Silna marka regionalna to remedium na zmieniające się mody i warunki w turystyce

Skarby zbójnickie dotowane z unijnej skrzyni

Wbijanie różnych wielkości gwoździ specjalnymi młotkami w pień drzewa to jeden z elementów folkloru góralskiego wykorzystywany często w konkursach i regionalnych zabawach/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

Gmina Bukowina Tatrzańska wyrosła w ostatnich latach na potentata turystycznego Małopolski. Naturalny potencjał turystyczny: leżące w granicach gminy Tatry Wysokie  z Rysami i Morskim Okiem, wsie letniskowe, wierchy i przełom rzeki Białki, piękne widoki i żywy folklor nie byłyby w stanie przyciągnąć tak wielu turystów, gdyby nie przedsiębiorczość mieszkańców. Tu, właśnie ich staraniem powstały nowoczesne stacje narciarskie i kompleks basenów termalnych „Terma Bukowina”, którym nie można odmówić europejskiego poziomu.

- W ubiegłym sezonie gmina Bukowina Tatrzańska, licząca 12 tysięcy mieszkańców, gościła  około 1 miliona przyjezdnych. Nie należymy jednak do tych, którzy uważają, że nie trzeba się promować, bo wszyscy nas znają – mówi wójt gminy Sylwester Pytel. - Wiemy dobrze, że silna marka regionalna to remedium na zmieniające się mody i warunki w turystyce. Chcemy, by mieszkańcy gminy korzystali z dobrej koniunktury przez wiele lat. W trosce o tę markę realizujemy projekt promocyjny dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, o nazwie „Sekrety Zbójników, czyli Skarby Podhala”. Atrakcje turystyczne gminy Bukowina Tatrzańska to rzeczywiście nieprzebrany skarbiec, z którego czerpali już Tatrzańscy Zbójnicy, a należą do nich: góry, woda, śnieg i wyjątkowa bukowiańska przyroda: flora i fauna.

Pożytki płynące z projektu „Sekrety Zbójników, czyli Skarby Podhala”

Na bazie „zbójnickich skarbów” kreowany jest atrakcyjny wizerunek gminy: woda w górskich stawach, potokach i w basenach otoczona jest górami, szlaki wędrowne przeplatają się z chronioną Tatrzańskim Parkiem Narodowym i rezerwatami przyrodą, stwarzając warunki do aktywnej turystyki zimą i latem, a unikalne zwierzęta i rośliny inspirują też twórczość ludową i nadają kształt znakomitej regionalnej kuchni. Wszystkie te elementy,  wzajemnie powiązane, występują w instrumentach konsekwentnie prowadzonej promocji gminy. W ramach projektu „Sekrety zbójników, czyli Skarby Podhala” powstały foldery, mapy i film reklamowy, a na terenie gminy zostały zamontowane infokioski z informacjami o atrakcjach i usługach turystycznych.

 - Przyjmowanie turystów w licznych kwaterach, w pokojach gościnnych i pensjonatach to znaczny przychód dla mieszkańców gminymówi Józefa Sztokfisz, odpowiedzialna za promocję w Urzędzie Gminy Bukowina Tatrzańska. - Wielu z nich znajduje zatrudnienie w stacjach narciarskich. Rozwijają się inne usługi turystyczne: zaprzęgi konne, tzw. fasiągi,  czyli zaprzęgi konne kursujące po gminie i na drodze do Morskiego Oka, karczmy regionalne, sklepiki z pamiątkami, galerie z wyrobami regionalnymi. Skarby gminy, o których mowa, przekładają się więc w prosty sposób na zasobność jej mieszkańców. Wspieranie naszych skarbów pieniędzmi unijnymi pozwoli na ich pomnożenie. Wysokość środków uzyskanych z projektu to niemal 50 tysięcy euro, przy wkładzie własnym 5 procent oraz kolejnych 10 procentach z budżetu państwa.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit