Małopolska

Dla zdrowia i wedle gustu

Leszek Zegzda, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

- Spośród 44 uzdrowisk polskich, 10 leży w Małopolsce. Nie sposób nie brać pod uwagę tego sektora przy spojrzeniu na spektrum produktu turystycznego regionu - mówi Leszek Zegzda, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, podkreślając, że turystyka uzdrowiskowa jest jednym z priorytetowych produktów markowych Polski.

O pozycji turystyki uzdrowiskowej przesądzają czynniki wewnętrzne, takie jak walory zdrowotne i turystyczne miejscowości uzdrowiskowych, ale i  tendencje światowe  w rozwoju turystyki.

Nowe czasy - nowe spojrzenie

Małopolskie uzdrowiska są bardzo zróżnicowane i specyficzne cechy każdego z nich decydują o wyborze przez klienta. Jednak w związku z dynamicznym rozwojem bazy uzdrowiskowej, zmienia się stereotypowe do nich podejście. Takim przykładem jest Rabka, kojarzona tradycyjnie jako uzdrowisko dziecięce, która poprzez modernizację i renowację parku zdrojowego i bogatą ofertę rekreacyjną przyciąga coraz więcej osób w wieku starszym. Z drugiej strony nobliwa „perła uzdrowisk” - Krynica Zdrój, z deptakiem i muszlą koncertową, coraz częściej postrzegana bywa przez pryzmat nowoczesnych stacji narciarskich z torem saneczkowym czy lodowiskiem i staje się mekką osób aktywnych, młodych i przedsiębiorczych.

Zgodnie z trendami obserwowanymi w turystyce i perspektywami jej rozwoju, klienci biur podróży coraz częściej wybierają oferty wypoczynku łączącego pobyt w ośrodkach realizujących usługi zdrowotne z szerokimi możliwościami uprawiania różnych dziedzin sportu i dającymi możliwości bliskiego kontaktu z naturą. - Fachowcy podkreślają, że na obserwowany wzrost zapotrzebowania na turystykę uzdrowiskową wpływ ma z pewnością starzenie się społeczeństw przy jednoczesnym zachowaniu dobrej kondycji do późnych lat, mniej liczne rodziny, czy wzrost świadomości zdrowotnej - zauważa Leszek Zegzda. Zjawiska te powodują ogólny wzrost zapotrzebowania w uzdrowiskach na usługi o charakterze rozrywkowo-wypoczynkowym. Zwłaszcza te adresowane do osób w starszym wieku czy rodzin wielopokoleniowych. Spodziewać się można też popytu na produkty dla osób podróżujących pojedynczo, tak zwanych  singli, czy będących w fazie życia zwanej „pustym gniazdem”.

Zdrowie, aktywność, odnowa biologiczna

Gestorzy bazy noclegowej  i infrastruktury turystycznej mogą spodziewać się zwiększenia popytu na produkty luksusowe i produkty specjalistyczne. Przy wyborze celu podróży będą częściej brane pod uwagę zdrowotne aspekty wypoczynku, z naciskiem na wakacje aktywne lub oferujące aktywny wypoczynek. Z pewnością na brak zainteresowania nie będą cierpieć produkty związane z odnową biologiczną, czego zwiastunem jest bardzo dynamiczny rozwój bazy usług wellness & spa wokół uzdrowisk małopolskich. Stawia to wyzwania przed gospodarzami miejscowości uzdrowiskowych, przed branżą turystyczną i lokalnymi organizacjami turystycznymi odpowiedzialnymi za budowę i rozwój produktu uzdrowiskowego. Zainteresowanie potencjalnego odbiorcy ofertą turystyki uzdrowiskowej wymaga prowadzenia stałych działań prowadzących do podniesienia i utrzymania wysokiego standardu usług, jak też do podejmowania skutecznych działań promocyjnych i marketingowych.

Wszystkie te determinanty wskazują, w jakim kierunku powinien rozwijać się małopolski produkt uzdrowiskowy, by stał się konkurencyjny wobec innych marek kojarzonych z turystyką  prozdrowotną, rekreacyjną, a także turystyką kulturową.

Rywale nie śpią

W skali kraju konkurencyjną dla Małopolski ofertę uzdrowiskową reprezentują takie województwa, jak dolnośląskie z uzdrowiskami  między innymi Świeradów-Zdrój, Cieplice, Kudowa-Zdrój, Duszniki-Zdrój czy Polanica-Zdrój; zachodniopomorskie z uzdrowiskami takimi jak  Kołobrzeg, Połczyn Zdrój, Kamień Pomorski, Międzyzdroje; w dalszej kolejności łódzkie: z uzdrowiskami  Uniejów; lubelskie z uzdrowiskami  Nałęczów oraz podkarpackie z uzdrowiskami m.in. Rymanów-Zdrój, Iwonicz-Zdrój. Od południowej granicy konkuruje z nią przede wszystkim najbliższy sąsiad, czyli Słowacja (Slovenske Kupele) oraz z Węgry ( Magyarfürdő). Należy zaznaczyć, że oba te kraje wydatkują na promocję turystyczną kraju znacznie większe kwoty niż Polska, a oferta pakietów uzdrowiskowych typu wellness & spa stanowi jeden z priorytetów promocyjnych tych krajów, w powiązaniu z ofertą konferencyjną, aktywną czy kulturową  jako jej komplementarną częścią.

W tym kontekście należy zastanowić się nad odpowiedzią na pytanie o skuteczność działań promocyjnych na rzecz pozytywnego wizerunku małopolskiego produktu uzdrowiskowego w świadomości turysty krajowego i zagranicznego oraz szukać instrumentów i metod na zwiększenie zainteresowania pobytem w uzdrowiskach Małopolski.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit