Nowe technologie w służbie turystyki

Gdański raj dla turystów

Kod QR na jednym z zabytków w Gdańsku / fot.: Kazimierz Netka

W stolicy województwa pomorskiego zaczęła się, na szeroką skalę, nowa era poznawania miasta. Sto najważniejszych zabytków oraz różnych atrakcyjnych miejsc, zostało oznaczonych kodami QR, dzięki czemu zwiedzanie Gdańska stało się znacznie atrakcyjniejsze. To pomysł Gdańskiej Organizacji Turystycznej - Gdańsk Convention Bureau (GOT-GCB).

QR to skrót od wyrazów: quick response - szybko rozpoznaj. Chcąc dowiedzieć się czegoś o zabytku z kodem QR, wystarczy zeskanować go (sfotografować) telefonem komórkowym wyposażonym w odpowiedni program. Dzięki temu, wczasowicz za darmo może wysłuchać np. audycji na temat unikatu historycznego czy przyrodniczego.

Największy taki system w Polsce

Każdy kod QR to inna audycja dźwiękowa, w której lektor w jednym z trzech języków (po polsku, angielsku, niemiecku) opowiada ciekawą historię, ubarwioną efektownymi dźwiękami i odgłosami. W wyobraźni można przenieść się nawet kilkaset lat wstecz! - zapewnia Gdańska Organizacja Turystyczna. Wśród 100 „rozkodowanych” obiektów znajdują się zarówno miejsca w Gdańsku słynne na cały świat i opisywane we wszystkich przewodnikach, które skupiają tłumy turystów, ale także te mniej znane, a również wyjątkowe, takie jak Wzgórze Pachołek czy  Rezerwat Przyrody Ptasi Raj na gdańskiej Wyspie Sobieszewskiej, przy ujściu Wisły Śmiałej do Zatoki Gdańskiej.

- Tabliczki z kodami QR to część projektu gdansk4u MOBILE – bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne, dostępnej w trzech najpopularniejszych systemach operacyjnych: IOS, Android oraz Windows Phone - informuje Izabela Koch, specjalista ds. Promocji GOT-GCB. - Szeroka funkcjonalność aplikacji (kalendarz wydarzeń, pomysły na weekend i na dziś, opisy atrakcji, zabytków, baza miejsc noclegowych, mapa wyznaczająca trasę do konkretnego miejsca, zdjęcia, praktyczne informacje dla turystów) pomaga turyście, pełniąc rolę przewodnika miejskiego, informatora turystycznej, a także organizatora czasu wolnego, dzięki czemu zwiedzanie Gdańska staje jest nie tylko łatwiejsze, ale i efektywniejsze.

- Kody QR dla jednych są już czymś oczywistym, dla innych stanowią technologiczną nowość - mówi Anna Bartoszewicz-Pajka, wiceprezes zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej - Gdańska Convention Bureau. - Jednak rekordowe sprzedaże urządzeń mobilnych wskazują, że wkrótce potencjał kodów QR będzie coraz bardziej wykorzystywany w marketingu i promocji miejsc. Ponieważ w turystyce stawiamy na nowe technologie - dlatego stworzyliśmy aplikację mobilną gdansk4u MOBILE. Turyści - ale także mieszkańcy Gdańska - mogą mieć dostęp do informacji turystycznej przez całą dobę, a nie tylko w określonych godzinach pracy punktów „i”, co okazało się dużym udogodnieniem.

Kazimierz Netka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit