Na targach Lato widać produkty konsorcjów POT

Rycerze z zamnu Liw na stoisku Mazowsza

Targi Turystyki i Wypoczynku Lato oscylują w stronę targów regionów- widać to coraz bardziej z roku na rok. Zawsze, od dwudziestu lat były to targi konsumenckie, w klimacie rodzinnego kiermaszu turystycznego. Widać to tym bardziej, odkąd połączono targi ofert turystycznych z Targami Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych Regionalia, gdzie wystawiają się producenci żywności i produktów lokalnych, co nadaje imprezie charakteru swojsko –jarmarcznego.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest „Bajkowy świat", toteż wielu wystawców spośród 130 obecnych na targach podporządkowało swoje wystąpienia tej idei. Uczestniczący w otwarciu targów podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Tomasz Jędrzejczak, zauważył, że targi stwarzają okazję do obserwowania zmian zachodzących w polskiej branży turystycznej, chociażby w agroturystyce i w ofercie turystki aktywnej. Wyraził też nadzieję, że wystawcy ułatwią mieszkańcom stolicy planowanie wakacji poprzez skorzystanie z oferty regionów i przyciągną gości z zagranicy.

W bajkową konwencję najlepiej wpisała się część wystawiennicza Suwalszczyzny, która zabudowała swoje stoiska scenografią wzorowaną na taborze cygańskim. Kolorowo i nieco bajkowo, a całość pod szyldem „ Witamy w baśniowej krainie", wykorzystującym legendy wpisane w historię i piękno tej krainy. Oferta ta jest skierowana do miłośników podróży bliskich i dalekich, głównie rodzin z dziećmi, szukających na łonie przyrody rekreacji i rozrywki, ale i walorów edukacyjnych . Wśród regionów najbliższe bajkowej konwencji było Mazowsze, region partnerski targów, które zaprezentowało na stoisku i na scenie rycerzy z Muzeum Zbrojowni na Zamku w Liwie, zrzeszonych w Lokalnej Organizacji Turystycznej „Gościniec Litewski". Stoisko Mazowsza przyciągało uwagę dzieciaków i rodziców balonikami z czerwonym sercem, nawiązującymi do wizerunku regionu, było też bardzo aktywne na scenie targów. Rycerze z pokazem walk zapraszali na liwski zamek na turniej rycerski i turniej smaków, a Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, prezentujące modele lokomotyw i pociągów dało próbkę swojej interesującej kolekcji. Rzecz jasna, wśród regionów rzucały się w oczy te, które mają niestandardową zabudowę, czyli świętokrzyskie z projektem Green Velo, w który wpisuje się również kapsuła czasu, małopolskie ze stoiskiem zbudowanym wokół czerwonego korala symbolizującego region oraz z daleka widoczne było województwo śląskie, które również przyciągało uwagę gości występami niezrównanego zespołu Śląsk. Generalnie rzecz biorąc, wystawcy z części turystycznej coraz bardziej wpisują się w trend dyktowany sąsiedztwem Regionaliów i tworzą atmosferę przygody, bo nawet na niewielkich stoiskach robią wszystko, by zwrócić uwagę na ofertę turystyczną poprzez kontakt się z folklorem i tradycją regionów. Poprzez degustację lokalnych przysmaków w rustykalnej scenografii, poprzez stroje, muzykę i lokalne rękodzieło oferty dotyczące wypoczynku lepiej działają na wyobraźnie klientów, obiecując przygodę i dobrą zabawę.

Bardzo istotnym elementem podczas targów były prezentacje kulinarne na stoisku Polskiej Organizacji Turystycznej. Położenie nacisku na kulinaria jest konsekwencją polityki promocyjnej POT, zgodnie z którą założone w ubiegłym roku konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne" promuje narodową turystykę, zgodnie z najnowszymi trendami, poprzez dziedzictwo kulinarne. W imieniu konsorcjum zaimprowizowaną na stoisku POT kuchenną wyspę obsługiwał szlak kulinarny „Ślaskie smaki". DyrektorŚląskiej Organizacji Turystycznej Agnieszka Sikorska wspomagana jest w tych działaniach przez pasjonata kuchni, propagatora tradycji śląskich i blogera kulinarnego, Michala Bałazego, który z powodzeniem zaprezentował się poprzednio na targach ITB w Berlinie. To nasze odkrycie – mówi Agnieszka Sikorska – szef kuchni, a jednocześnie kreator smaku, pomaga nam w krzewieniu idei promowania dziedzictwa kulturalnego Śląska i jego atrakcji turystycznych poprzez kuchnię. Kluski śląskie, krupnioki, karminadle i kaczka z modrą kapustą – te spośród tradycyjnych śląskich dań zostały wybrane do codziennych degustacji dla gości targów Lato 2015 . Ponadto każdego dnia odbywała się nauka "kulania" klusek śląskich oraz porady i konsultacje dla publiczności targowej.

Drugie z konsorcjów produktowych POT - konsorcjum zdrowia i urody, zaprezentowało się równie interesująco na Targach Lato 2015. Oferta promująca ideę życia w stylu wellness zgromadzona została na „wyspie SPA" zaaranżowanej przez wiodący magazyn spa&wellness - Eden. Przy tej okazji wydano także katalog 100 najlepszych hoteli spa w kraju, przyznano nagrody dla osobowości działające w tym segmencie, a także niejako zainaugurowano konkurs najpiękniejszego spa. Magazyn Eden, który jest członkiem afiliowanego przy POT konsorcjum Zdrowe i Uroda - informuje Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej – w roku bieżącym świętuje swoje dziesięciolecie i przy tej okazji trzeba podkreślić jego rolę w promocji turystyki zdrowotnej i w integracji branży wokół tego produktu. Wspomniane Konsorcjum Zdrowie i Uroda jest próbą zintegrowania równego rodzaju partnerów wokół idei budowy marki tego typu produktu. Wychodzimy z założenia, że ten sektor usług promując się wspólnie oraz współdziałając na polu komercjalizacji, będzie o wiele bardziej rozpoznawalny przez klientów a więc powoli uzyskiwał status marki. Bardzo się cieszymy, że pismo Eden jest medialnym nośnikiem idei partnerstwa - informuje Bartłomiej Walas.

- Udział prezesa Walasa w ceremonii wręczenia honorowych nagród „Klucze do Edenu" podkreśla, jak bardzo POT ceni sobie tę współpracę – mówi redaktorka naczelna Magazynu Eden, Katarzyna Sołtyk i dodaje, że te nagrody - symboliczne klucze do raju otrzymały osoby szczególnie zasłużone dla idei wellness, a tym samym dla rozwoju produktu turystycznego bazującego na tych usługach. Jest to siedem równorzędnych wyróżnień, które przyznaje Kapituła Magazynu Eden. Zależy nam, żebyśmy mieli najpiękniejsze ośrodki SPA i żeby klienci wiedzieli, komu je zawdzięczają, bo przecież na jakość tej oferty składają się wyniki pracy wielu osób: twórców kosmetyków i metod kosmetycznych, gestorów bazy, terapeutów i naukowców, przedstawicieli gastronomii i słowem – wszystkich budujący przez lata ten rynek w Polsce.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit