Kolejowy rarytas

Pomoc ze strony samorządu - tylko intelektualna

Parowozownia w Wolsztynie, jedyna wciąż czynna i podziwiana na świecie, do której - jak pszczoły do miodu - ściągają miłośnicy starych kolei z wielu krajów, bynajmniej nie jest najstarszym zabytkiem kolejnictwa w Polsce. Najstarsza parowozownia z centralną obrotnicą znajduje się w Pile, także na terenie Wielkopolski.

Będąca wciąż własnością PKP, od końca XX w. nie jest już jednak potrzebna do celów, dla których wraz z całym kompleksem obiektów kolejowych w tym mieście została zbudowana w latach 1870-1874. Nie wyruszają stamtąd, jak z Wolsztyna, pociągi „zaprzężone” do parowozów, jeżdżące zgodnie ze stałym rozkładem jazdy. Niewykorzystywana, ze względu na zły stan techniczny i brak pomysłu, co można by jeszcze z nią zrobić, niszczeje w tempie zastraszającym, mimo iż objęta została ochroną konserwatorską.
Zabytkowy jest zresztą cały pilski węzeł kolejowy. Oprócz dworca znajdują się tam takie obiekty, także mające ponad stuletnią metrykę, jak wieża ciśnień z elewacją drewnianą, były zbiornik wodny przebudowany na budynek biurowy, dyspozytornia czy obiekt warsztatowy oraz magazyn. Są to zresztą najcenniejsze z zachowanych zabytków architektury w Pile. Ale także władze samorządowe tego miasta nie wykazują nimi zainteresowania…
Tymczasem Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013 przewiduje m.in. rozwój turystyki kolejowej, dzięki adaptowaniu właśnie nie tylko nieczynnych stacji kolejowych na użytek ruchu turystycznego, a także renowację innych istniejących obiektów. Powstała koncepcja utworzenia m.in. Wielkopolskiego Parku Historii Kolei, do którego mogłaby zostać włączona właśnie parowozownia w Pile (również gnieźnieńska) oraz Europejskiego Parku Kulturowego. Głównym celem tych programów jest integracja samorządów, instytucji i organizacji społecznych oraz biznesu. W 2006 r. w Pile postało więc Stowarzyszenie Parowozownia Pilska „Okrąglak”, która postanowiła uratować miejscowe zabytki kolejnictwa, aby przeznaczyć je na cele turystyczne, ekspozycyjne i kulturalne. Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w marcu 2007 roku.
- Miłośnicy miasta często zwracali uwagę na zły stan parowozowni, m.in. na forum internetowym – mówi Piotr Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia. – Do naszej organizacji należy kilkanaście osób w różnym wieku, m.in. nauczyciele, urzędnicy, studenci, dziennikarze, emerytowany kolejarz. Dysponujemy, niestety, tylko wpływami ze składek członkowskich w wysokości kilkaset zł rocznie, toteż poszukujemy inwestora, który dostrzegając możliwość rozwoju ruchu turystycznego, dzięki wykorzystaniu zabytkowych obiektów, udźwignąłby taki ciężar finansowy związany z utrzymaniem obiektów i nadaniu sensu ekonomicznego całemu przedsięwzięciu. Można by prowadzić tutaj serwis parowozów oraz organizować turystykę przyjazdową do Piły grup wycieczkowych. Byłaby to atrakcja nie tylko w skali kraju. Na razie od PKP S.A. Zakład Gospodarki Nieruchomościami w Poznaniu, właściciela, zamierzamy wynająć budynek dawnej jadalni, aby urządzić w nim siedzibę Stowarzyszenia, salkę projekcyjną ora izbę tradycji kolejowej. Stać nas tylko na to. Prowadzimy jednak rozmowy z Kolejami, które są otwarte na różne pomysły wykorzystania tych obiektów. Przedstawiciele PKP chcą np. nas skontaktować z miłośnikami zabytkowych kolei w Niemczech. Zainteresowanie turystyką kolejową u naszego zachodniego sąsiada wciąż rośnie, a Polska jawi się, zresztą w całej Europie, jako bardzo interesujący skansen budownictwa kolejowego, wart wykorzystania. Zresztą to prawda.
Władze samorządowe Piły oferują stowarzyszeniu jedynie, niestety, pomoc… intelektualną. Sami nie wiecie, co posiadacie… Pilski „Okrąglak” jest szczytowym osiągnięciem architektury przemysłowej drugiej połowy XIX w. Był pierwowzorem dla wielu podobnych obiektów, m.in. w Hamburgu i Magdeburgu.
(zr)

Zabytkowa parowozownia w Pile…Więcej »
Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit