Organizacje turystyczne, gminy, województwa, naukowcy, Liga Morska i Rzeczna chcą wskrzesić w Polsce żeglugę śródlądową

Czy się uda?

Zbigniew Ptak, kierownik  Biura Rozwoju Dróg Wodnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, krajowy koordynator ds. rewitalizacji MDW E-70. / fot.: Kazimierz Netka

To brzmi jak bajka: polskie rzeki zapełnione statkami wycieczkowymi, jachtami, barkami. Zagranicznymi również. Współcześnie, jeżeli na Wiśle zauważy się jakiś wodny pojazd, jest to niemal sensacja - nawet latem. A kiedyś żegluga rzeczna funkcjonowała doskonale. Towarowa, turystyczna. Jarema Stępowski śpiewał o statku do Młocin, a w delcie Wisły kursowały barki towarowe Żeglugi Bydgoskiej. Życie na rzekach kwitło.

Ostatnia próba ożywienia szlaku wycieczkowego Wisłą z Gdańska do Warszawy, podjęta została w 2004 roku, przez armatora niemieckiego. Rejsy rozpoczął wówczas statek Frederic Chopin. Niestety, wkrótce okazało się, że gdy deszczu pada mało, wody w Wiśle robi się też za mało. Frederic Chopin w takich sytuacjach kierował się z Gdańska na Zalew Wiślany i dalej do Kaliningradu. Żeby ten dość długi wycieczkowiec mógł korzystać z dróg wodnych Żuław, przebudowano niektóre urządzenia na rzece Szkarpawie: Śluzę Gdańska Głowa oraz most w Drewnicy.

Na tym, niestety, koniec modernizacji szlaków żeglownych. Na szczęście, równolegle podejmowano starania o udrożnienie polskich rzek, o dostosowanie ich do statusu międzynarodowych standardów. W tych działaniach główną rolę gra sześć województw, a koordynatorem jest województwo pomorskie, wspólnie z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną. Chodzi zaś o polski odcinek międzynarodowej śródlądowej drogi wodnej (MDW) o symbolu E-70, wiodącej z Antwerpii przez Berlin, Bydgoszcz, Gdańsk, Zalew Wiślany, Kaliningrad do Kłajpedy w Litwie. O potrzebie ożywienia tego szlaku mówiono w Gdańsku, podczas konferencji naukowo-samorządowej pt. „Śródlądowe drogi wodne w zrównoważonym rozwoju regionu północnego Polski”.

Pola współpracy

- Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, samorządy województw: lubuskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, podpisały w 2006 roku Memorandum w zakresie aktywizacji planowanej na terenie Polski międzynarodowej drogo wodnej E-70 - przypomniał podczas konferencji Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, honorowy prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Zaawansowanie prac po stronie samorządów wojewódzkich pozwoliło na opracowanie szeregu dokumentów i analiz, które staną się narzędziem dalszej współpracy z rządem RP na strategicznych polach współpracy przy realizacji MDW E-70. Współpraca ta ma na celu stworzenie MDW E-70, jako korytarza transportu wodnego na osi zachód - wschód, budowanego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju; jako produktu turystycznego, wykorzystującego unikatowe walory kulturowe, przyrodnicze i krajobrazowe naszych województw w strefie oddziaływania drogi wodnej E-70; jako źródła wzrostu wymiany międzynarodowej z Niemcami, Rosją, Litwą oraz Łotwą.

- Udrożnienie szlaku E-70 to wielka szansa dla gospodarczego rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego - ocenia wicemarszałek Warmii i Mazur Grzegorz Nowaczyk. - Porozumienie sześciu województw w tej sprawie świadczy, że regiony potrafią myśleć o swej przyszłości, współpracować z sobą dla osiągnięcia długofalowych celów. Z tego powinien cieszyć się rząd. Lansujemy bardzo ważny aspekt rozwojowy naszego kraju. Osiągnięcie celów, wytyczanych podczas konferencji pt. „Śródlądowe drogi wodne w zrównoważonym rozwoju regionu północnego Polski” to bardzo ważne wyzwanie. Powinniśmy wykazać, że przeniesienie transportu na rzeki nie musi oznaczać konfliktu z naturą, a być może będzie dla niej zbawienne. Cieszę się, że nasze województwo uczestniczy w tych działaniach. Zalew Wiślany jest końcowym odcinkiem polskiej części międzynarodowej drogi wodnej E-70.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit