Szlak wygasłych wulkanów

Jak zauroczyć turystę

Wrzało jak na wulkanie…Więcej »

Gdyby nie ramy czasowe, jakie wykładowcom i dyskutantom narzucili organizatorzy konferencji „Zauroczyć turystę – czyli jak rozwijać produkty turystyczne w Krainie Wygasłych Wulkanów”, dyskusja trwałaby pewnie do rana. Sala była wypełniona po brzegi.

Na tytułowe pytanie postawione przez organizatora konferencji - Stowarzyszenie Kaczawskie – starało się odpowiedzieć 4 grudnia w ośrodku szkoleniowo-wypoczynkowym powiatu jaworskiego w Muchowie czterech prelegentów: dziennikarz i zarazem autor przewodników turystycznych po Dolnym Śląsku, osiadła pod Wrocławiem Amerykanka zajmująca się strategiami promocyjnymi, przedstawicielki Czeskiego Raju – magicznej krainy na pograniczu polsko-czeskim oraz właścicielka wzorcowego gospodarstwa turystycznego w Dobkowie.

Kraina Wygasłych Wulkanów leży na Dolnym Śląsku, ściślej – w Górach i na Pogórzu Kaczawskim. To wciąż słabo rozpoznany turystycznie rejon, choć może być perłą turystyczną. Jego największą atrakcją są powulkaniczne stożki, wyraźnie widoczne na horyzoncie, m.in. Ostrzyca Proboszczowicka zwana śląską Fudżijamą. Po II wojnie światowej w turystykę inwestowano tu mało, ludność utrzymywała się głównie z rolnictwa i dojeżdżała do pracy do ośrodków przemysłowych. Dziś gospodarstwa agroturystyczne w Górach i na Pogórzu Kaczawskim to głównie baza dla pobliskich Karkonoszy – markowego produktu turystycznego Dolnego Śląska. Kiedy jednak turyści zaczynają się orientować w walorach Gór i Pogórza Kaczawskiego, zaczynają zwiedzać i tę okolicę. Są malownicze, nie brakuje tu zabytków, żeby wymienić tylko wpisany na listę UNESCO kościół Pokoju w Jaworze, a także eko-muzeum w Dobkowie, i domy konstrukcji ryglowej zwane popularnie pruskim murem. To dobry adres także dla tych, którzy szukają ciszy i spokoju.

Uczestnicy konferencji apelowali do samorządowców: - Promujmy cały region, a nie poszczególne gminy. Turystów nie interesują granice, lecz atrakcje.
Jeśli gminy chcą ograniczyć się do promocji swych opłotków, to niech dojdą do porozumienia choćby w kwestii identyfikacji wizualnej materiałów promocyjnych – przekonywał wójtów i burmistrzów autor tego tekstu, jeden z prelegentów.

Dzięki konferencji w Muchowie wielu gestorów bazy turystycznej i gastronomicznej miało szansę się poznać, wymieniono wizytówki, przedstawicielka PTTK w Jaworze zachęcała do umieszczania linków swych stron na stronie PTTK. Jednym słowem organizatorzy konferencji osiągnęli wszystko, co zaplanowali. Nie odbyłaby się ona, gdyby nie pomoc m.in. Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz Powiatu Jaworskiego.
Marek Perzyński

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit