Projekt „ Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego” wchodzi w decydującą fazę

Marina w Kamieniu Pomorskim

Autor projektu i wizualizacji portu jachtowego w Kamieniu Pomorskim: Biuro Projektów BIMOR Sp. z o.o. Szczecin

Już wiosną 2012 roku żeglarze zawijający do Kamienia Pomorskiego będą mieli do dyspozycji nowoczesną marinę o wysokim standardzie, jakiej na polskim wybrzeżu jeszcze nie było. W połowie listopada burmistrz miasta podpisał umowę z firmą Energopol - Szczecin S.A. na budowę portu jachtowego. Prace ruszą jeszcze w tym roku.


Port w Kamieniu Pomorskich jest pierwszym z dziewięciu portów  i przystani żeglarskich, które zostaną zbudowane od podstaw lub też gruntownie zmodernizowane w ramach projektu  „ Zachodniopomorski Szlak Żeglarski – sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego”.

Koordynatorem realizowanego przez gminy i zarządców portów i przystani projektu jest Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna.

Pomysł utworzenia szlaku zrodził się jeszcze przed pięcioma laty w ZROT i szczecińskim  Stowarzyszeniu Pomost, a duszą przedsięwzięcia jest Zbigniew Jagniątkowski, członek Zarządu ZROT i działacz Polskiego Związku Żeglarskiego w jednej osobie.

W 2006 roku, w Kamieniu Pomorskim,  uczestnicy projektu podpisali list intencyjny, a w grudniu 2009 r. ZROT skierował wniosek o dofinansowanie projektu do Polskiej Organizacji Turystycznej.

Nowy szlak, długości przeszło  270 km prowadzić ma dolnym biegiem Odry, Zalewem Szczecińskim, a następnie wzdłuż wybrzeża zachodniopomorskiego. Trasa zaczynać się będzie w Gryfinie ( 15 km na południe od Szczecina), a kończyć w Darłowie.

Problemy z infrastrukturą żeglarską

Główna idea szlaku polega na tym, aby płynący nim żeglarze najdalej co 20-30 mil morskich mieli możliwość zatrzymać się na postój w przyzwoitych warunkach. Niestety, jak na razie infrastruktura żeglarska jest na wspomnianych akwenach w nie najlepszym stanie. Żeglarze, którzy wyprawiają się na te akweny nieraz mają problemy z najprostszymi kwestiami typu: Gdzie można bezpiecznie zacumować na noc lub skorzystać z prysznica? Skąd pobrać wodę i zdać ścieki? Gdzie zatankować benzynę? Poza tym trudno wymagać, aby na przykład rodziny z dziećmi, które chciałyby rekreacyjnie popływać po naszych wodach gustowały w „szkole przetrwania”.

Istotne wydają się względy ekologiczne, bo nieczystości z jachtów wylewać do wody nie należy.

Po realizacji projektu, który powinien zakończyć się w 2011 roku wymienione problemy  przestaną być aktualne. Poza Kamieniem Pomorskim przystanie i mariny na przyzwoitym, europejskim poziomie będą funkcjonowały w Szczecinie, Wolinie, Wapnicy (gmina Międzyzdroje), Rewalu, Kołobrzegu, Mielnie i Darłowie. Umowa na roboty budowlane, którą podpisał Kamień Pomorski jest pierwsza, ale wkrótce zastaną podpisane kolejne.

Całkowity koszt wdrożenia projektu wynosi 115 mln zł, z czego 35 milionów pochodzi ze  środków unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Pieniądze zostaną  przyznane w tym roku. Resztą wyłożą  gminy i właściciele przystani.

- Liczymy na to, że stworzenie infrastruktury żeglarskiej z prawdziwego zdarzenia sprawi, iż na szlaku pojawią się liczni żeglarze nie tylko z Polski, ale i krajów skandynawskich oraz przede wszystkim z Niemiec, bo szlak leży na trasie żeglarskiej z Berlina do Gdańska - mówi Krystyna Araszkiewicz, kierownik Biura Projektu Zachodniopomorski Szlak Żeglarski.

Rozmach projektu nowej mariny w Kamieniu robi wrażenie

Przy pomostach, o długości 566 metrów będzie mogło cumować aż 240 jednostek, w tym nawet duże pełnomorskie jachty, o zanurzeniu do 2 metrów. Jachty będą mogły „podczepić” się do sieci elektrycznej oraz ujęcia wody. Na miejscu będzie punkt odbioru w ścieków, a na terenie leżącej nieopodal przystani zlokalizowano część techniczną obsługi mariny: warsztat szkutniczy, pracownię żaglomistrza oraz hangary do zimowania jednostek.

Projekt przewiduje, że powstaną dwa  interesujące pod względem architektonicznym budynki. W jednym będzie się mieścić bosmanat, klub i restauracja, drugi będzie zapleczem sanitarnym. Atutem na pewno będzie i samo położenie - otóż marina mieścić się będzie  praktycznie w centrum miasta, 100 metrów od zabytkowego ratusza.

Wysoki standard musi kosztować - wartość inwestycji w Kamieniu Pomorskim wyniesie 18 mln 568 tys. zł, z czego co najmniej 7 mln pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej. Resztę wyłoży Gmina Kamień Pomorski.

- Planowany termin oddania obiektu do użytku to wiosna 2012 roku, ale w najbliższym czasie musimy rozstrzygnąć jak zarządzana będzie marina - mówi Jan Kurowski, koordynator projektu w Kamieniu Pomorskim

I to nie koniec dobrych wieści z Zachodniopomorskiego dla żeglarzy. Jak wiadomo czystość Odry w dół rzeki od Szczecina, Zalewu Szczecińskiego i morza, w rejonie ujścia, pozostawiała wiele do życzenia. Winny był Szczecin, ostatnie duże miasto nad Bałtykiem bez oczyszczalni ścieków. Ale od kilku miesięcy pełną parą pracuje tam już nowoczesna oczyszczalnia ścieków i czystość akwenów przyszłego Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego  zdecydowanie się poprawiła.

Michał Rembas

 

 

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit