GOT namawia do innowacji w marketingu

Branża turystyczna również musi być on-line

Uczestnicy konferencji „Nowe trendy w turystyce” przygotowanej przez Gdańską Organizację Turystyczną  / fot.: Kazimierz Netka

Już po raz trzeci Gdańska Organizacja Turystyczna - Gdańsk Convention Bureau (GOT-GCB) podążyła za nowymi trendami w turystyce organizując 21 marca skierowaną do branży konferencję „Nowe trendy w turystyce”.

Wpływ mediów na urlopowe decyzje

Z kim bardziej opłaci się „trzymać”,  w przekazywaniu klientom wiadomości o ofertach wypoczynku, relaksu, kulturalnego spędzania wolnego czasu podczas urlopu - na takie m.in. pytanie szukano odpowiedzi podczas tego spotkania, na które do Hotelu Gdańsk przybyło około 150 osób. Kogo wybrać jako „medium”: prasę, radio, telewizję, czy może blogi znanych ludzi, mające setki tysięcy czytelników?

- Spotkania, podczas których poruszana jest tego rodzaju tematyka, cieszą się coraz większą popularnością - mówiła Anna Bartoszewicz–Pajka, wiceprezes Zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej. - Z mojej wiedzy wynika, że to jedyna taka konferencja w Polsce, skupiająca się na nowych trendach w turystyce.

Dynamika blogosfery

- Blogi w Polsce czyta miesięcznie około 11 milionów osób, a blogerzy są dynamicznie rosnącą grupą dziennikarzy obywatelskich, mających w coraz większym stopniu realny wpływ na decyzje i opnie swych czytelników - mówił Krystian Cieślak, senior consultant Citybell Consulting, podczas wykładu pt. „Blogerzy a promocja miejsc. Mity. Fakty. Inspiracje”. „Działania bloggers relations mają szansę stać się najbardziej efektywnym elementem marketing mix realizowanym w mediach społecznościowych, pod warunkiem prowadzenia ich w odpowiedni sposób” - napisał Krystian Cieślak w specjalnej broszurze, przygotowanej przez GOT dla uczestników konferencji.

Tygodniki opinii mają około 185 tysięcy czytelników, blog Kominek skupia ich 220 tysięcy. Jeden z magazynów turystycznych ma 23 tysiące czytelników. Ibedekter.pl - 28 tysięcy. Czytelnicy blogów należą do najbardziej atrakcyjnej grupy społecznej; 88 procent z nich jest przed 35. rokiem życia. Pochodzą z dużych aglomeracji. Są czynni zawodowo. Trzeba jednak włożyć nieco wysiłku w nawiązanie współpracy z blogerami. - To mit, że nie są oni zainteresowani; to firmy i instytucje składają niewłaściwe propozycje - stwierdził Krystian Cieślak. - W Polsce jest około trzech milionów blogerów. Z tej liczby kilkadziesiąt tysięcy bloguje regularnie. Blogerom zależy na unikatowości treści tekstu, który się im oferuje. Zainteresowani są bezpośrednim uczestnictwem w wydarzeniu, by potem napisać o nim na swoim blogu.

Intensywny rozwój serwisów geolokalizacyjnych

Oprócz zalet blogosfery, na konferencji przedstawiono też m.in. serwis foursquare, a także platformę zakupów grupowych, ukazując możliwości wykorzystania tych innowacyjnych narzędzi w kampanii promocyjnej firmy. Przedstawił to Jarosław Marciuk, właściciel firmy INSPIROS Consulting Group, podczas wykładu pt. „Rewolucja w meldunkach - czyli serwisy geolokalizacyjne Foursquare i Facebook Places w turystyce”.

Dla branży turystycznej serwisy geolokalizacyjne stają się nowym, atrakcyjnym narzędziem marketingowym” - napisał Jarosław Marciuk w broszurze, przygotowanej przez GOT na konferencję. „Ich użyteczność warto zaznaczyć przy wskazywaniu miejsc w pobliżu, kategoryzowaniu ich, rekomendowaniu, tworzeniu dedykowanych przewodników. Ważną funkcją jest możliwość wprowadzenia własnych promocji i docieranie z informacją do tych, którzy są w pobliżu. Informacje o rabatach, nagrodach, gratyfikacjach mogą przekazywać hotele, restauracje, muzea czy punkty informacji Turystycznej”. Zdaniem Jarosława Marciuka, serwisy geolokalizacyjne intensywnie się rozwijają. Trendów tych nie można lekceważyć. Warto więc poznać zasady geolokalizacji, by wiedzieć w jakim stopniu i kiedy warto z nich skorzystać.

- Wiem, że kilku uczestników po konferencji postanowiło wprowadzić serwisy geolokalizacyjne do swoich działań marketingowych – mówił J. Marciuk. Podczas konferencji niektórzy zainstalowali w smartfonie aplikację Foursquare. Kilka osób skorzystało ze specjalnej promocji jednego z hoteli i otrzymało bezpłatnie deser w restauracji.

Ciekawe prezentacje, doświadczeni prelegenci

W programie „Nowych trendów w turystce” znalazły się też następujące zagadnienia: „Poszerzona rzeczywistość, jako odpowiedź na potrzeby współczesnego prosumenta” - wykład prof. SGH dr hab. Magdaleny Kachniewskiej (prosument to aktywny konsument, który ma szeroką wiedzę o produktach i usługach związanych z ulubioną marką i tę wiedzę przekazuje innym – przyp. Red.); „Korzyści dla branży turystycznej wynikające ze stosowania partnerstwa publiczno-prywatnego na przykładzie Saur Neptun Gdańsk oraz Centrum Haffnera w Sopocie” - przedstawione przez prof. dr. hab. Aleksandra Szwichtenberga z Wyższej Szkoły Bankowej; „Nie ma Cię w aplikacji mobilnej – to błąd, strona www już nie wystarczy, czyli korzyści dla branży turystycznej na przykładzie gdansk4uMOBILE” - wystąpienie, które przygotował Jacek Mirecki, prezes Zarządu Ksi.pl ; „Wykorzystanie platformy zakupów grupowych w kampanii promocyjnej firmy” przygotowane przez Tomasza Dalacha, członka Zarządu Gruper.pl . Na zakończenie przewidziano warsztaty pt. „Klient nasz fan”, a prowadzenie ich powierzono Patrycji Matul - Head of SociALL w Gazeta.pl.

Zorganizowano też panel dyskusyjny: „Rezerwacja czy anulacja, czyli wpływ mediów na decyzje turystów”, powierzony do prowadzenia Piotrowi Świącowi, autorowi programu „Forum Gospodarcze” w TVP Gdańsk. Środki masowego przekazu mogą zachęcać wczasowiczów do przyjazdu, ale też powstrzymywać ich. Tak było kilka lat temu w Gdańsku, gdzie wskutek zbyt dużego nagłośnienia powodzi podczas wakacji, niektórzy urlopowicze rezygnowali z przyjazdów, mimo że nie było tak źle, jak można było wywnioskować z przekazów medialnych.

Laureaci Konkursu na Gdański Produkt Turystyczny

W czasie konferencji uroczyście uhonorowano laureatów tegorocznego konkursu na Gdański Produkt Turystyczny. Nagrodzono oferty z 2011 roku. Pierwszy, pt. „Love Tour” zgłosiła firma Akcent, a mówił o nim Leszek Nowak, kierownik Citytour. Jest to propozycja 1,5-godzinnej wycieczki meleksem (obejmującej 15 wyjątkowych miejsc w Gdańsku), podczas której można poznać zabytki związane z tematem przewodnim tej eskapady, jakim jest miłość. Drugi, pt. „Bitwa Morska - Oblężenie Twierdzy Wisłoujście” autorstwa Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, zwycięzca w plebiscycie internautów, przedstawiła Kinga Krause, zastępca kierownika Działu Marketingu i Analizy Ekonomicznej w MHMG. Pokaz ten  przypomina batalię między załogą okrętu a żołnierzami z Twierdzy Wisłoujście. W roku 2011 uczestniczyło w nim 100 rekonstruktorów z całego kraju i dwa galeony. Zużyto 100 kg czarnego prochu. Sukces skłonił MHMG do przygotowywania następnych inscenizacji.

- Jesteśmy świadkami bardzo ciekawych wypowiedzi dotyczących nowych mediów i możliwości realizacji promocji - powiedział Bogdan Donke, wiceprzewodniczący Rady Gdańskiej Organizacji Turystycznej, wiceprezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Aby mieć co promować, trzeba realizować takie produkty jak te nagrodzone, albo wymyślać nowe, mieć coś, co będziemy mogli oferować.

Podstawowy element dobrej obsługi ruchu turystycznego to dobre oferty, produkty. Nasi goście przyjeżdżają do Gdańska, aby go poznać osobiście, aby poczuć klimat Gdańska, poznać historię dawną i współczesną. Dlatego, to co realizuje Gdańska Organizacja Turystyczna jest bardzo ważne. Chcę wszystkich zachęcić do kreowania produktów, przygotowywania nowoczesnych ofert, pokazujących nasz piękny Gdańsk, duszę Gdańska - to, czego nie da się opisać, a można odczuć bezpośrednio. Gratuluję wszystkim uczestnikom konkursu na Gdański Produkt Turystyczny; było 10 zgłoszonych ofert. Zachęcam, by było ich więcej, by dostosowane zostały również do nowoczesnych mediów, o których dzisiaj mówimy.

Resume

- Konferencja była bardzo udanym wydarzeniem - podsumowuje Anna Bartoszewicz – Pajka, wiceprezes Zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej. - Potwierdziła to zarówno bardzo duża frekwencja, jak też opinie i rozmowy w kuluarach. Wiem, że dla wielu osób była odkryciem nowych narzędzi w marketingu, dla innych inspiracją, jak te narzędzia można skutecznie stosować w turystyce. Wszyscy uświadomiliśmy sobie, że blogi, portale geolokalizacyjne czy mobilne aplikacje to konieczność, jeśli mówimy o budowaniu przewagi konkurencyjnej i docieraniu do coraz młodszych klientów. Turysta to profesjonalny konsument: wie, czego chce, jest mobilny, chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami i równie chętnie korzysta z opinii innych – wybierając swoje wakacje. W związku z tym branża turystyczna również musi być on-line.

Kazimierz Netka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit