Najlepsza oferta ekspozycyjna polskiego regionu

Wygrał faworyt

W tym momencie jeszcze nic nie było przesądzone. Przedstawiciele komisja konkursowej przy pracy. Od prawej  Katarzyna Markowska, MT Targi; Marek Tobiasz, Departament Współpracy Regionalnej POT; Agnieszka Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej; Robert Nieroda, dyrektor Biura Związku Gmin Jurajskich

Do utrwalonego rytuału imprez targowych należy wybór najlepszych stoisk wystawienniczych. Aktualności Turystyczne, często zapraszane do udziału w pracach komisji, podczas tegorocznych targów „Lato” niezobowiązująco sekundowały jurorom.

Komisja konkursu Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Targi pn. „Najlepsza oferta ekspozycyjna  polskiego regionu”, działająca  w ramach XVIII Targów Turystyki i Wypoczynku „Lato 2013”, której przewodniczyli Marek Tobiasz z Departamentu Współpracy Regionalnej POT i Katarzyna Markowska reprezentująca MT Targi - zdecydowała się wskazać trzech głównych laureatów nagród. Najwyżej oceniono stoiska Śląskiej Organizacji Turystycznej, posiadającej, podkreślmy, dwa Złote Certyfikaty POT dla Najlepszych Produktów Turystycznych. Dwa niższe stopnie podium przypadły  Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego i Stowarzyszeniu Delta – Jura Park. Z tej racji, że w każdej edycji targów stoisk zasługujących na laur jest kilkakrotnie więcej niż przewidzianych nagród, organizatorzy (aby oszczędzić rozczarowań zawiedzionym wystawcom) postanowili nie skąpić wyróżnień. Przyznano ich w sumie aż 10. Wszystkie były zasłużone, choć szczodra mnogość, w samej istocie rzeczy, dalece  obniżyła  ich  rangę. Co powszechne, i zbyt łatwo dostępne, boleśnie traci na wartości.

Region w całości i we fragmentach

Na podstawie regulaminu konkursu jurorzy, podczas oceny poszczególnych ekspozycji targowych wraz z prezentowaną ofertą, brali pod uwagę sposób dotarcia z ofertą do potencjalnego klienta targowego, ogólne wrażenie stoiska, oryginalność jego zabudowy, estetykę i porządek na stoisku, profesjonalizm obsługi, atrakcyjność prezentowanej oferty, dobór materiałów promocyjnych do specyfiki targów. Wygrał faworyt. Uchylając nieznacznie rąbka kulisów obrad komisji, podkreślmy, że stoisko wystawiennicze ŚOT  prowadziło od startu w liczbie pozytywnych ocen. Wrażenie na targowych gościach robiła architektura zabudowy targowej śląskiego stoiska oparta na wielkogabarytowej instalacji, którą wypełniły kompozycje świetlnych kompozycji fotograficznych. Twórca scenografii wykorzystał kadry ujęć artystów fotografików utrwalających na swój indywidualny sposób charakterystyczne motywy nagrodzonych Złotym Certyfikatem POT produktów turystycznych: Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego oraz Szlaku Orlich Gniazd. Nawet pasjonaci regionu śląskiego posiadający bibliotekę pęczniejącą od wydawnictw i informatorów na temat turystycznych atrakcji Śląska nie mogli czuć niedosytu liczby oferowanych publikacji. Wśród nich, naturalnie i te, cieszące się szczególnym wzięciem, opisujące szczegółowo oba szlaki nagrodzone Złotym Certyfikatem. Od przedpołudnia do ostatnich minut w miejscu,  gdzie promował się Śląsk panował ożywiony ruch.

Pytamy o taktykę promocji targowej dyrektor Biura ŚOT Agnieszkę Sikorską. – Przyjęliśmy strategię promowania całego regionu wraz z przedstawicielami jego poszczególnych części – mówi dyrektor Sikorska. – Takie postępowanie się sprawdza. Promujemy się  według tej reguły już od 2008 roku. Od tego czasu na targach są z nami: promujący Jurę Krakowsko-Częstochowską Związek Gmin Jurajskich, reprezentujące Śląsk Cieszyński Stowarzyszenie Olza, Euroregion Beskidy pokazujący atutu Beskidów czy Związek- Metoda promocji na stoisku prezentowała dwutorowe podejście - produktowo przedstawione są odznaczone Złotymi Certyfikatami POT Szlaki - Zabytków Techniki i Orlich Gniazd, natomiast terytorialnie pokazane są atrakcje wszystkich zakątków regionu – mówi Agnieszka Sikorska, dyrektor Biura ŚOT Subregionu Zachodniego, promujący okolice Rybnika i Raciborza. Dzięki ich obecności na stoisku odwiedzający targi mają możliwość poznania atrakcji całego regionu, a jednocześnie dopytania o szczegóły lokalnych ofert bezpośrednio u źródła. Dzięki tak przyjętej strategii stoisko prezentuje dwutorowe podejście - produktowo przedstawione są odznaczone Złotymi Certyfikatami POT Szlaki - Zabytków Techniki i Orlich Gniazd, natomiast terytorialnie pokazane są atrakcje wszystkich zakątków regionu. Taka współpraca gwarantuje spójność promocji całego regionu, ale równocześnie jego efektywność i atrakcyjność - nakłady promocyjne poszczególnych części Śląskiego kumulują się na jednym dużym stoisku, a nie na kilku czy kilkunastu mniejszych wystąpieniach – wyjaśnia Agnieszka Sikorska. Efekt, o którym mówi to jedno. Zaryzykujemy sformułowanie skrajnie subiektywnej tezy, która zaznaczmy, nie wywołała zaskoczenia i spotkała się z wyraźną aprobatą kilku naszych rozmówców obytych na rozlicznych targowych imprezach. ŚOT zasłużyłby na wygraną, gdyby nawet z pustymi rękami wystawił się na gołej posadzce hali wystawienniczej przy ulicy Marsa. Potwierdza się znana zasada. Zespół ponad wszystko. Żywiołowa, radosna  energia emanująca z ekipy obsługującej  klientów przyciągała kolejnych. Ton nadawała Agnieszka Sikorska, o niespożytych siłach, wciąż z promiennym uśmiechem zaskakująco kontrastującym z zimną precyzją merytorycznej formy doboru przekazywanych klientom informacji. Dobrze w duecie z dyrektor Sikorską czuje się Robert Nieroda, dyrektor Biura Związku Gmin Jurajskich, który ze swadą snuje opowieści, działające na wyobraźnię, lecz jak się wydaje, nieraz z lekka, innym razem mocniejszym pociągnięciem pędzla, z rozmysłem podbarwia fabułę, aby lepiej komponowała się z faktami, łatwiej wpadała w ucho i zapadała w pamięć. Nie zdradzamy zanadto kuluarów obrad kapituły konkursu POT na Najlepszy Produkt Turystyczny  2012, jeśli nadmienimy, że brawurowa prezentacja Szlaku Orlich Gniazd dokonana przez ten zgrany debel mówców, wpłynęła na końcowy werdykt wyłaniający zdobywcę Złotego Certyfikatu.

Zwycięski zespół

Jak stwierdziliśmy wcześniej, cały zespół stoiska ŚOT stanął na wysokości zadania. Stąd też wymieńmy wszystkich, którzy w części  przyczynili się do końcowej wygranej. Obok wspomnianych dwojga dyrektorów stoisko obsługiwali – Grzegorz Chmielewski, wiceprezes Śląskiej Organizacji Turystycznej, Natalia Wójcik, specjalista ds. targów i kampanii promocyjnych – ŚOT; Rafał Rębisz - Związek Gmin Jurajskich; Grzegorz Boksa - Firma Eventowa Horizont; Edyta Matyja - Częstochowska Organizacja Turystyczna;  Janusz Haszcz - Urząd Miasta Częstochowa - Punkt Informacji Turystycznej w Częstochowie;  Jerzy Roszkiewicz - wiceprezes Podziemnych Tras Turystycznych Polski; Marcin Neubauer - Pracownik Punktu Informacji Turystycznej - UM Zawiercie; Maria Biłko-Holisz - Miasto Cieszyn, Punkt Informacji Turystycznej; Dominika Glądała - Miasto Jastrzębie-Zdrój; Dariusz Gauda - Stowarzyszenie Rozwoju i Współpracy Regionalnej  „Olza”; Natalia Pocian - Bielsko-Bialski Ośrodek Sportu i Rekreacji; Iwona Naumowicz-Tworzyańska – Miejskie Centrum Informacji Turystycznej w Bielsku Białej; Mirosław Dziergas - kierownik Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Powiatu Żywieckiego; Agnieszka Więcek i Renata Bielach - Wydział Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Daria Kosmala, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki, Promocji i Współpracy Międzynarodowej UMWŚ;  Michał Mazur, Hanna Seweryn, Sabina Szybka i Piotr Hankus z zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit