rybakom w połowach. Należy zadbać o tradycyjne rybactwo, zachować lub przywrócić wędzarnie i tawerny rybne, tak charakterystyczne dla nadmorskich, nadrzecznych i nadjeziornych miejscowości. Niezbędna jest szersza dostępność ryb i przetworów rybnych, nie tylko z okazji festynów. Warto przywrócić niektóre dawniejsze dobre doświadczenia, tworząc choćby sieć specjalistycznych sklepów i barów rybnych. Opakowania przetworów rybnych powinny komunikować o miejscach ich powstawania, przyczyniając się przez to do ich promocji.

Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Gdańsku w prezentacji „Pomorskie slow food, slow life, slow tourism, czyli nowoczesny marketing terytorialny” omówiła sposoby wykorzystywania  światowych tendencji w kreowaniu produktu turystycznego regionu. Dalsze zbliżenie lokalnych grup rybackich i turystyki dobrze rokuje obu dziedzinom.

Jan Paweł Piotrowski

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit