PLOT i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Nowych rynków nie szuka się po omacku

Pomnik Ofiar Czerwca 1956 (Poznańskie Krzyże) na pl. Mickiewicza

Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna rozpoczęła w styczniu 2009 r., wspólnie z Katedrą Turystyki tamtejszego Uniwersytetu Ekonomicznego, realizację programu pod nazwą „Poznański barometr turystyczny”. „Barometr” ma, oczywiście, mierzyć „turystyczne ciśnienie” miasta i całej aglomeracji, turystów z kraju i zagranicy.

- Jest to system badania ruchu turystycznego – objaśnia Jan Mazurczak, dyrektor Biura Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. – Chcemy wiedzieć na bieżąco, kto do nas przyjeżdża, co się podoba, a co nie, aby błyskawicznie wyciągać wnioski z uzyskiwanych wyników. Reagując na nie, zamierzamy przygotowywać oferty, m.in. ulotki, aby turyści czuli się u nas jak najlepiej, a po powrocie do domów przekonywali znajomych, że warto do nas przyjeżdżać.

Baza „barometru”

Rozpoczęte w Poznaniu badania nie mają precedensu w Polsce, chociaż prowadzone są już gdzie indziej, choćby w Szwajcarii, we Francji czy przez lizbońską organizację turystyczną, do której PLOT stara się porównywać. Gdy tam podobne sondaże przynoszą informację, że np. z któregoś kraju przyjeżdża 1 procent wszystkich odnotowanych turystów, na dany język tłumaczy się ulotki, powyżej 3 proc. – przygotowuje się kampanię billboardową, powyżej 5 proc. zaprasza się dziennikarzy, powyżej 8 proc. – zamawia się reklamy telewizyjne, powyżej 15 proc. – organizuje się study toury dla uznanych touroperatorów i dla biur podróży. W taki sposób, reagując na sytuację, uruchamia się działania, które powinny zaowocować wzrostem liczby turystów. Nowych rynków nie szuka się po omacku, nie na zasadzie „wydaje się”, że gdzieś tam należy się promować.

W Poznaniu najpierw jednak zebrano informacje (z dwóch ostatnich lat), m.in. od miejscowego Centrum Informacji Turystycznej, z lotniska pasażerskiego Ławica, muzeów oraz innych placówek kulturalnych. Mając taką bazę danych wdrażanie „barometru” rozpoczęto od ankietowania gości wszystkich hosteli, jednak wyłącznie tych, którzy przyjeżdżają w celach turystycznych, a także uczestników wycieczek zorganizowanych, korzystających z przewodników PTTK. W tym drugim przypadku miejscem przeprowadzania ankiet są tzw. bramy turystyczne, m.in. Ostrów Tumski z reliktami grodu Mieszka I i Bolesława Chrobrego i najstarszą polską katedrą, Stary Rynek, Stary Browar i plac Adama Mickiewicza z Poznańskimi Krzyżami, gdzie zwykle kończą się trasy wycieczek po mieście. Ankietowanie jest jednym z trzech filarów systemu „barometr”. Formularze zostały przygotowane w sześciu językach.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit