Powołanie lokalnej organizacji turystycznej zapisano w Strategii Rozwoju Turystyki Kołobrzegu jeszcze w 2007 roku

Jest decyzja, woli brak

Ryszard Woźniak, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Turystyczno-Uzdrowiskowego w Kołobrzegu, które działa od   jedenastu lat i skupia obecnie 100 członków. Stowarzyszenie współpracuje z władzami miasta, CPiIT, należy do Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, a prezes Woźniak pełni funkcję członka Zarządu ZROT

Najwyższe kryteria rozwoju turystycznego

W ciągu ostatnich dwóch lat w Kołobrzegu przybyło blisko 6,5 tysiąca miejsc noclegowych w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych, oferujących wypoczynek i luksusowe zabiegi zamożniejszym i bardziej wymagającym gościom. Teraz patrzą, co zrobić, by zapełnić hotele przez cały rok.

- Mimo, że nie mamy LOT-u w Kołobrzegu, mamy najwyższe kryteria rozwoju turystycznego w województwie, największą ilość miejsc noclegowych, najwyższą jakość usług – uważa Ryszard Woźniak, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Turystyczno-Uzdrowiskowego w Kołobrzegu. RSTU działa od jedenastu lat, skupia obecnie 100 członków. Współpracuje z władzami miasta, CPiIT, należy do Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, a prezes Woźniak pełni funkcję członka Zarządu ZROT.

Idea powstania RSTU w wielu punktach jest zbieżna z LOT, ale jest też przykładem własnej drogi działania na tym polu. „Razem można więcej" – podkreślają członkowie stowarzyszenia. Przyznają, że potrzebują wsparcia miasta, tak jak miasto ich udziału w realizacji strategii promocji, zapewnieniu dobrych warunków pobytu gościom, bo w interesie obu stron jest likwidacja sezonowości i stworzenie dobrej marki Kołobrzegu, atrakcyjnego przez cały rok.

Regionalne Stowarzyszenie Turystyczno-Uzdrowiskowe mogłoby stanowić zalążek utworzenia lokalnej organizacji turystycznej. Powstała nawet koncepcja przekształcenia. Przepadła jednak w głosowaniu. Na początku tego roku wśród 52 członków RSTU przeprowadzono ankietę w sprawie KLOT. Za jego powołaniem było 18 głosów, a 28 było przeciw. Chęć wstąpienia do KLOT wyraziło 13 członków, 31 powiedziało „nie". Kolejne pytanie dotyczyło ewentualnego przekształcenia RSTU w KLOT - 15 ankietowanych powiedziało „tak", przeciwnych było 37.

I dalej każdy idzie swoją drogą

W przedłużających się dyskusjach nad powołaniem lokalnej organizacji turystycznej w Kołobrzegu od dawna pojawiały się wątpliwości, że zamiast oczekiwanej jedności i jednej organizacji opartej na partnerstwie publiczno-prawnym, w końcu podział się pogłębi i powstanie następna, konkurencyjna organizacja. Długo nie trzeba było czekać. 22 lipca zarejestrowana została Fundacja Kołobrzeg Polskie Centrum SPA, skupiająca przedstawicieli dziesięciu hoteli, w większości cztero- i pięciogwiazdkowych. Fundacja ma być platformą wymiany poglądów, chce podejmować działania promocyjne, organizować wspólne kampanie reklamowe, aktywizować środowisko do wypromowania Kołobrzegu jako głównego ośrodka SPA w Polsce. Fundacja zaprasza do współpracy RSTU i odwrotnie, to samo mówi też CPiIT. I dalej każdy idzie swoją drogą. Szybkiego rozwiązania takiej sytuacji na razie nie widać. Pewnie potrwa ona jeszcze dopóty, dopóki nie pojawi się prawdziwy, zdecydowany lider, mający autorytet u małych i wielkich przedsiębiorców.

Czas też, by władze miasta w końcu jasno sprecyzowały swoje zamierzenia. Samo zapisanie ich w strategii nie wystarcza.

Ewa Dubois

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit