Z jeleniem w herbie

Łomża - nie tylko ciekawy przystanek na trasie

Niedziela Św. Rocha co roku przyciąga do skansenu w Nowogrodzie tysiące ludzi

- W naszym regionie bardzo dobrze układa się współpraca samorządu miasta z samorządem powiatowym. Zarówno prezydent miasta Mieczysław Czerniawski, jak i starosta Lech Szabłowski są entuzjastami turystyki - mówiła Urszula Kozikowska z Wydziału Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miejskiego w Łomży podczas trzeciej edycji Międzynarodowych Targów Turystycznych ITM Warsaw (24-26.I.2013 r.) w Warszawskim Centrum EXPO XXI.

Ekspozycja miasta Łomży i  powiatu łomżyńskiego skupiała uwagę licznych odwiedzających. Na stoisku nie zabrakło materiałów informacyjnych dotyczących tych miejsc oraz uroczych okolic północnego Mazowsza, znajdujących się w granicach województwa podlaskiego. Wiadomo, że zarówno Warszawa, jak i Białystok to główne rynki emitujące ruch turystyczny.  Ale profesjonalna promocja spowodowała, że omawiane wyżej tereny nie są już postrzegane jedynie jako ciekawe miejsca postoju na szlakach wiodących ku Mazurom i Suwalszczyźnie. Coraz więcej osób planuje dłuższe pobyty w rejonie bagien biebrzańskich, Puszczy Kurpiowskiej i oczywiście samej Łomży. Od lat dużym zainteresowaniem cieszy się Skansen Kurpiowski w  Nowogrodzie. Na Narwi i Pisie rozwija się turystyka wodna. Rok Witolda Lutosławskiego jest okazją do promocji związanego z tą rodziną Drozdowa i tamtejszego Muzeum Przyrodniczego.

Sama Łomża ma liczne atrakcje. Na targach można było otrzymać ciekawy przewodnik po tutejszej katedrze. Czynne jest Muzeum Północnego Mazowsza (wspaniale zbiory bursztynów!). Niedawno otwarto Muzeum Diecezjalne z cennymi zbiorami sztuki sakralnej, w tym także dziełami Wita Stwosza. Zaprasza  Salonik wybitnej łomżynianki – niezapomnianej aktorki Hanki Bielickiej w Domu Katolickim. Pani Hanka, upamiętniona dziś urokliwą ławeczką, stała się później warszawianką, ale zawsze pamiętała o swoim rodzinnym mieście. Łomżynianie widać lubią stolicę, czego dowodem może być restauracja „Matysiaki”, nawiązująca do kultowych bohaterów warszawskiej powieści radiowej (lokal o podobnej nazwie w Warszawie już dawno nie istnieje). Miasto i region są rozpoznawalne  także dzięki browarowi i mleczarni w Piątnicy.

Gospodarze miasta z jeleniem w herbie starają się dotrzeć do wszystkich pokoleń potencjalnych turystów. Ostatnio nakładem samorządu miejskiego ukazała się kolorowa książeczka „Jeleń z Łomży” wydawnictwa „Bombajka”. Piękne wiersze, jednocześnie pełne krajoznawczych treści, napisał Jarosław Siek, a zilustrowała Sylwia Malon. To dobry przykład działań edukacyjnych kierowanych  dla najmłodszych mieszkańców i gości Miasta.

Samorządy wspierają działalność z zakresu integracji lokalnej dla turystyki i informacji turystycznej. Niedawno powstała Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Łomżyńskiej, która utworzyła również punkt informacji turystycznej. To już druga placówka „it”, obok aktywnego centrum „it” prowadzonego przez Mariusza Staniurskiego.

Miasto i organizacje turystyczne współpracują przy realizacji projektów Szlak Napoleona i Szlak Stefana Batorego. Dobrze układa się też współpraca ze Związkiem Kurpiów w Ostrołęce i sąsiednim  powiatem ostrołęckim.

To bardzo dobrze, że po latach pewnego zapomnienia znana z aktywności i kreatywności społeczność łomżyńska ma teraz tak dobrych ambasadorów. Kontynuują oni między innymi dzieło niezapomnianego docenta Adama Chętnika, rodowitego Kurpia, twórcy skansenu w Nowogrodzie i założyciela jednego z najstarszych na polskich ziemiach oddziału Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego.

 

Jan Paweł Piotrowski

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit