Długofalowa strategia KGHM i FIZAN

Miedziowy potentat buduje Polską Grupę Uzdrowisk

Dolnośląska Organizacja Turystyczna wspiera KGHM TFI w promocji uzdrowisk. Świadczą o tym wizyty studyjne organizowane przez DOT dla dziennikarzy zagranicznych  i przedstawicieli biur podróży. W ten sposób jedna z takich grup, z Mińska na Białorusi, trafiła w ub. roku do Cieplic. Na zdjęciu: w pijalni wód/ fot.: Marek Perzyński

KGHM Polska Miedź to już nie tylko tygrys wśród polskich firm przemysłu ciężkiego, ale i w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że zrobi konkurencję... żeńskim zakonom, które specjalizują się w prowadzeniu domów opieki nad seniorami.

Polanica, Kudowa, Duszniki, Cieplice, Połczyn, Świeradów – te uzdrowiska kupiła zależna od KGHM Polska Miedź firma „KGHM Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych SA”. Sprawuje nad nimi nadzór właścicielski poprzez KGHM i Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (FIZAN). Do tego dochodzi sieć hoteli znanych pod marką Interferie i apetyt na sieć domów opieki nad seniorami. Tak KGHM TFI SA stał się największą firmą zajmującą się lecznictwem i turystyką uzdrowiskową w Europie.

Jak duże jest zapotrzebowanie na domy seniora w Polsce, świadczy przykład tego typu obiektów, które prowadzą we Wrocławiu siostry zakonne. Czeka się w nich latami na miejsce, ale są takie, w których można je dostać od ręki, jeśli przekaże się zakonowi na własność mieszkanie. Nic dziwnego, że są pomysły, żeby przekształcić na domy opieki te wiekowe pensjonaty w Karpaczu, które przestały być konkurencyjne, ponieważ pod bokiem wyrosły im nowoczesne pensjonaty i hotele z bazą SPA. Pierwszy dom tego typu w miejscu pensjonatu w Karpaczu już powstał, ale jego właścicielka zapowiedziała, że zachowa pewną pulę miejsc na wypadek, gdyby ktoś zapukał z ulicy i poprosił o nocleg. Nie wiadomo, jak wiele domów opieki nad seniorami zamierza otworzyć KGHM TFI, ale już przymierza się do pierwszego w jednym z uzdrowisk.

Domy opieki to jeden z obszarów działalności KGHM TFI. Priorytetowy to Polska Grupa Uzdrowisk, którą KGHM TFI zamierza utworzyć z posiadanych przezeń kurortów. Po co? Uznano, że to najlepszy sposób, żeby zbudować markowy produkt i w ten sposób dotrzeć z ofertą do jak najszerszej liczby kuracjuszy, przede wszystkim komercyjnych. Jak z frekwencją jest obecnie? Na przykład w Cieplicach-Zdroju trudno o miejsce w miesiącach jesiennych, jednak kalendarz ma 12 miesięcy i każdy musi przynieść odpowiedni zysk.

Spółka giełdowa Interferie, także zarządzana przez KGHM I FIZAN, dysponuje kilkoma hotelami, a perłą w koronie jest hotel Interferie Medical SPA w Świnoujściu, który zbudowano w 2011 r. To kolos – jednorazowo może przenocować pół tysiąca osób i oddać do dyspozycji profesjonalny instytut Medical-SPA.

Dlaczego KGHM TFI zainwestował w Świnoujściu? Z wielu względów. Po pierwsze, to miejscowość mająca status uzdrowiska, co doskonale wpisuje się w strategię firmy budowania oferty skierowanej do klienteli zainteresowanej profilaktyką zdrowotną. Po drugie, hotel położony jest w strefie nadmorskiej, co jest dodatkowym atutem. Po trzecie, Świnoujście graniczy z terytorium Niemiec, a Niemcy to dobra klientela dla obiektów uzdrowiskowych – lwia część gości hotelu to goście zza zachodniej miedzy.

Podobnym motorem napędowym był dla Świeradowa hotel „Malachit” Interferie. Zestarzał się, co dla hotelu dobre nie jest. Świeradów przeżywa renesans od kiedy otwarto w pobliżu granice z Niemcami i zbudowano nowoczesny wyciąg. „Malachit” na tym zyskał, bo w tak dynamicznie rozwijającej się miejscowości warto inwestować. Tak „Malachit” dostał od właściciela Aquapark. W połowie grudnia otworzył podwoje. Wprawdzie na stronie internetowej hotelu za bardzo się tym nie chwalą, ale strategia marketingowa w KGHM TFI jest dopiero w budowie i zamierzają z nią ruszyć w pełni wraz z powołaniem Polskiej Grupy Uzdrowisk, co ponoć ma nastąpić lata dzień. Materiały marketingowe będą przygotowywane zgodnie z zasadą identyfikacji wizualizacji. Na wiosnę ma być gotowy folder.

Dolnośląska Organizacja Turystyczna wspiera KGHM TFI w promocji uzdrowisk z wielu względów. Po pierwsze, Kudowa, Polanica, Duszniki, Cieplice i Świeradów to duża wartość na turystycznej mapie regionu i warto się tym chwalić. Po drugie, uzdrowiska dają zatrudnienie bardzo wielu rodzinom i należy zrobić wszystko, by to zatrudnienie utrzymać, zwłaszcza na ziemi kłodzkiej, gdzie bezrobocie jest spore.

Marek Perzyński

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit